alperna i juli

Bekräftar - väldigt vackert och mycket att välja på i alla svårighetsgrader. ...

Anders, när var du där? På hösten var det lite folk, men jag har förstått att i alla fall under augusti kan det bli tjockt med turister som vill upp på Triglav?

...

Strax efter midsommar 2011. Inte trångt på berget. Dagen före paddlade jag i Venedigs kanaler med min träkajak (Rekommenderas. Guidade turer finns) och åkte upp på natten. Inte precis den bästa laddningen, vilket jag fick sota för. Blev rejält jobbigt uppför. Gick in västerifrån från Trenta. Börjar i ädellövskog i dalen och slutar i högalpin miljö på toppen. Istället för normalleden (lång vandring) upp gick jag norrut upp till sadeln. Där tog jag klätterleden Plemenice uppåt. Scrambling och via ferrata på sina ställen. Var egentligen ganska slut när jag nådde platån 300 m nedanför toppen vid 17. Visste det skulle bli tight med tid. Mörkt kl 21. Samlade lite krafter, dumpade ryggan och började klättra uppåt. Bestämde att vända senast kl 19. Var uppe 18.30. Två personer skulle just gå, men tog lite toppbilder på mig. Sen var jag ensam på toppen medan ett glidflygplan körde lågflygning på uppvindarna runt toppen. Kom ner på platån igen kl 20 och började ta mig normalvägen ner mot Dolic-stugan. Stapplade in ganska sent och fick lite soppa och en säng. Orkade knappt äta. Nästa dag lunkade jag vandringsvägen ner till bilen och tryckte i mig en hel burk fruktsallad på nolltid. Reboot all systems.
 

Bilagor

  • triglav.jpg
    triglav.jpg
    172 KB · Visningar: 331
Chamonix

Tack för alla svar!

Funderar på Chamonix, dels för att det är en legendarisk alport men också för att vi gärna vaskar av vår skolfranska.

Och Anders V vilken fantastisk bild!
 
Letar efter ett bra ställe att vandra och klättra på i Alperna. Vi är inte så erfarna, har mest kört vägg inomhus och en del boulder utomhus...letar efter ganska lätt område inte för långt från närmsta by.
Sökte på google men hittade inte så mycket, läste om Zell Am See på http://www.austria.info och Mont Blanc och Matterhorn på http://www.alperna.nu/ men kändes som att det nog är för mer erfarna klättrare.

Vet att jag är lite tjatig, men ailedeoide i franska alperna är kanon. Här får du en fin intro till långturer, oftast på bult. Fin sport på granit. Bouldering. Lättare alpina turer och vacker vandring. Skön camping. Inget behov av bil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
johnliungman Hur får ni tag i lokal väderprognos i alperna? Alpin / Bigwall 9
Jones Rimlig kostnad för en bergsguide i alperna? Alpin / Bigwall 17
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Pallet Lämpliga nybörjartoppar i Alperna? Alpin / Bigwall 7
Polarnatt Tragedi i Alperna Alpin / Bigwall 8
Paroscar Kurser i aplinkättring i alperna februari Alpin / Bigwall 2
nitrox50.II Kort solotur i Alperna Alpin / Bigwall 0
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Böter för tältning i Alperna? Alpin / Bigwall 0
mipert Svenskar i nöd i Alperna, en var klädd i gymnastikskor Alpin / Bigwall 18
Keras2006 Bergsklättrare omkom i franska Alperna Alpin / Bigwall 0
plommon1 Berget med den finaste klättringen i alperna Alpin / Bigwall 1
honeysucklerose Ledbeskrivningar Alperna Alpin / Bigwall 5
Trötter frågor om utrustning för alperna Alpin / Bigwall 7
amontan Kurser i Alperna Alpin / Bigwall 1
ww-user Alperna v9 Alpin / Bigwall 0
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
reachjohn Funkar Fuji för Alperna? Alpin / Bigwall 4
nitrox50 Alperna med kids..... Alpin / Bigwall 10
dh Bil alperna-sthlm 19/12 Alpin / Bigwall 0
nikcar75 Alperna runt jul/nyår Alpin / Bigwall 1
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1
AlexT Cordillera Blanca, Peru i Juli 2013 Alpin / Bigwall 0
E9climbing Gasherberum IV live updates Juni och Juli Alpin / Bigwall 18
johre Muztagh Ata Juli 2008 Alpin / Bigwall 1
brolle Söker boende i Chamonix 27 juni - 4 Juli Alpin / Bigwall 0
Räv Rävsson Mt Blanc i Juli Alpin / Bigwall 9
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.