Skall skivbroms "ligga på" hela tiden?

Min cykelhandlare (Team Sportia) sålde en cykel med skivbroms och sa att bromsen aldrig släpper riktigt (normalt tillstånd). Samtidigt visade han två skruvar för justering höger -vänster.

Min korta fråga innan jag börjar justera är kort: skall bromsen ligga på hela tiden? Som det är nu kan man knappt rulla hjulet (kullagren får aldrig riktigt jobba) och det gnäller ofta från den.
 
Öhhh.... Justera?

Jag skulle nog justera bromsarna en aning. Ibland är dom självjusterande och då anpassar dom sig om du cyklar en sväng.

Justera dom annars så att det är ett litet mellanrum (typ 0,5 mm) på varje sida om skivan - så nära som möjligt utan att de ligger mot skivan!

Mer tips om bromsar osv kan du få på http://www.happymtb.org under "läsvärt" !

Mvh / Calle
 
>Min cykelhandlare (Team Sportia)...

en paradox i sig! ;-)

>...sålde en cykel med skivbroms och sa att bromsen >aldrig släpper riktigt (normalt tillstånd).

Vilken idiot! Klart en cykelbroms (eller bil-/mc-broms för den delen) inte ska ligga mot!


>Samtidigt visade han två skruvar för justering >höger -vänster.

>Min korta fråga innan jag börjar justera är kort: >skall bromsen ligga på hela tiden? Som det är nu kan >man knappt rulla hjulet (kullagren får aldrig >riktigt jobba) och det gnäller ofta från den.

Nej den ska inte ligga emot!!!


Ursäkta om jag verkar kritiskt mot dig, det är absolut inte meningen.
Men jag blir lite upprörd när jag hör att en försäljare hasplar ur sig sådana idiotier!
 
Jonas P; sa:
Vilken idiot! Klart en cykelbroms (eller bil-/mc-broms för den delen) inte ska ligga mot!

Det där är lite av en definitionsfråga faktiskt. Det är klart att den inte skall ligga emot så att den ger upphov till en märkbar bromsverkan.
MEN, samtidigt är det så att hydrauliska skivbromsar ofta saknar någon speciell mekanism för att dra tillbaka klossarna. En lätt anliggning förekommer regelbundet även på "perfekt" fungerande bromsar.

I en typisk bilskivbroms så dras kolvarna endast tillbaka av elasticiteten och "eftersläpningen" i kolvtätningarna, och i den mån som klossarna alls dras tillbaka så sker det genom ett fjäderclips som håller klossarna löst förankrade mot kolvarna.
 
dabac; sa:
Det där är lite av en definitionsfråga faktiskt. Det är klart att den inte skall ligga emot så att den ger upphov till en märkbar bromsverkan.
MEN, samtidigt är det så att hydrauliska skivbromsar ofta saknar någon speciell mekanism för att dra tillbaka klossarna. En lätt anliggning förekommer regelbundet även på "perfekt" fungerande bromsar.

I en typisk bilskivbroms så dras kolvarna endast tillbaka av elasticiteten och "eftersläpningen" i kolvtätningarna, och i den mån som klossarna alls dras tillbaka så sker det genom ett fjäderclips som håller klossarna löst förankrade mot kolvarna.

Visst, men i det här fallet låg bromsarna emot så hjulet rullade dåligt och gnisslade.

Att en kloss kan släpa emot ibland är visserligen något som kan störa mig till vansinne, men något man får leva med. Som är inte så ofta med min XT...
 
dabac; sa:
Jonas P; sa:
Vilken idiot! Klart en cykelbroms (eller bil-/mc-broms för den delen) inte ska ligga mot!

Det där är lite av en definitionsfråga faktiskt. Det är klart att den inte skall ligga emot så att den ger upphov till en märkbar bromsverkan.
MEN, samtidigt är det så att hydrauliska skivbromsar ofta saknar någon speciell mekanism för att dra tillbaka klossarna. En lätt anliggning förekommer regelbundet även på "perfekt" fungerande bromsar.

I en typisk bilskivbroms så dras kolvarna endast tillbaka av elasticiteten och "eftersläpningen" i kolvtätningarna, och i den mån som klossarna alls dras tillbaka så sker det genom ett fjäderclips som håller klossarna löst förankrade mot kolvarna.
Helt rätt. T.ex. vissa Mercedes-bilar har t.o.m. en mekanism för att flytta in klossarna mot skivorna vid fuktig väderlek (för att torka skivorna). Det ni!
 
justering o justering

jag har en mekanisk skivbroms av märket tektro,

den går att justera men de gjorde jag bara när jag satte dit den.. alltså.... man flyttar beläggen....
den ligger inte på riktigt men beleget på ena sidan är "imot" jätte lite... men inte störande men den tar väldigt bra och snabbt , inte för snabbt men den tar snabbare än en v broms...

man kans justera en skivbromsar hur mycket som helst men ska den inte ligga i mot not så tar den inget,,,

andreas
 
Vill bara säga att problemet är borta nu sen länge. jag beställde helt enkelt en bruksanvisning från Shimanos svenska hemsida.

Sen fixade min ingenjör till bror det hela men en insexnyckel. Det blev en stoooor skillnad på glidet sen.
 
Jonas P; sa:
Och Mercabromsar skulle då vara bra?

Ja, de är alldeles utmärkta, det som hände i filmen var att Mercedes skulle demonstrera sitt Distronic Plus systems förträfflighet, det ska hålla avståndet till framförvarande fordon automatiskt, och råkade att göra det i en lokal med stålväggar som satte radarn ur spel. Generande för dem. Men det betyder inte att Mercedes bromsar är usla.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.