Bästa cykellåset?

Jag tror inte jag sett något lätt och samtidigt bra cykellås. Det skulle i så fall vara nyckeln till lägenheten där man låser in cykeln i.

Jag ska inte påstå att jag är någon expert på cykellås, men en viss erfarenhet har jag tack vare mitt jobb.
I Stockholm är det relativt vanligt att cyklar med sk. "U"-lås stjäls med hjälp av "garage"domkraft som vanligtvis används till bilar. Alternativt, beroende på hur seriöst förberedd tjuven är och vilken kvalité låset har, används ett pressverktyg med pressverkan utåt.
Typ de här låsen alltså.
prod_61GranitStrato.gif


Nackdelen med dessa är att låsbågen sitter parallellt med varandra och det gör det enkelt att få kraft med tex en domkraft för att knäcka låset. Detta tar bara ett par sekunder när man blivit lite flink på det.

Jag använder mig av ett Abus Bordo Granit X-Plus.

Det går säkert också att knäcka enkelt på något sätt, men man gör det i alla fall inte lika enkelt tror jag
Bordo_xplus_dt.jpg

Finns en dålig youtube film om dessa lås, hoppa till slutet så får man se en tjej som visar hur låset funkar. http://www.youtube.com/watch?v=9oPclm3j8Mg

Nackdelar med låset är att det är tungt: 1625 gram, dessutom skramlar det när man cyklar i gupp.

En fördel är att det går relativt snabbt och enkelt att låsa fast cykeln i stolpar osv.
Hållaren till låset är anpassat att montera i fästen för flaskhållare, vilket gör att låset inte hamnar i vägen för något. (Ja, möjligtvis i vägen för en flaskhållare då)

Grundtipset för att få behålla sin cykel är att alltid använda minst två lås, av olika sort. Exempelvis ett fast monterat i ramen baktill som låser bakdäck samt ett till lås för att låsa fast cykeln i något.
Två lås är omständigare att knäcka än ett, särskilt om låsen är av skilda konstruktioner.
Självklart måste alltid cykeln sitta fast i något, annars kan man lika gärna lämna den olåst.

Jo, jag förstår jag att viktjägare inte cyklar omkring med två lås på cykeln.
 
Jag tror att man är helt chanslös om de kommer farande med batteridriven vinkelkap. Har sågat upp ett basta åt sambon och ett vanligt hänglås till förrådet, med vanlig vinkelslip, och det handlar om sekunder innan man är igenom. Nu får man hoppas att det inte är nåt gemene tjyv har men proffsen klarar man sig inte mot tyvärr.
 
Med stora bultsaxen och vinkelslipen har jag hjälpt flera vänner att kunna byta lås på deras cyklar efter det att sista nyckeln försvunnit. Tidsåtgången mäts i sekunder. Och jag är inte proffs....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.