Alpinism med UCPA

Det säger sig nästan själv, en skaljacka för 45€ kommer inte hålla någon vidare kvalitet och kommer sannolikt inte hålla dig särskilt torr vid regn. För en vettig skaljacka kommer du få betala från 300€. En lätt regnjacka skulle kunna funka som överdragsjacka vid dåligt väder men den är ju inte särskilt slitstark eller smidig att klättra i. Men 45€ är ju billigt, så det kan ju vara värt att chansa på den...

Quechua (ägs av dechathlon tror jag) på samma gata som TE fast nästan uppe vid järnvägsövergången har också hyffsade budgetgrejer, både deras egna märke och Simond som jag tror de köpt upp. Skulle mycket hellre köpa billigt där än på TE.

Ett tips är att damasker minskar risken för stgjärnsrelaterade byx-olyckor och håller byxorna torra om det är djup snö.
 
Jag gör ett försök att väcka liv i den här tråden. :)

Jag har tänkt åka på UCPA:s nybörjarkurs i Alpinism i Chamonix (från 13 juli). Min fråga nu gäller byxor, närmare bestämt "rejäla överdragsbyxor" som står med på UCPA:s utrustningslista. Någon skrev också tidigare i tråden om överdragsbyxor vid glaciär/isklättring. Jag tolkar det som att det är skalbyxor med gore-tex eller motsvarande som avses, men behövs detta verkligen? Blir man så blöt vid dessa aktiviteter? Skulle det inte räcka med typ softshellbyxor eller något annat lite lättare men vattenavvisande?
 
Jag gör ett försök att väcka liv i den här tråden. :)

Jag har tänkt åka på UCPA:s nybörjarkurs i Alpinism i Chamonix (från 13 juli). Min fråga nu gäller byxor, närmare bestämt "rejäla överdragsbyxor" som står med på UCPA:s utrustningslista. Någon skrev också tidigare i tråden om överdragsbyxor vid glaciär/isklättring. Jag tolkar det som att det är skalbyxor med gore-tex eller motsvarande som avses, men behövs detta verkligen? Blir man så blöt vid dessa aktiviteter? Skulle det inte räcka med typ softshellbyxor eller något annat lite lättare men vattenavvisande?

Vid den årstiden i chamonix är vanliga softshellbyxor bra tycker jag, med långkallingar om det är kallare. Men visst, vill en exempelvis upp på mont blanc en mulen dag med stark vind är det nog skönt med täckbyxor utöver.

Jag har ibland med mig paclite regnbyxor, om en skulle hamna i regnoväder
 
Jag gör ett försök att väcka liv i den här tråden. :)

Jag har tänkt åka på UCPA:s nybörjarkurs i Alpinism i Chamonix (från 13 juli). Min fråga nu gäller byxor, närmare bestämt "rejäla överdragsbyxor" som står med på UCPA:s utrustningslista. Någon skrev också tidigare i tråden om överdragsbyxor vid glaciär/isklättring. Jag tolkar det som att det är skalbyxor med gore-tex eller motsvarande som avses, men behövs detta verkligen? Blir man så blöt vid dessa aktiviteter? Skulle det inte räcka med typ softshellbyxor eller något annat lite lättare men vattenavvisande?

Det är helt klart vinden som är det värsta. Jag var där och hade enkla regnbyxor och långkallingar för mina glaciärpromenader. Jag hade turen att klara mig undan regn och snö (all nederbörd över 3000m brukar vara snö), men var glad över dem pga blåsten. Har man kläder som det blåser genom blir man kall på en gång, är min erfarenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PJE UCPA alpinism Alpin / Bigwall 21
SonOfTheSun Mentor i alpinism Alpin / Bigwall 3
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
E9climbing Den roliga tråden om Alpinism Alpin / Bigwall 29
abbeolin Äventyrlig Alpinism partner sökes Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Pannlampa för alpinism Alpin / Bigwall 29
Tovo Alpinism i Chamonix v.17 Alpin / Bigwall 0
logik Nybörjarkurs i alpinism Alpin / Bigwall 11
nsidirop Medelsvår alpinism Alpin / Bigwall 44
plp Extreme Alpinism, skalplagg, dun och syntet Alpin / Bigwall 23
StefanM- Längd på isskruv för ankare vid alpinism? Alpin / Bigwall 6
trolltind Alpinism, god stil, sponsorer Alpin / Bigwall 50
chrtur Nyfiken av modern svensk alpinism? Alpin / Bigwall 43
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
realout Böcker om Alpinism för gröngölingar? Alpin / Bigwall 10
Janbanan9 Komma igång alpinism! Alpin / Bigwall 15
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1
Phillipe Bergsguide skola/alpinism kurser? Alpin / Bigwall 4
Kamelen Skitouring/alpinism i Sydamerika Alpin / Bigwall 0
busnicke UCPA alpinismkurs Alpin / Bigwall 0
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
jacobster Alpinistkurs med UCPA Alpin / Bigwall 4
bushmaster84 ucpa? Alpin / Bigwall 35
Stranne Alpinismkurs med UCPA i Argentiere Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.