Biltemas packpåsar?

Jag köpte en påse och den läckte i tejpningen vid botten så jag åkte tillbaka och bytte den mot en som funkade. Kolla alltid innan med att fylla påsen med luft, rulla ihop den och tryck så hårt du törs, läcker det inte ut nån luft så är den tät. Jag kommer definitivt köpa fler då priset är helt ok men jag kollar tätheten innan köp:)
 
Jag har bara hört negativa omdömen om deras hållbarhet. Tipsar att besöka Stadium (outlet) som säljer Expeed´s påsar. Tunna men håller i stort sett bra om man är försiktig. De har i Västervik haft återkommande kampanjer med fem påsar för 200 :-

/Håkan
 
Ämnet har behandlats tidigare
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77315

Själv skulle jag avrådda från inköp. Kvaliteten på biltemas påsar förefaller vara mycket ojämn.
Jag köpte tre, varav en gick sönder direkt och den andra läckte kraftigt. De två defekta byttes men bara en av de nya påsarna var tät. Den otäta reklamerades och jag fick pengarna tillbaka.
Har nu använt de två återstående påsarna för att stuva olika klädespersedlar i under ett dussintal resor eller kortare vandringsturer. De har visserligen fungerat klanderfritt men jag har ändå svårt att känna någon tilltro till Biltemas påsar.
Den dag jag behöver fler vattentäta packpåsar kommer jag helt klart att satsa på ett dyrare fabrikat.
 
Det finns ett skäl till att priset för dessa produkter är så låga och det handlar (som vanligt) om tveksamma arbetsförhållanden för de som tillverkar säckarna. Swedewatch gjorde en studie på just Biltema för några år sedan.

Lägg hellre några tjugor till på märken som t.ex. Exped (vars CSR-arbete åtminstonde jag litar lite mer på...)

Mats
 
Har några Sea to summit pack påsar, de håller mycket bra och den stora på 13 L med ombyteskläder dubblerar som huvudkudde. Se till att få lite luft i påsen, rulla ihop stängningen och knäpp igen, brukar hålla luften hela natten.
 
Jag skulle aldrig lita på biltemas drysacks när jag är ute och paddlar, jag vill veta att det håller vattentätt, kvalité kostar...
 
Jag har köpt och provat det mesta av Biltemas frilufts-prylar och de prylar jag är nöjd med är gas, vattentäta packpåsar samt deras sovsäckar om man slipper bära dom. Jag paddlar kanadensare så tyngden gör inget ty jag är ute efter funktionen. Mina packpåsar ligger på kanotdurken i regnväder och håller tätt.
Min erfarenhet av biltema i stort är att man bör vara kritisk till deras friluftsprylar och provar dom innan man ger sig ut i spenaten.

MVH Glenn
 
Funderar på nyttan med vattentäta påsar om man bara tänkt att fjällvandra? Har nog elektronik och toapapper i en plastpåse och börjar det regna använder jag nog rycksäckens regnkåpa. Tråkigt om man snubblar ner och ligger raklång i en fjällbäck iofs. Men då får väl torkningen bli en del av äventyret. Fast vad vet jag är rätt nybörjare. Men hade aldrig packpåsar i lumpen eller nu, under hemvärnsövningar.
Verkar ju bra att kanske få mer system i packningen.
 
I vanligt regn och med regnskydd på är det nog ingen större fara för packningen i ryggsäcken. Däremot tycker jag det är skönt med tunna packpåsar för att få styrsel på packningen. Annars är det nog bara elektronik jag skyddar extra.

Nu har jag dock skaffat en Arcteryx Naos så då är allt helt vattentätt även om jag skulle hoppa i älven. Eftersom jag fiskar en hel del så är det skönt med den ryggsäck som klarar både vandringar och att ligga i durken på en roddbåt eller kanadensare. Däremot får man svårligen ner den i en packlucka på kajak pga storleken.

På cykelsemestern är det bara själva väskorna som är vattentäta resten ligger i packpåsar vilket är väldigt skönt när man vill ha vissa saker i tältet men inte dra in skitiga väskor.

/G
 
Jag har bara hört negativa omdömen om deras hållbarhet. Tipsar att besöka Stadium (outlet) som säljer Expeed´s påsar. Tunna men håller i stort sett bra om man är försiktig. De har i Västervik haft återkommande kampanjer med fem påsar för 200 :-

/Håkan

Jag är beredd att hålla med här. Jag handlar en hel del på Biltema men dessa var helt enkelt inge bra. Har EN kvar som har hållit någorlunda på sex månaders tid.
 
Det finns ett skäl till att priset för dessa produkter är så låga och det handlar (som vanligt) om tveksamma arbetsförhållanden för de som tillverkar säckarna. Swedewatch gjorde en studie på just Biltema för några år sedan.

Lägg hellre några tjugor till på märken som t.ex. Exped (vars CSR-arbete åtminstonde jag litar lite mer på...)

Mats

Cry me a river, folk får väl tar lite ansvar för sina liv. Skaffa inte utgifter som gör att du måste ta vilket arbete som helst.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...