Mt Blanc

Håller med föregående talare:
Lasta en rygga med mer än du tänker bära, ta på storskor och stegjärn och nöt backe nu i vinter. Använd gärna stavar och få med överkroppen. Kör gärna styrka och annan kondition, men viktigast att träna exakt de muskler du kommer använda. Det handlar också om att få in en kraftbesparande teknik. Det spelar inte så stor roll vad du tar i benpress om vaderna tar slut på vägen upp eller knäna på vägen ner.

Lycka till. Gich upp från AdM över Tacul. En lång tur!
 
Håller med föregående talare. Ut med ryggan och knata / ta dig uppför under flera timmar.

Var i Zermatt i sommaras och gjorde fler bestigningar.
Ett regel på de höjderna som jag fick av guiderna är att ta små steg när du går, gå långsamt och stanna inte förutom de självklara pauserna.
En teknik som gäller vid gång uppåt / klättring. Nerför eller flackt spelar det mindre roll, är min övertygelse. Små steg ska nämligen vara mindre syrekonsumerande per meter än stora kliv och du vill ha syret på höjder över 4000 meter =)
 
Litet mentalitets tips

Många vettiga inlägg här på slutet. Styrka bibehåller sig bättre än kondition och jag skulle tipsa om att satsa på kondition sista tiden och ha styrketräning för att bibehålla styrka snarare än att bli en Arnold (vilket oftast inte har fördelar på de stora bergen).

"Man blir bra på det man gör" ett ett bra visdomsord, vandra med packning (gärna tyngre än vad du ska ha på berget) så känns det lätt och bra de första dagarna är min personliga erfarenhet.

Beroende på vilken hytta du startar ditt toppförsök från kommer toppdagen antingen vara lång eller jättelång, ett tips för att träna mentaliteten för detta är att ta en vandringsdag (gärna 12+ timmar) i närheten av ditt hem. Närheten hem gör åtminstone för mig att man får kämpa lite mer med psyket än om man gör samma vandring exempelvis i fjällen.

Alla är olika men det funkar som sagt för mig
 
Exemplet med dubbla kroppsvikten i knäböj, var tänkt som en kommentar eller alternativ till "dubbla kroppsvikten + 30 i benpress" som nàgon nämnde.
Det jag ville komma àt var att knäböj med fri stàng, i min mening, är en bättre övning än benpress i en maskin, om du ska ut och bestiga berg.
Jag hoppas att det inte uppfattades som:
"om du klarar 1 rep med 2x kroppsvikt pà fri stàng i knäböj, klarar du Mt Blanc".

De verkliga tipsen pà träningsförberedelse var de tvà hemsidor jag länkade till.




Jag måste bara fråga igen eftersom det låter ganska extremt och, du menar alltså att jag som väger 90 ska ha målet att kunna slänga upp 180 på stången och köra fulla squats eller bara 1 rep?
Är det uthållighet eller ren explosivitet som jag ska köra på?

Isåfall så lär det dröja tills nästa år innan jag kommer iväg på någon vandring :S
 
Istället för att fixera sig vid en särskild vikt, kan vi inte istället säga att man ska träna så man blir uthållig i förhållande till din egna kroppsvikt +30kg ? ( Där de 30kg representerar packningen )

Det blir skillnad i muskelfibertyp om du satsar på maxvikt, och dessa är inte är uthålliga alls.
Ska du vara igång länge och gå uppför är mitt tips - Uthållning. Kondition och uthålliga benmuskler.

Det är vad jag läst och frågat mig till och så tränar jag just nu inför sommaren =)
 
Tack för alla svar, jag har inte haft tillgång till internet dom senaste 1,5 veckan..

Jag har nu kollat runt lite efter tips och det jag ofta stött på är; "Om du springer 5km under 30 minuter så är det bra" hos flera olika arrangörer.
Vill dom inte få upp folk på Mt Blanc eller vad handlar det om?
Det handlar om att du ska kunna prestera hårt under flera timmar eller har jag missuppfattat saken helt? =O
 
...

Jag har nu kollat runt lite efter tips och det jag ofta stött på är; "Om du springer 5km under 30 minuter så är det bra" hos flera olika arrangörer.
Vill dom inte få upp folk på Mt Blanc eller vad handlar det om?
Det handlar om att du ska kunna prestera hårt under flera timmar eller har jag missuppfattat saken helt? =O

