Alpinism med UCPA

Hej!
Ska ner till alperna på en nybörjarkurs i alpinism om lite mer än en vecka. Har fått en liten lista med saker att ta med och tänkte höra om nån här har tips på vad man ska tänka på.

UCPA listar följande:

För klättringen behövs rejäla överdragsbyxor, en skaljacka, mössa och handskar. Har du egna vandrarkängor och en 30-40 l ryggsäck går det bra att ta med dem.
Övrig packning: huvudbonad, solglasögon, solcreme, vattenrygga (typ Camelback), handduk, badlakan, pappersnäsduk, fickkniv, pannlampa (kan behövas), sandaler & tennisskor, en stor plastpåse som skydd för kläderna i väskan, sovlakan för natten i refuge, ett litet reseapotek, badkläder, varma tröjor då det kan bli kallt om kvällen.

Jag har ullunderställ. Blir det för varmt? Räcker det med vanligt underställ och skalbyxor? Ungefär hur varmt/kallt är det där nu på sommaren? Förstår förstås att det beror på vind etc. Nån som kan tipsa om bra solglasögon?

Kom gärna med tips om andra saker som är bra att ha med sig!

Mvh F
 
På eftermiddagen i solen på glaciärerna kan det bli varmt, riktigt varmt medan det på nätterna oftast är ett par minus på 4000 meter. Skippa skalbyxorna och kör på softshell istället, gärna tunna och med ventilation på sidorna. Har du en lätt skaljacka är det bättre att ta en softshell-/vindjacka också och bara ha skaljackan som back-up i ryggsäcken ifall det blåser mycket, vädret är dåligt eller om ni fastnar i en åskstorm. En fleece kan vara skönt att ha under ibland på morgonen eller vid raster.

Ullunderställ funkar bra, men gärna ett tunnare som inte är mörkt(mindre varmt i solen).

Solskydd, se till att skaffa ett bra som tål svett, solen bränner riktigt bra uppe på hög höjd

Glasögon måste vara CAT 3 eller 4 och med sidoflärpar, är du ljuskänslig så definitivt CAT 4.

Är det något du inte hittar här i Sverige innan avresan som vänta tills du är i Chamonix hellre än och köpa något halvdant, det finns några riktigt bra butiker där som tar hand om 1000-tals som dig varje sommar och vet precis vad som behövs.
 
Hej!
Ska ner till alperna på en nybörjarkurs i alpinism om lite mer än en vecka. Har fått en liten lista med saker att ta med och tänkte höra om nån här har tips på vad man ska tänka på.

UCPA listar följande:

För klättringen behövs rejäla överdragsbyxor, en skaljacka, mössa och handskar. Har du egna vandrarkängor och en 30-40 l ryggsäck går det bra att ta med dem.
Övrig packning: huvudbonad, solglasögon, solcreme, vattenrygga (typ Camelback), handduk, badlakan, pappersnäsduk, fickkniv, pannlampa (kan behövas), sandaler & tennisskor, en stor plastpåse som skydd för kläderna i väskan, sovlakan för natten i refuge, ett litet reseapotek, badkläder, varma tröjor då det kan bli kallt om kvällen.

Jag har ullunderställ. Blir det för varmt? Räcker det med vanligt underställ och skalbyxor? Ungefär hur varmt/kallt är det där nu på sommaren? Förstår förstås att det beror på vind etc. Nån som kan tipsa om bra solglasögon?

Kom gärna med tips om andra saker som är bra att ha med sig!

Mvh F
Hej!
Är det chamonix? Har bara klättrat på höjd där kortare tid, men jag skulle säga att du ska va beredd på både tokvärme och svinig kyla. Det är ju höga berg...
Skippa tröjor i plural och ta en enda favvis-fleece. Komplettera med tunn täckjacka som förstärkning, om nu inte ucpa fixar sånt?
Skippa joggingskor, om du har egna kängor. Sandalerna duger i dalen och löpturer lär du inte behöva.
Skulle satsa på tunnt underställ, men visst kan det va ull! Det blir hur som helst varmt under skalbyxan. Om du har ventilerande skalbyxa, typ med öppning i sidan, så kan det va bra.
Jag gillar buff, funkar under hjälmen och till olika ändamål. Wrist gaiters (tex houdini) är också en bra pinal, om än inte livsnödvändig. De är smidiga att reglera värmen i händerna med!
Tänk på att ALLT finns att köpa om du ska till chamonix, men det är inte det billigaste stället att shoppa på.

(Om nu ucpa har en packlista så kan den va värd att följa... De lånar ju ut all specialutrustning. Så tänk efter om du plckar bort nåt...)

Ha det!
 
Skulle satsa på soft shell byxor typ Patagonia Alpine Guide Pant eller motsvarande.

Tunt Merino underställ

Patagonia R1 dvs ganska tun fleece jacka/pullover, nylon vind jacka max 150/200g Patagonia Houdini

Skal jacka ultra tun typ Patagonia M10

extra strumpor

Tunn Primaloft jacka (Patagonia Nano puff)


Well typ så.... Keps eller Visir

Tunna vantar typ BD / ME

Hej!
Ska ner till alperna på en nybörjarkurs i alpinism om lite mer än en vecka. Har fått en liten lista med saker att ta med och tänkte höra om nån här har tips på vad man ska tänka på.

