Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd?

Hej!

Jag planerar att tillsammans med en likasinnad äventyrslysten kompis cykla ner till Mt. Blanc i mitten av juni denna sommar. Sedan vill vi naturligtvis bestiga berget också.

Saken är den att vi båda är helt nya i branschen högalpin miljö. Den enda erfarenhet vi tillsammans besitter är en bestigning av Galdhöpiggen och fjällvandring under sommarhalvåret...

Efter en del forumläsning om berget och vilka erfarenheter det kräver vet jag att det
råder ganska delade åsikter om huruvida det vore dumt att ge sig på den höjden med våran motsvarande kunskap.
Vi undviker gärna att behöva hyra en dyr guide och undrar om det vore möjligt att istället läsa sig till kunskapen som krävs. Självklart är tidigare erfarenheter mer värda men om man också gör en endagskurs på plats dagarna innan så kanske det är tänkbart att ge sig upp?

Kanske någon med mer erfarenhet är sugen att göra det tillsammans med oss?

Mvh Paul och Erik
 
Mycket handlar om vilka förkunskaper ni har av vinterfriluftsliv. Att hålla sig torr varm och mätt i kyla är basen. Till det kommer glaciärkunskap och höjd. Polarnatt som skriver här började med en endagarskurs. 6-7 år senare gör han FA i Kanada. En bra dag kan man gå upp i vandringskängor, men om vädret slår om och förhållanden är kassa är mt b inget snällt berg. Skaffa utrustning redan nu, läs på och åk upp till fjällen i maj och öva. Ta med någon som kan. Testa att sovsäckar och kläder funkar både i värme och kyla. Vikt.
Mitten av juni är tidigt. Var mycket noga med lavinrisk. Leden fr AdM startar högre men är lång och mer exponerad. Två lavinfarliga sluttningar. Goutierledens största risk är stenfall, men mindre tidigt på säsongen.

Så en bra dag, visst fungerar ert upplägg, men ni har inte mycket till marginaler om det börjar bli tufft. Varje dag flyger helikoptrarna ner folk som trodde sig väl förberedda från MB-massivet. Inte alla kan berätta om det sedan. Alpinism är på riktigt.
 
Mycket handlar om vilka förkunskaper ni har av vinterfriluftsliv. Att hålla sig torr varm och mätt i kyla är basen. Till det kommer glaciärkunskap och höjd. Polarnatt som skriver här började med en endagarskurs. 6-7 år senare gör han FA i Kanada. En bra dag kan man gå upp i vandringskängor, men om vädret slår om och förhållanden är kassa är mt b inget snällt berg. Skaffa utrustning redan nu, läs på och åk upp till fjällen i maj och öva. Ta med någon som kan. Testa att sovsäckar och kläder funkar både i värme och kyla. Vikt.
Mitten av juni är tidigt. Var mycket noga med lavinrisk. Leden fr AdM startar högre men är lång och mer exponerad. Två lavinfarliga sluttningar. Goutierledens största risk är stenfall, men mindre tidigt på säsongen.

Så en bra dag, visst fungerar ert upplägg, men ni har inte mycket till marginaler om det börjar bli tufft. Varje dag flyger helikoptrarna ner folk som trodde sig väl förberedda från MB-massivet. Inte alla kan berätta om det sedan. Alpinism är på riktigt.

Tack för dina värdefulla tips!

Jag var otydlig med att vi sticker med cyklarna härifrån i mitten av juni och beräknar att komma fram någon månad senare, så tidpunkten ska ju inte vara några problem.

Ytterligare råd tas tacksamt emot! Så även tips på lärorika böker, reseskildringar och filmer etc.
 
Hej!

Mitt råd är att investera pengar i att anlita guide, eller gå förberedande kurser, om ni är tveksamma till om er erfarenhet räcker. Jag tycker att Mont Blanc är ett berg vars risker underskattas hela tiden. Precis som föregående talare skrev innebär vägen från Midi risker med sprickor och laviner, och Gouter stor risk för stenras. Det finns en orsak till att fransmännen funderar på att gräva tunnel under Gouterrännan.... (nu gör ju i och för sig stenar inte någon skillnad på personer med eller utan erfarenhet... men med erfarenhet kan man undvika att gå över när förhållandena är som sämst och gå snabbt).

En viktig sak att komma ihåg är att lägga tid på acklimatiseringen. Och att noggrant kolla in väderprognosen och ge sig själv marginal för att allt inte flyter på som man har tänkt. Besök gärna Office de Haute Montagne i Chamonix och fråga dem om förhållandena på turen.

