Spade som deadman

Har sett att många lavinspadar, däribland min egen, har fyra hål som tydligen ska göra det möjligt att använda bladet som en deadman. Jag hittar dock ingen information på tillverkarnas hemsida om hur detta skulle göras, men jag antar att det blir någon ḱonstruktion med repsnöre.

Finns det någon här som har provat detta och kan dela med sig av tillvägagångssättet?
 
Har sett att många lavinspadar, däribland min egen, har fyra hål som tydligen ska göra det möjligt att använda bladet som en deadman. Jag hittar dock ingen information på tillverkarnas hemsida om hur detta skulle göras, men jag antar att det blir någon ḱonstruktion med repsnöre.

Finns det någon här som har provat detta och kan dela med sig av tillvägagångssättet?

Du kan väl i princip använda vad som helst som snöankare? Har bladet färdiga hål så blir det ju mycket lättare :)
 
Har inte heller något illustrerande svar på frågan, men som jag har förstått det så är hålen egentligen tänkta för att möjliggöra en rudimentär nödsläde. Vet inte om jag skulle våga lita på ett repsnöre runt de vassa kanterna...

Vid de tillfällen som jag har lavinspade med mig så har jag i regel också skidor. Då skulle jag hellre använda dessa som deadman. Men det mesta funkar som sagt. Nätpåse i nylon fylld med snö ska vara super, men till och med en fylld 5-liters plastpåse har funkat i dragtest med två personer. I det fallet var det dock återigen lite klurigt med repsnöret... :)
 
Köp fyra malionger och sätt i hålen. Sen dit med snöret. Jag hade gjort en fyrparts special som är bra dressad och med provdragna överhandsknopar eller någon annan knop som sätter sig bra. Sen hade jag sett till att längden på parterna blir så att spaden tryck lite nedåt vid belastning. Med risk att fläka hålen i spaden.

En annan variant är att dra två slingor genom gummislang och dra dem på spadens ytterradiesida. Om bladet är av aluminium riskerar man annars haveri i hålen. Slangen för att skydda slingen. Personligen hade jag dragpressat hålen men det är inte säkert att plåten inte spricker.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.