UCPA listar följande:

För klättringen behövs rejäla överdragsbyxor, en skaljacka, mössa och handskar. Har du egna vandrarkängor och en 30-40 l ryggsäck går det bra att ta med dem.
Övrig packning: huvudbonad, solglasögon, solcreme, vattenrygga (typ Camelback), handduk, badlakan, pappersnäsduk, fickkniv, pannlampa (kan behövas), sandaler & tennisskor, en stor plastpåse som skydd för kläderna i väskan, sovlakan för natten i refuge, ett litet reseapotek, badkläder, varma tröjor då det kan bli kallt om kvällen.

Jag har ullunderställ. Blir det för varmt? Räcker det med vanligt underställ och skalbyxor? Ungefär hur varmt/kallt är det där nu på sommaren? Förstår förstås att det beror på vind etc. Nån som kan tipsa om bra solglasögon?

Kom gärna med tips om andra saker som är bra att ha med sig!

Mvh F
 
Hej!
Ska ner till alperna på en nybörjarkurs i alpinism om lite mer än en vecka. Har fått en liten lista med saker att ta med och tänkte höra om nån här har tips på vad man ska tänka på.

UCPA listar följande:

För klättringen behövs rejäla överdragsbyxor, en skaljacka, mössa och handskar. Har du egna vandrarkängor och en 30-40 l ryggsäck går det bra att ta med dem.
Övrig packning: huvudbonad, solglasögon, solcreme, vattenrygga (typ Camelback), handduk, badlakan, pappersnäsduk, fickkniv, pannlampa (kan behövas), sandaler & tennisskor, en stor plastpåse som skydd för kläderna i väskan, sovlakan för natten i refuge, ett litet reseapotek, badkläder, varma tröjor då det kan bli kallt om kvällen.

Jag har ullunderställ. Blir det för varmt? Räcker det med vanligt underställ och skalbyxor? Ungefär hur varmt/kallt är det där nu på sommaren? Förstår förstås att det beror på vind etc. Nån som kan tipsa om bra solglasögon?

Kom gärna med tips om andra saker som är bra att ha med sig!

Mvh F


Kul att du kommer iväg, har själv varit på UCPA's alpinist-intro (Cham) och tyckte det var extremt mkt valuta för pengarna. Jag gör som john ovan och chansar att det är Cham du ska till.

Jag spenderade i princip hela veckan i långa softshellbyxor utan underställ. För dagar med glaicär/isklättring hade jag även ett par trelagers överdragsbyxor för att hålla mig torr. På överkroppen fungerade tunn funktionströja (det blir _varmt _i solen om man rör på sig) och en softshell/fleece vid behov. Skaljacka endast vid paus på glaciär och under toppturen som växlade mellan regn och snöstorm.
Torkrum finns på centret så allt går snabbt att få i användbart skick igen om vädret är dåligt nån dag.

Nere i Chamonix-dalen är vädret ungefär som våran svenska sommar för det mesta. På höjd blir det kallare och blåser mer generellt. Men nästan oavsett väder så är det markant mkt ljusare, ett par bra solglasögon är guld värda. De bör vara minst Cat 3 (de flesta "vanliga" solglasögon är 2-3) och gärna sitta tight så de inte slpper förbi ljus på sidorna. Jag hade med ett par Cat 4 och ett Par 3 (4or är för mörka till vardags) och de gjorde tillvaron mkt behagligare. Hittar du inga bra hemma så finns det bra utbud i Cham.

Vad gäller generell utrustning så har de relativt bra lånegrejer på UCPA så det behöver man inte tänka på. Har man saker man gillar så kan man köra på dem. Ryggsäcken kan nog gärna vara större än 40 liter om man tar med en egen, vissa dagar blir det mkt att bära (t.ex storskor i ryggsäcken + man hjälps åt att bära delad utrustning som rep, karbiner etc). Tror de man får låna är Millet 45 eller 50 liters. Har man klätterskor (vanliga) man trivs med kan det vara en poäng att ta med dem, egna skor kan ju ge en gnutta mer klätterpsyke när det gäller..

Är det något du saknar finns typ alla stora outdoormärken att shoppa i Cham till ungefär samma pris som hemma (pågår dock alltid nån rea nånstans) och så finns förstås butiker som Technique Extreme som säljer hyggliga prylar till bra priser. Vet att många guider använder deras skalkläder för att slippa slita på dyrare kläder.

Tips: Hänglås till rummet (skåp), utnyttja liftkortet/busskortet man får för veckan (Aguille du Midi är turistigt, men bör inte missas), solskyddskräm (hög SPF), öronproppar, ett par bra handskar att hantera rep med.
 
Tack för alla tips!

Japp, det är Cham jag ska till. En fråga till då. Hur viktigt är det att glasögonen är polariserande?

Mvh F
 
Tack för alla tips!

Japp, det är Cham jag ska till. En fråga till då. Hur viktigt är det att glasögonen är polariserande?