Tänk på att du knappast är ensam om drömmen om att stå på västeuropas tak. Det finns en hel del "icke alpinister" som vill ta den som sin första topp och då förhoppningsvis anlitar en guide. De flesta nybörjare frågar både sig själv och guiden om hur man vet att man är i tillräcklig form. Om de skrivit ut att "Du ska kunna göra uppåt 2000 höjdmeter på en dag i tunn luft och vara ute på hård vandring i över 10 timmar" får de inga kunder. Få nybörjare kan relatera till det och kommer då att lägga ner projektet. Då är det bättre att relatera till något de flesta känner igen. Alla som tänker sig upp kan nog springa en 5 km. Om man gör det under 30 minuter har man åtminstone förutsättningarna att göra ett försök. Guiden får ju betalt även om klienten vänder halvvägs.
Sen har bergen en tendens att pressa nybörjare (dit jag fortfarande räknar mig själv med 9 4000-metare) över sin självuppskattade förmåga. Ok, jag har ganska bra koll på vad jag kan och när jag bör vända, men vi människor klarar ofta betydligt mer än vi tror om oss själva när det väl gäller. Då är det onödigt att skrämma bort folk från att försöka om de ändå har hyfsad kondis.

Jämför med Vasaloppet/Öppet spår. Om du tittar på en del av de som ställer upp undrar man hur de ens kom på tanken. Men de flesta kommer ändå i mål, fast det tar dem 11-12 timmar. Vi vet inte vad vi klarar förrän vi verkligen försökt. Sen bör man vara lite försiktigare när man inte bara kan bryta och ta bussen till en varm dusch och en kall öl.
 
Hej igen!
Jag har några frågor nu som har kommit upp nu när man kommer närmare.
Uthålligheten, konditionen och styrkan blir bara bättre.

Vi som ska till chamonix har bara varit på max 4100meter innan och vi anser oss inte tillräckligt kunniga och har beslutat oss att hyra en guide till toppdagen. Något med mer erfarenhet här?

Skiljer sig vädret mycket på 4800 meter från 4000? Kyla etc
Lager på lager principen är det väll som vanligt som gäller?
 
Jag kommer också hyra en guide till toppen av Mt Blanc av samma anledning.
Finns flera olika organisationer som anordnar. Svenska, franska, engelska som man bokar här hemma. Finns även lera lokala guider på plats, då det är en industri där nere. Googla lite :)

Se till att de är UIAGM guider. Alltså mycket väl utbildade för denna typ av guidning i denna miljön.
 
Skiljer sig vädret mycket på 4800 meter från 4000? Kyla etc
Lager på lager principen är det väll som vanligt som gäller?

Ja vädret skiljer sig mycket, kanske inte från höjd till höjd men från dag till dag. Det är en enorm skillnad att gå upp i solsken och nästan vindstilla och snöstorm. Men dessa förändringar kommer oftast så fort så det är svårt att förutse. När jag gick upp var det fint vänder fram till 4300 och sedan blev det skitväder.

Lager på lager gäller alltid och se till att ha med åtminstone 1 förstärkningsplagg för överkroppen.
 
Jag kommer också hyra en guide till toppen av Mt Blanc av samma anledning.
Finns flera olika organisationer som anordnar. Svenska, franska, engelska som man bokar här hemma. Finns även lera lokala guider på plats, då det är en industri där nere. Googla lite :)

Se till att de är UIAGM guider. Alltså mycket väl utbildade för denna typ av guidning i denna miljön.

Franska guider har jag inte mycket respekt för i allmänhet. Om du vill ha nån som drar dig efter sig i ett rep och skriker Allez! hela tiden är det rätt. Annars föreslår jag en brittisk eller svensk guide
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
Nollsjuan Mt Blanc-paket UTAN Albert Premier/A de Tour? Alpin / Bigwall 3
RikDem Lämplig tidpunkt Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
Ghost79 Gouter Hyttan Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
Ghost79 Mt Blanc v 33, 2012 Alpin / Bigwall 0
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
apfaktor Mt Blanc Vinter som sommar??? Alpin / Bigwall 2
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
johre Väderförhållande i Chamonix / Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
monstergeddan Kängor för Mt Blanc och liknande Alpin / Bigwall 11
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
danne_doppsko Olyckor på Mt Blanc och andra berg Alpin / Bigwall 6
CS Mt Blanc på vintern Alpin / Bigwall 30
tutts Sällskap upp på Mt Blanc v 32 Alpin / Bigwall 0
Ayreon Erfarenheter från mt. blanc Alpin / Bigwall 7
brunolundh Mt Blanc Alpin / Bigwall 5
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
linkis Bestiga Mount Blanc Alpin / Bigwall 7
osse26 Mount Blanc Bildspel! Alpin / Bigwall 23
Bramserud Mt Blanc Yeessss Alpin / Bigwall 2
osse26 Mount Blanc Alpin / Bigwall 0
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
Räv Rävsson Mt Blanc i Juli Alpin / Bigwall 9
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Markuz Mt Blanc under kristiflygare!(20 maj) Alpin / Bigwall 0
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.