Arga alpinister?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag vill bara förtydliga. Jag gick inte ut i detta med en dold agenda. Jag ville sondera terrängen, se om tonen var så irriterad som folk säger och försöka bilda mig en uppfattning om läget. Och att förstå. Ibland kanske jag ställt lite retoriska frågor men det handlar bara om att få folk att utveckla sina resonemang. Blir dock förvånad av det fruktansvärt hårda tonen, jag försöker ha perspektivet att det jag inte kan säga till en människa öga mot öga skriver jag inte heller på nätet.

Jag kom också på en sak som jag ska undersöka. Det kanske är så att barfotalöpare sitter på forum och kritiserar löpare med skor. Det finns nog liknande subkulturer om man bara letar lite.

Nu ser jag att David lämnat tråden men jag ska verkligen försöka höra av mig om jag är i närheten av honom för att bjuda på kaffe. Det överaskar mig också att han är conflict "dynamics analyst" vilket gör det hela ännu mer spännande!

Det börjar väl närma sig sista inlägget för min del med. Vill avsluta med en inbjudan till folk som har svårt att förstå Pompe eller tycker hon är en förljugen fuskare. Eller som tycker att jag är "dum i huvet". Kom jättegärna förbi Göteborg på en kaffe eller så drar vi ut på en kajaktur eller så kan ni få testa på fridykning. Eller så kan vi klättra lite, men bare in mind att min klättringsform just nu är under all kritisk. Jag säger detta helt utan ironi. Smsa mig bara på 0705 33 01 53 så styr vi upp något.

Är det många inlägg som försvunnit då jag inte tycker mig se en alltför hård ton här inne? Några dumma kommentarer visst, men allmänt tycker jag diskussionen har varit intressant. Personligen har jag inte haft för avsikt att provocera, och jag visste inte heller att Annelie Pompe var din sambo. Då förstår jag om inläggen träffade lite närmare hemmet. Om du vill diskutera mer om det så skriv här eller i PM.
 
Vore dock kul med din åsikt om den när den släpps i vår!

Ja vi får se om det är något jag kan bjuda på. Tycker också att projektet känns ytterst skumt. Om filmen på något sätt framställer henne som en bergsklättrare så kommer Du att få svidande kritik. Sågar Du henne vid fotknölarna så bor Du snart själv. Det borde väl ha gått att leta upp någon annan person om Du nu inte är ute efter att promota henne.
 
Ja vi får se om det är något jag kan bjuda på. Tycker också att projektet känns ytterst skumt. Om filmen på något sätt framställer henne som en bergsklättrare så kommer Du att få svidande kritik. Sågar Du henne vid fotknölarna så bor Du snart själv. Det borde väl ha gått att leta upp någon annan person om Du nu inte är ute efter att promota henne.

Vi får väl se hur skicklig jag är. Vi kommer dock vara så transparenta som möjligt. Inklusive det faktum att vi bor ihop.
Det har såklart sina nackdelar iochmed att det är lätt att bli partisk, men det finns också otroliga fördelar som filmare.
Jag försöker hålla mig till devisen "låt alla få rum med sina bästa argument" i en dokumentär. Sedan ska vi på inget sätt tro att jag gör en hel dokumentär om det som diskuterats här, det finns oändligt mer intressanta delar att ta upp.
 
Jag vill bara förtydliga. Jag gick inte ut i detta med en dold agenda. Jag ville sondera terrängen, se om tonen var så irriterad som folk säger och försöka bilda mig en uppfattning om läget.
... för att kunna prata om det i en dokumentärfilm du håller på med? Eller har jag misstolkat dig?

Och att förstå. Ibland kanske jag ställt lite retoriska frågor men det handlar bara om att få folk att utveckla sina resonemang. Blir dock förvånad av det fruktansvärt hårda tonen, jag försöker ha perspektivet att det jag inte kan säga till en människa öga mot öga skriver jag inte heller på nätet.
Jag visst inte vem du var när jag började läsa tråden, men efter typ fem inlägg från dig började jag undra om det kanske var ytterligare ett forumtroll vi hade att göra med. Jag vet inte om du inte är van vid forum eller om det är din brist på förståelse för situationen som gör det.

Jag kom också på en sak som jag ska undersöka. Det kanske är så att barfotalöpare sitter på forum och kritiserar löpare med skor. Det finns nog liknande subkulturer om man bara letar lite.
Jag tror inte barfotalöpare tycker så illa om skolöpare. Däremot tror jag de skulle bli irriterade om nån håvade in pengar genom att kalla sig "världens extremaste barfotalöpare", efter att ha åkt spårvagn till jobbet iförd sandaler.

Sen skulle jag inte definiera det som att hon blivit påkommen med ett ljuga
Det kan ju förklara att du upplever tonen som lite hetsk. Du verkar fortfarande tro att de upprörda känslorna kring Pompe handlar om att hon inte klättrade alpin stil. Det är liksom bara det första lilla steget i allt som verkar ha varit knasigt med dom turerna...

