Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta

Fördelen med aidbestigningar brukar vara att det inte blir en massa diskussioner om i vilken stil man verkligen klättrade vilket lättare blir fallet när man gör fribestigningar. Var det verkligen fritt, Hur gjorde man vid fall osv.

Fast i det här fallet kan man ju faktiskt ifrågasätt aidbestigningen. Även om aid inte betyder clean-aid, så är det naturligtvis finare att aida utan att sätta en massa fasta bultar, och i det här fallet blir det förstås så att det har varit så mycket bult att det inte är en aidbestigning i god stil heller.
 
Klättringen har en historia och bör få ha det. Etik ändras och vad som anses acceptabelt i en tidsålder kan mycket väl anses oacceptabelt i en annan tidsålder. Det legitimerar inte att var och en ändrar historien efter eget gottfinnande även i de fall där den historiska händelsen med dagens ögon bedöms som oetisk även av ett flertal.

Om vi lyfter diskussionen bort från Kompressorleden så har jag svårt att bli upprörd över alla bultar som skräpar i främst Alperna från olika historiska epoker. Många av dessa bultar (mest slagna men även handborrade) har ju kommit till i samband med Aidbestigningar och har dessutom underlättat, för att inte säga möjliggjort, senare fribestigningar av dessa Aidleder, något som kanske inte varit möjligt med bara naturliga säkringar. Om skrotet rensas bort så kan, som en konsekvens därav, gjorda leder därigenom komma att "försvinna".

Förresten, varför är borrbultar mer oetiska i storbergsmiljö (främst Alperna) än dom är i sydeuropas sportklätterklippor?
 
Tjafs

Vad är det för tjafs att en led har ny FA bara för att den görs i bättre stil? Ingen av de som klättrat Compressorleden utan alla bultar hävdar FA. David Lama kan hävda FFA. Men att som någon föreslår ändra historien är ju absurt fjantigt.

Oj glömde att lägga upp några bilder från dagens tur, Delicados 200 m WI5+ i perfekta förhållanden, Fournel, France. Ice holliday denna vecka med ganska exakt 1000 meter is på 4 dagra.
 

Bilagor

  • P1030776.jpg
    P1030776.jpg
    82.9 KB · Visningar: 448
  • P1030778.jpg
    P1030778.jpg
    52.8 KB · Visningar: 444
  • P1030813.jpg
    P1030813.jpg
    146.6 KB · Visningar: 446
Diskussionen känns ganska avslutad vad gäller compressor. Frågan är vad vi lärt oss? Kanske att leder som tycks omöjliga utan destruktiva metoder mycket väl kan bli möjliga att göra spårlöst om 40 år. Tålamod?
 
Diskussionen känns ganska avslutad vad gäller compressor. Frågan är vad vi lärt oss? Kanske att leder som tycks omöjliga utan destruktiva metoder mycket väl kan bli möjliga att göra spårlöst om 40 år. Tålamod?

japp det ar val en riktig analys och tar man sig friheter sa far man leva med att "livsverket" raseras och skiten forsvinner.

Hoppas nagon har orken att choppa bultarna som borras varje ar pa Everest for att underlatta for kretinerna att ta sig upp pa och kapa garna ocksa fixrepen.
 
Så "avslutad" som den nu kan vara...? Grabbarna är dock "personas no gratas" i Chalten efter debatt med över 120 personer däribland Orlandi och Lama.

http://www.lacachania.com.ar/noticia.php?id_nota=199&id_seccion=1

Ps. Med tålamod så kan man ju se till att aldrig klättra alls...då bevarar man ju berget rätt bra?

tja, det må så vara men jag står bakom deras beslut, även om det skulle betyda att jag inte är välkommen in Chaltén vilket om babelfish översätter rätt får det att framstå som. Hade jag suttit i deras kläder hade det nog funnits saker jag bryr mig mer om än att folk är upprörda för att att jag choppat en led som borde försvunnit för länge sen.