Hoppas det inte lät alltför negativt, och lycka till på er tur!
Anna
 
Jag lärde mig segla genom att någon hissade seglet och knuffade ut jollen, många inkörningar i bryggor och kapsejsningar senare kunde jag åtminstone hålla rak kurs. Likadant är det med simning, hoppa i bassängen på den djupa änden och stanna kvar tills du kan simma. Varför ska bergsbestigning vara annorlunda? Googla lite på acklimatisering, fråga i affären hur du spänner fast stegjärn och hoppas på att inte trilla ner i laviner, och använd gott omdöme vad gäller att trotsa väder. Glöm ej pannlampa!
 
Jag lärde mig segla genom att någon hissade seglet och knuffade ut jollen, många inkörningar i bryggor och kapsejsningar senare kunde jag åtminstone hålla rak kurs. Likadant är det med simning, hoppa i bassängen på den djupa änden och stanna kvar tills du kan simma. Varför ska bergsbestigning vara annorlunda? Googla lite på acklimatisering, fråga i affären hur du spänner fast stegjärn och hoppas på att inte trilla ner i laviner, och använd gott omdöme vad gäller att trotsa väder. Glöm ej pannlampa!

Seriöst? Vad var värstascenariot när du blev utknuffad i jollen? Blåmärken, blöta kläder, en förkylning och stukat självförtroende. Det fanns vuxna där med en båt att hämta in dig om du skulle driva iväg.
Konsekvenserna på berget är lite allvarligare. Och de som ska rädda en riskerar ofta sina egna liv. I slutänden får man fundera med om man kan leva med att man pga okunskap riskerat andras liv. Eller om man kan dö med det och bli ihågkommen som han som orsakade både sin egen och andras död.

Eller missade jag lite ironi? Självklart ska man våga spänna en båge och utmana sig själv, men inte till vilket pris som helst om strängen brister.
 
Jag lärde mig segla genom att någon hissade seglet och knuffade ut jollen, många inkörningar i bryggor och kapsejsningar senare kunde jag åtminstone hålla rak kurs. Likadant är det med simning, hoppa i bassängen på den djupa änden och stanna kvar tills du kan simma. Varför ska bergsbestigning vara annorlunda? Googla lite på acklimatisering, fråga i affären hur du spänner fast stegjärn och hoppas på att inte trilla ner i laviner, och använd gott omdöme vad gäller att trotsa väder. Glöm ej pannlampa!


Det är säkert ett bra sätt att lära sig att segla, men vart knuffades jollen ut? Mitt i Atlanten?
 
Inte för att det här ska bli en upprepning av "Vad är acceptabel risk"-tråden. Men konsekvenser av ett worst-case-scenario av vilken händelse som helst kan vara döden. Eller kör ni era barn till skolan tills dom är 30 år gamla? Innan man är trettio är man nämligen en stor fara i trafiken, borde för sitt eget liv och andras.

Att promenera lite i uppförsbackar kräver starka ben, att göra det på Mt Blanc kräver dessutom sunt förnuft.
 
Tricket med alla bestigningar är att komma ner hel och nästan ren, ett rejält berg som MB har massvis med guider och det kan löna sig väl att bruka en dylik, förbereda sig väl och ta det lugnt. Vid oväder måste man våga vända. Rätt förberedda och goda väderutsikter brukar vara en vinnande kombination.
go tur
 
Mini-Kropp

Hej!

Jag planerar att tillsammans med en likasinnad äventyrslysten kompis cykla ner till Mt. Blanc i mitten av juni denna sommar. Sedan vill vi naturligtvis bestiga berget också.

Saken är den att vi båda är helt nya i branschen högalpin miljö. Den enda erfarenhet vi tillsammans besitter är en bestigning av Galdhöpiggen och fjällvandring under sommarhalvåret...

Efter en del forumläsning om berget och vilka erfarenheter det kräver vet jag att det
råder ganska delade åsikter om huruvida det vore dumt att ge sig på den höjden med våran motsvarande kunskap.
Vi undviker gärna att behöva hyra en dyr guide och undrar om det vore möjligt att istället läsa sig till kunskapen som krävs. Självklart är tidigare erfarenheter mer värda men om man också gör en endagskurs på plats dagarna innan så kanske det är tänkbart att ge sig upp?

Kanske någon med mer erfarenhet är sugen att göra det tillsammans med oss?

