Värmande damasker som funkar?

Hej!

Har just köpt ett par La sportiva Evo, första nya isklätterskorna på 15 år typ. De är inte ens använda än... Men så dök möjligheten upp att hänga med på en relativt "lätt" höghöjdstur. 5400 m i Kina i januari. Så det kan bli kallt. Partnern kör med plastskor. Men nu har jag inga, och är tveksam till att göra investeringen eftersom jag inte tror att denna typ av klättring är min grej på sikt. Mer en grej att prova på när jag råkar ha tillfälle och en bra partner.

Kan jag förstärka mina Evos på nåt bra sätt? Har googlat mig fram till olika varianter av isolerande damasker typ Super gaiter. Men just denna verkar meckig att hantera i ett kallt tält kl 00:30 i minus 20.

Finns det några bra tips på damasklösningar som kan funka som förstärkning på för kalla skor? Det skulle också bespara mig att behöva släpa in plastskor i ryggan på anmarschen (som är ett par-tre dagar och tarvar smidigare skor).

Tack på förhand!
 
Det här ligger du och funderar på kl 3 på morgonen.. I feel ya brother!

Har tyvärr ingen kunskap att bidra med på området. Antar att det är Nepal Evo du pratar om? Bara för att förtydliga.
 
Har själv ingen erfarenhet men skulle själv välja ett par som även isolerar sulan extra. Typ dessa.

Tror dock att man bara kan använda stegjärn men band på dessa.
 
Det beror lite på förutsättningarna. Är det toppen som ligger på 5400 eller är det runt 5400 du kommer att befinna dig på en längre tid?

Är det så att toppen är 5400 så kommer du säkert knata omkring på Betydligt lägre höjd än så och då räcker Nepal Evo lätt...

Annars kan jag bara rekommendera La Sportiva Spantik istället för ett par isolerade damasker, som du var inne på - så vill man inte riskera fingertoppar med ett struligt system i ett mörkt och kallt tält...

- - - - -

Damaskerna du länkar till är dock väldigt bra, har haft flera par - men de är rätt kalla, kyla tränger in i skon via randgummit, de är mer ett perfekt skydd för mycket lössnö och stark vind på komplicerade alpina isklätterturer på höjd.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
reachjohn Funkar Fuji för Alperna? Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...