Karbin till aiders

Ja alltså förvirringen blir ju lätt total om man rekommenderar utrustning utan att tala om vilket system och vilken sekvens man tänker sig.

Ovala karbiner i stegarna hjälper väl inte mot "biner shift" eller? Och att bygga ett helt aidrack på ovaler känns sådär... Om inte annat blir det tungt!

Jag har aidat alldeles för lite för att rekommendera (eller ens i en tråd som inte handlar om det beskriva) någon sekvens men det går utmärkt att undvika "biner shift" situationer.


(Nu när jag tänker på saken... De där gummiklädda karbinerna som det rackades (haha) ned på i en annan tråd skulle kanske vara riktigt trevliga just i stegarna? När jag klipper i en stege är nog enda tillfället då greppet kring karbinen spelar någon roll.)
 
Fast om du tänker på att karbinerna glider mot varandra och väsnas, så tror jag inte att högre friktion hjälper, de kommer att glida ändå. Däremot låter det väl mindre med gummerade karbiner. Har nån gång läst att ovala är bäst av den anledningen. Hade använt nåt annat innan, noterat att det lät lite, och bytte till oval. Minns inte om det lät senast jag aidade, så troligen gjorde det inte det så att det hade betydelse...
Fast jag aidar verkligen sällan, så erfarenheterna är väl därefter.
 
Det där med biner shift har inte så mycket med oljud att göra utan är egentligen det smått läskiga momentet när man skiftar belastning från en karbin till en annan när de båda är klippta i en och samma tredje karbin. Om de båda är klippta i en oval sker tyngdöverföringen successivt men i en d karbin blir det lätt ett "pop" och så hoppar den nyligen belastade karbinen ner längst ner. Förväxlas lätt med att den marginella kamplaceringen man står på lossnar med tillhörande bromsspår i kalsongen som följd.

Men som Gustav säger, har inte så jättemycket med stegens karbin att göra och man vill inte ha ett helt rack med 70g ovalkarbiner..
 
Nä, själva ljudet är väl på sätt och vis i huvudsak ett mentalt problem - men å andra sidan, utan ljud troligen inget ryck.

Jag förstår inte riktigt; du säger först att det skiljer mellan oval och d-karbin, men att det inte har så mycket med karbinen att göra?

Eller så menar du bara att det inte är så ofta man klipper båda stegarna i samma säkring? Fast då bör man väl jämföra d-karbin+oval eller d-karbin+d-karbin eller möjligen oval+oval - om det nu är nån som klättrar med bara ovaler.
Så var kanske fallet förr bland aidare om man studerar gamla bilder på aidrack, men jag har bara ovaler till stegar och för typiskt "övriga" funktioer, vilket ofta innebär att de hänger hemma.
 
Jo, det är sant. Ljudet spelar roll på sitt vis.

Det jag menar är att om man klipper två ovaler i en d karbin kan man få biner shift men om man klipper två d karbiner i en oval är det lättare att undvika. På så sätt har det inte så mycket med stegens karbin att göra, men med säkringens karbin har det mycket att göra..
 
Då är jag med - och jag kan ju hålla med om att det är sällan man (ag) klipper båda stegarna i samma karbin. Jag förstår också att det har större betydelse vilken karbin man klipper två andra belastade karbiner i, varför stegkarbinerna borde ha liten betydelse.

Tycker att jag läst mig till att ovala stegkarbiner är lite vedertaget, men det kan ju ändå vara dåligt motiverat!
 
Jo, det har jag också läst.

Fast det är klart, om man klipper stegens karbin direkt i en kils wire, pitongs öga, kams ögla etc. Och så har man en karbin på sin Daisy, och en fifi..

Det beror på vilket system man använder helt enkelt.
 
Ja, dessutom är det ju så att man dels slipper oljudet, och dessutom inte oroar sig, om man topprepsiadar... (här skulle det ha varit en rodnande smiley)
 
Fast om du tänker på att karbinerna glider mot varandra och väsnas, så tror jag inte att högre friktion hjälper, de kommer att glida ändå. Däremot låter det väl mindre med gummerade karbiner. Har nån gång läst att ovala är bäst av den anledningen. Hade använt nåt annat innan, noterat att det lät lite, och bytte till oval. Minns inte om det lät senast jag aidade, så troligen gjorde det inte det så att det hade betydelse...
Fast jag aidar verkligen sällan, så erfarenheterna är väl därefter.

Nja, jag tänkte mer för greppets skull (när du klipper i stegen) än för ljudet. En stege väger mer än en express och har lättare att fastna i något.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.