Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter?

Lite utanför ämnet men... För några år sedan "höghöjdstränade" ett par finska killar på Keb. Deras något ovanliga metod gick ut på att de drack sig riktigt redlösa på kvällen för att dagen efter bestiga fjället. Samma procedur upprepades dag efter dag. Vet inte om de senare hade någon nytta av "träningen" men de hade iaf kul stundvis...

Det förklarar vad våra finska vänner på Lofoten gjorde kväll efter kväll. Förutom att de var bouldrare...
 
Ämnesomsättningen blir låg vilket bl a innebär att man fryser lättare.

Thure


Har alltid tänkt tvärtom : högre puls och högre andningsfrekvens betyder högre metabolism.

Reser regelbundet vintertid i Himalya , f.n. på väg mot Lithang i Kham , östra Tibet. För mej så fungerar hur mycket jag fryser som en bra fingervisning på hur välacklimatiserad jag är , innan dess så har kroppen inte råd med bra cirkulation ända ut i fingrar , tår osv.

Extrem exempel här : http://korta.nu/cold

Hade av någon orsak problem redan kring 4000+ , och fick lägga mej på kring 4700 meters höjd efter en lång besvärlig nedstigning från Digar La. Bet rejält i fingrar och tår trots dubbla sovsäckar , fick störta ut ur tältet tre gånger med störtfull blåsa ... och efter sista gången , innan solen kommit upp , så blev jag plötsligt het och fick sparka av mej ena sovsäcken.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...