Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta

Du verkar inte fatta

... att oavsett vad du dycker sa har du inte ratt. Det fins bara uppfattningar och handlingar. Actions speaks volume, talk is just talk. Jag kanske ocksa har fel. Det ar lika ointressant.

Nu vet vi vad du tycker... Inte jatte intressant.
 
Men Christian envisas med att argumentera som om det fins ett rätt och ett fel sätt att se pa detta.

Det gar bara att göra det man tycker är rätt om man äer där och klättrar. HK och Jason tog ner skiten och nu planerar klättrare för att ta bort resterande bultar samt kompressorn. Get on with it.
 
Jag kan ju hålla med om att det inte finns rätt och fel i såna här frågor. Sen kan man ju välja på att argumentera för sin egen uppfattning - eller påpeka brister i resonemang hos såna som anser sig ha rätt.
Men, i det här fallet, så känns det faktiskt som att min egen uppfattning inte är mer värd än min mammas. Därmed inte sagt att jag inte kan tycka att folk har stora fel i sin argumentation, från nån slags saklig eller retorisk synvinkel.

Jag tycker inte heller att man ska banka bort bultar lättvindligt, eller för den delen bulta lättvindligt. Att försöka förankra sånt här i communityn är väl ett sätt, och där är det väl i bästa fall en majoritetsuppfattning man kan hitta, aldrig konsensus. Majoriteten har aldrig rätt, men det är inte heller rätt att veta att man själv har rätt när man representerar en minoritetsuppfattning. Tillvägagångssättet är i många fall lika viktigt som vilket uppfattning man har. Tycker jag.

Nåt som stör mig är också om folk påstår att jag har den ena eller andra uppfattningen bara för att jag påpekar brister i ett resonemang fört av de med en viss uppfattning. Jag har faktiskt reagerat mot folks argumentation eller attityd även om jag har samma resulterande uppfattning i en sakfråga. I de lägena kan man plötsligt avkrävas argument för en uppfattning man aldrig haft eller propagerat för. Vad chrtur själv tycker har jag t ex inte klart för mig.
 
Höhö, här känns det som om jag tog nån annans replik, jag skulle ju skrivit:
Majoriteten har inte alltid rätt, osv

Oscar Wilde sade att en bra början är att vara oense med två tredjedelar av Englands befolkning... ;)

Hur som, det som förvånar mig är att det är så många som har haft en så stark reaktion mot borttagandet av bultarna. För mig symboliserar bultarna det samma som om någon fick extra poäng i en tävlingsmatch i fäktning (min gamla idrott) för att kunna tävla på samma nivå som en annan bättre fäktare.

Visst finns det tävlingar där man kör ett handikappsystem med poängen för att jämna ut skillnaderna mellan bättre och sämre fäktare, men alla är medvetna om detta och att när det kommer till kritan så är detta plojtävlingar.

I de "riktiga" tävlingarna, tex SM, EM, VM, OS, världscupen, etc, delas det inte ut handikappoäng och de sämre fäktarna blir utslagna tidigare än de bättre. Där någonstans ligger min sanning, en bultad led är "ploj" jämfört med en obultad...

Elitistiskt? Kanske det, men jag gör mig inga illusioner om min (o)förmåga i bergen, att jag sedan har underbara upplevelser ur mitt perspektiv är en helt annan diskussion.
 
Popcorn och Turkisk peppar...

Ladda pa... Jag har sagt mitt, ingen kommer vinna denna debatt. Vi far alla lyssna till oss själva och privat avgöra vad vi skulle göra om vi passerar bulatarna.

Det kommer inte att ga att komma till ett demokratiskt beslut som alla kan acceptera och det är inte heller önskvärt. Klättring är inget man gör för att tillfredställa andra det är nagot man gör för sig själv. Om andra gillar det fiin, om inte, go and fu*** your self.

Om man vill kan man lyssna till dom man tycker klättrar i god stil och som pa andra sätt är föredömmen sa som, Twight, House, Cordes, Rollo, HK, Jason, Anderson, Fowler etc etc listan pa riktiga klättrare àr oändlig sa vad vi tycker här saknar betydelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.