Dessutom, försöker du medvetet trolla eller? Att inte klättra och borra 400 bultar är väl inte i samma liga, gör inte att du framstår som trångsynt i onödan.
 
Så "avslutad" som den nu kan vara...? Grabbarna är dock "personas no gratas" i Chalten efter debatt med över 120 personer däribland Orlandi och Lama.

http://www.lacachania.com.ar/noticia.php?id_nota=199&id_seccion=1

Ps. Med tålamod så kan man ju se till att aldrig klättra alls...då bevarar man ju berget rätt bra?


Detta är bull shit Christian. Detta ar kanske det sästa inlägg på ett forum jag någonsin läst inkluderat mina egna lågvattenmärken. Och sluta vifta med dina refferenser till olika random "omröstningar". Du som är ung borde om någon fatt men uppenbart inte, kanske för att du drömde om den enkla vägen upp.
 
Varför skulle jag trolla, verkar mer som om de två sista inläggen ligger åt det hållet... ;)

Tyckte bara att det var så komiskt med påstående att debatten/diskussionen var avslutad, kanske den är/var det här på utsidan, men ej på andra ställen. Folk läser ju den här tråden och kanske är intresserade vad andra tycker?

Fransk tidning: http://www.grimper.com/news-chronique-jean-pierre-banville-points-ligner

Engelsk tidning: http://www.climbmagazine.com/news/2012/01/rolando-garibotti-interview

Så om omröstningar inte ger någon vägledning (fast det tycker jag) så kan man ju se att det inte verkar vara så glasklart att det var gjort på ett bra sätt, ett konsensus verkar man ju inte inte nått?!

Jag ser fortfarande inte något "coolt" eller "utvecklingsporrande" (i alla fall för mig personligen) för det man gjorde efter ju mer information som kommer fram i "debatten". Att mina egna personliga klättringdrömmar skulle fått sig en törn (med vad choppningen inneburit) har jag också väldigt svårt att se...
 
Så "avslutad" som den nu kan vara...? Grabbarna är dock "personas no gratas" i Chalten efter debatt med över 120 personer däribland Orlandi och Lama.

http://www.lacachania.com.ar/noticia.php?id_nota=199&id_seccion=1

Ps. Med tålamod så kan man ju se till att aldrig klättra alls...då bevarar man ju berget rätt bra?

Men kom igen nu. Det finns tiotusentals fantastiska linjer kvar att klättra i världen. Att ha tålamod betyder att man låter de linjer vara som man inte klarar utan att fuska, tills dess att man själv, eller någon annan, är kompetent att klara dem i god stil. Det betyder knappast att man måste sluta klättra.
 
Men det var väl bara ett uttryck för att det finns en skala som löper mellan två tämligen avlägsna extremer, och var på denna skala man tycker sig ha sin ståndpunkt är i grunden subjektivt.

Även det som kallas god stil av hälften av alla - anses ju alltså inte vara i god stil av den andra hälften. I det här fallet är det troligen inte många som tycker att bestigningen med alla bultarna vara i god stil, men det finns uppenbarligen många olika åsikter, alltifrån att bultarna borde sitta kvar, till att de borde tagits bort i ett annat skede. Samt att det förstås fanns ett antal (dock gissningsvis en minoritet) som tyckte att det som gjordes, gjordes på precis rätt sätt.
 
Men det var väl bara ett uttryck för att det finns en skala som löper mellan två tämligen avlägsna extremer, och var på denna skala man tycker sig ha sin ståndpunkt är i grunden subjektivt.

Även det som kallas god stil av hälften av alla - anses ju alltså inte vara i god stil av den andra hälften. I det här fallet är det troligen inte många som tycker att bestigningen med alla bultarna vara i god stil, men det finns uppenbarligen många olika åsikter, alltifrån att bultarna borde sitta kvar, till att de borde tagits bort i ett annat skede. Samt att det förstås fanns ett antal (dock gissningsvis en minoritet) som tyckte att det som gjordes, gjordes på precis rätt sätt.

Vad tycker du?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.