Mvh F

Bägge används. Det beror på vad du själv föredrar! Jag körde opolariserade Spectron 4 från Julbo när jag var nere för några veckor sen och de var bra.
 
Polarisering filtrerar bort vissa reflexer selektivt. Funkar utmärkt på sjön där man får bort bländande reflexer från havsytan och kan se grynnor, mm tydligare. Skulle inte se det som direkt nödvändigt på snö. Borde ju inte vara mer avgörande än det i så fall skulle va i skidbacken! Nån som vet om effekten egentligen blir så stor med ett underlag som inte alltid är nära horisontalplanet?
 
Polarisering filtrerar bort vissa reflexer selektivt. Funkar utmärkt på sjön där man får bort bländande reflexer från havsytan och kan se grynnor, mm tydligare. Skulle inte se det som direkt nödvändigt på snö. Borde ju inte vara mer avgörande än det i så fall skulle va i skidbacken! Nån som vet om effekten egentligen blir så stor med ett underlag som inte alltid är nära horisontalplanet?

Effekten blir stor även på snö och dylikt ytor. Det som spelar roll är vilken infallsvinkel du har på det du tittar på (samt även hur glasens polarisering är vriden i förhållande till det du tittar på). Jag har aldrig använt polariserande skidgoggles när jag åker, men har polariserade solglas när jag turar och det gör skillnad. Inte lika markant som på sjön, men ändå märkbart. Det är ingenting jag skulle säga är nödvändigt eller knappt ens att föredra på något sätt, men då har jag aldrig rört mig på glaciärer sommartid...
 
Tänkte åka ner dit den 11:e Augusti. Jag kollade in Technique Extreme - butiken som någon här föreslog, och det var ju väldigt billigt utbud om man jämför med t ex. Team Sportia, Stadium, Naturkompaniet etc.!

Deras Soft Shell Naples Man såg bra ut som skaljacka.
Länk:
http://www.technique-extreme.com/english/english/english/produit.php?id_produit=559

Som byxor tänkte åka ner till centrum nu och kolla in North Bend trek pant från team sportia
länk:
http://www.teamsportia.se/produkter/outdoor/fjall-och-vandring/klader-vandring/nb-trekk-pants-men

Sitter klädd i mitt 100 % polyester underställ, de har alltid känts ganska instängda, dvs. bra för stillasittande, dåliga för konstant rörelse. Vi får se hur det känns uppe i bergen :)

Har ni erfarna några kommentarer om dessa kläder vore det roligt att höra dem nu innan det bär av!
 
Tänkte åka ner dit den 11:e Augusti. Jag kollade in Technique Extreme - butiken som någon här föreslog, och det var ju väldigt billigt utbud om man jämför med t ex. Team Sportia, Stadium, Naturkompaniet etc.!

Deras Soft Shell Naples Man såg bra ut som skaljacka.
Länk:
http://www.technique-extreme.com/english/english/english/produit.php?id_produit=559

Som byxor tänkte åka ner till centrum nu och kolla in North Bend trek pant från team sportia
länk:
http://www.teamsportia.se/produkter/outdoor/fjall-och-vandring/klader-vandring/nb-trekk-pants-men

Sitter klädd i mitt 100 % polyester underställ, de har alltid känts ganska instängda, dvs. bra för stillasittande, dåliga för konstant rörelse. Vi får se hur det känns uppe i bergen :)

Har ni erfarna några kommentarer om dessa kläder vore det roligt att höra dem nu innan det bär av!

Om ni har fler tips om andra plagg så vore jag tacksam, är dock inte sugen på att lägga mer än tusen på en skaljacka resp. skalbyxor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PJE UCPA alpinism Alpin / Bigwall 21
SonOfTheSun Mentor i alpinism Alpin / Bigwall 3
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
E9climbing Den roliga tråden om Alpinism Alpin / Bigwall 29
abbeolin Äventyrlig Alpinism partner sökes Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Pannlampa för alpinism Alpin / Bigwall 29
Tovo Alpinism i Chamonix v.17 Alpin / Bigwall 0
logik Nybörjarkurs i alpinism Alpin / Bigwall 11
nsidirop Medelsvår alpinism Alpin / Bigwall 44
plp Extreme Alpinism, skalplagg, dun och syntet Alpin / Bigwall 23
StefanM- Längd på isskruv för ankare vid alpinism? Alpin / Bigwall 6
trolltind Alpinism, god stil, sponsorer Alpin / Bigwall 50
chrtur Nyfiken av modern svensk alpinism? Alpin / Bigwall 43
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
realout Böcker om Alpinism för gröngölingar? Alpin / Bigwall 10
Janbanan9 Komma igång alpinism! Alpin / Bigwall 15
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1
Phillipe Bergsguide skola/alpinism kurser? Alpin / Bigwall 4
Kamelen Skitouring/alpinism i Sydamerika Alpin / Bigwall 0
busnicke UCPA alpinismkurs Alpin / Bigwall 0
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
jacobster Alpinistkurs med UCPA Alpin / Bigwall 4
bushmaster84 ucpa? Alpin / Bigwall 35
Stranne Alpinismkurs med UCPA i Argentiere Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.