Mvh Paul och Erik


Såg ert inlägg och fick en flashback från när jag
gjorde en "mini-kropp" , år 2000 och cyklade från Sverige - Chamonix
Tur och retur. Då jag inte hade nån vana av klättring/vandring på högre
höjder anmälde jag mig till en kurs med UCPA där det ingick lite introduktion
och träning inför bestigningen. Tyckte det var ett riktigt bra och prisvärt alternativ,
såväl boende, mat, guider samt utrustning ingick i priset.
Om ni går den kan ni ju efteråt med lite mer "kött" på benen göra lite
egna bestigningar på egen hand med lite mer erfarenhet i bagaget.
Cykelresan ner var i alla bra uppvärmning inför Mt Blanc, det var en hel del
goa uppförsbackar på väg mot Chamonix, men en jäkligt kul resa!
Hoppas ni kommer iväg och att ni får kul!!
/ Mattias
 
Riskminimering

Att bestiga Mt. Blance innebär en förhöjd risk även om man är väl förberedd och har de förutsättningar som krävs för att det ska bli ett bra minne av toppturen.

Jag lärde mig segla genom att någon hissade seglet och knuffade ut jollen, många inkörningar i bryggor och kapsejsningar senare kunde jag åtminstone hålla rak kurs. Likadant är det med simning, hoppa i bassängen på den djupa änden och stanna kvar tills du kan simma. Varför ska bergsbestigning vara annorlunda? Googla lite på acklimatisering, fråga i affären hur du spänner fast stegjärn och hoppas på att inte trilla ner i laviner, och använd gott omdöme vad gäller att trotsa väder. Glöm ej pannlampa!

Ovanstående råd visar på stor okunnighet i frågan. Riskminimering görs på annat sätt.
Jag har själv bestigit toppen två gånger via normalvägen vid Gouter. En gång har jag vänt vid Gouter pga. dåligt väder.

Vana att gå med stegjärn skaffar man sig innan toppturen. För att minimera risken vid glaciärvandring och bestigning via de exponerade kammar man passerar på vägen till toppen går man inknuten i replag. För att rädda någon i replaget som hamnat i svårigheter gör man med kamraträddning, det tränar man på innan toppturen.

Av alla de som varje år försöker nå toppen misslyckas en tredjedel pga. dålig kondition, en tredjedel misslyckas pga. höghöjdssjuka.

Om ni inte har goda kunskaper och erfarenhet av alpin klättring, bör ni göra bestigningen tillsammans med en bergsguide.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
linkis Bestiga Mount Blanc Alpin / Bigwall 7
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
trbngr Lämpliga 4000m-toppar att bestiga ensam Alpin / Bigwall 10
ViktorAdolfsson Bestiga berg med begränsad budget? Alpin / Bigwall 16
nickeB Erfarenhet av att bestiga Mount Rainier Alpin / Bigwall 1
mo9jan Bestiga Denali. Alpin / Bigwall 6
Räv Rävsson Tom Cruise ska bestiga Mount Everest Alpin / Bigwall 26
Nielskorven Vad krävs för att bestiga Everest? Alpin / Bigwall 33
Jokk Vill bestiga toppar! HUR? Alpin / Bigwall 9
Marcand Att bestiga Sarektopparna? Alpin / Bigwall 1
kmsellin Bestiga galdhöpigen? Alpin / Bigwall 4
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
Nollsjuan Mt Blanc-paket UTAN Albert Premier/A de Tour? Alpin / Bigwall 3
RikDem Lämplig tidpunkt Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
Ghost79 Gouter Hyttan Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
Ghost79 Mt Blanc v 33, 2012 Alpin / Bigwall 0
raxzz Mt Blanc Alpin / Bigwall 26
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
apfaktor Mt Blanc Vinter som sommar??? Alpin / Bigwall 2
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
johre Väderförhållande i Chamonix / Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
monstergeddan Kängor för Mt Blanc och liknande Alpin / Bigwall 11
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
danne_doppsko Olyckor på Mt Blanc och andra berg Alpin / Bigwall 6
CS Mt Blanc på vintern Alpin / Bigwall 30
tutts Sällskap upp på Mt Blanc v 32 Alpin / Bigwall 0
Ayreon Erfarenheter från mt. blanc Alpin / Bigwall 7
brunolundh Mt Blanc Alpin / Bigwall 5
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
osse26 Mount Blanc Bildspel! Alpin / Bigwall 23
Bramserud Mt Blanc Yeessss Alpin / Bigwall 2
osse26 Mount Blanc Alpin / Bigwall 0
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...