----edit----
här får ni som läser detta några " ;) ;) ;) ;)" att placera på valfria ställen i texten ovan, så att tonen blir lite mer som den är tänkt. :)
 
Det här måste vara den mest värdelösa tråden på hela utsidan, först vill du veta varför alpinister är "argare" än andra idrottare (vad har du för belägg för det?), sedan så dyker det upp efter fem sidor att du är bundis [raderat] en av sveriges största låtsasalpinist. Något som är extremt viktigt för att förstå vart du vill komma i inläggen. På sidan 7 berättar du att du ska använda våra svar för att göra en jävla dokumentärfilm? [raderat]

Edit: såg att Gustav skrev med glimten i ögat, det gjorde jag också ;) ;) ;) ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
Hej!

Chillax allihopa!

Låt oss nu samla våra tankar och argument ett tag och tänka en eller flera gånger innan vi skiver något mer i den här tråden. Sov på saken eller nåt, jag tror det blir bäst så, för alla parter.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Hej
Jag är varken alpinist eller klättrare men har följt denna tråd och även diskussionen kring "Pompe-affären". Har även läst en del artiklar om klättring på Everest och finner det intressant att få en inblick i denna värld.
För mig som utomstående är det svårt att förstå upprördheten över proffesionella äventyrare som tänjer lite på sanningen. Det är väl bara att gratulera till att någon lyckas leva på att göra häftiga äventyr. Om det fuskas lite så är det väl ingen som lider av det? Om jag är en extremklättrare "på riktigt" så drabbas väl inte jag på något sätt?
Själv skulle jag inte ljuga eller tänja på sanningen för att imponera på folk. Om det däremot krävdes för fortsatt finansiering av min livsstil vore jag nog inte främmande för det...
De enda offren jag kan se skulle möjligtvis vara sponsorerna...
 
Det här måste vara den mest värdelösa tråden på hela utsidan, först vill du veta varför alpinister är "argare" än andra idrottare (vad har du för belägg för det?), sedan så dyker det upp efter fem sidor att du är bundis (knullar med) en av sveriges största låtsasalpinist. Något som är extremt viktigt för att förstå vart du vill komma i inläggen. På sidan 7 berättar du att du ska använda våra svar för att göra en jävla dokumentärfilm? Har du rökt upp all cannabis du kunde hitta på aftonbladetredaktionen eller är du bara dum?

Edit: såg att Gustav skrev med glimten i ögat, det gjorde jag också ;) ;) ;) ;)

Jag försöker förklara igen. Jag försöker förstå. När jag pratar med folk så tycker många att det är en hätsk ton mellan klättrare och bergsbestigare som jag inte hittar någon annanstans. Jag ville undersöka om det var var så. Det handlar kanske framförallt om tonen mellan folk. Jag har fått bra input. Jonas, hälsa Ola nästa gång ni är ute och bouldrar!
 
Om du läst tråden om Pompes lögner så borde du väl förstå att det inte handlar om att "tänja lite på sanningen" utan rena lögner och regelrätt stöld.

Att stjäla för att försörja sig kanske är okej i din värld, men inte i min och baserat på de lagar vi har i det svenska samhället så vågar jag påstå att majoriteten i landet håller med mig.
 
... för att kunna prata om det i en dokumentärfilm du håller på med? Eller har jag misstolkat dig?

Nja, kalla det snarare research.

Jag visst inte vem du var när jag började läsa tråden, men efter typ fem inlägg från dig började jag undra om det kanske var ytterligare ett forumtroll vi hade att göra med. Jag vet inte om du inte är van vid forum eller om det är din brist på förståelse för situationen som gör det.

Nej, jag brukar inte hänga på forum så mycket. Kanske mest när jag gick i gymnasiet så det var ett tag sedan.

Jag tror inte barfotalöpare tycker så illa om skolöpare. Däremot tror jag de skulle bli irriterade om nån håvade in pengar genom att kalla sig "världens extremaste barfotalöpare", efter att ha åkt spårvagn till jobbet iförd sandaler.

Hård liknelse.


Det kan ju förklara att du upplever tonen som lite hetsk. Du verkar fortfarande tro att de upprörda känslorna kring Pompe handlar om att hon inte klättrade alpin stil. Det är liksom bara det första lilla steget i allt som verkar ha varit knasigt med dom turerna...

Nejdå, så är det inte.
 
Om du läst tråden om Pompes lögner så borde du väl förstå att det inte handlar om att "tänja lite på sanningen" utan rena lögner och regelrätt stöld.

Att stjäla för att försörja sig kanske är okej i din värld, men inte i min och baserat på de lagar vi har i det svenska samhället så vågar jag påstå att majoriteten i landet håller med mig.

Har du pratat med henne om det?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghost79 Solo-alpinister Alpin / Bigwall 0
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...