Mt Blanc

Hej alla outsiders!

Jag ska i maj månad ner till Chamonix och upp på Mt Blanc men även en tur runt massivet planerat.
Jag ska vara där nere i nästan 2 veckor och nu när det är nytt år och allt så börjar jag fundera över min träning.
'
Nu kör jag 2 ggr i veckan på gym, mycket ben och rygg. Cyklar ca 1,5-2 timmar 3 gånger i veckan och 1 eller 2 gånger så ger jag mig ut med 15kg i ryggsäcken och går i skogen.

Jag har försökt att hitta några vetenskapliga artiklar men åsikterna är väldigt delade, vissa säger att man ska satsa på långa löparrundor i kuperad terräng medans andra menar att just ut och gå är det bästa.
Verkar finnas många med erfarenhet här på utsidan så jag tänkte höra vad ni själva tränat/tränar när ni ska ut på liknande klättringar?
 
Tycker jag låter som en väldigt bra grund. Efter en gammal artikel om Arnold har jag kommit till åsikten att du på benpressen utan vidare skall klara din kroppsvikt x 2 + 30 kilo symboliserande all utrustning du har på dig inklusive ryggsäck.

Tänk även på att båda de vanligaste rutterna kräver viss grad av scrambling / snöklättring. Om du inte klarar åtminstone 3-4 pull-ups i dagsläget tycker jag du skall träna överkroppen också. Lats pulldown men även dips.
 
att du på benpressen utan vidare skall klara din kroppsvikt x 2 + 30 kilo symboliserande all utrustning du har på dig inklusive ryggsäck.QUOTE]

Tänk på att du ska ned från berget också så det är alltid bra att tänka kroppsvikten x 3 i benpress(ja,+30 kg såklart!). Bättre än benpressen tycker jag är fristående knäböj, för att få med bålstabiliteten i träningen i ett och samma moment (viktigt vid ev. dyno).
 
Blev först chockad när jag läste "benpress 2xkroppsvikt+30kg", men det försvann när jag läste igen och insàg att folk fortfarande tränar benen i maskiner och inte enbart knäböj med fri stàng (kan iofs ofta vara gymmens fel ocksà).
Klarar du 2xkroppsvikt eller däromkring i knäböj har du tillräckligt starka ben och dessutom ett kvitto pä att rygg och bàl är i fas ocksà.

Steve House delar med sig av sin träning här:
http://www.stevehouse.net/Site/Training_Blog/Training_Blog.html

Mountain Athlete har nàgra smakprov pà pass här:
http://www.mtnathlete.com/page.php?page_ID=32

Lycka till med träningen och klättringen!
 
Arnold tränade benpress, works for me ;-) . Inte första gången jag stöter på denna reaktionen. Benpress är benpress och benböj är oftast, men inte alltid, benböj. Finns många som gör så kallade olympiska benböj där de bara går halvvägs ner vilket jag tycker är helt kasst. "Full squat" skall det vara.

Klarar man att lasta på sin dubbla kroppsvikt på benböjen har riktigt bra ben/ryggkapacitet eftersom givetvis en del av den egna kroppsvikten tillkommer i en sådan manöver. På armhävningar brukar man räkna med kroppsvikten x 0,6 i relation till bänkpress som är åt andra hållet. Har tyvärr inga motsvarande siffror på benböj. Om någon har skulle det vara intressant att höra.
 
Dubbla kroppsvikten i knäböj tolkar jag som 2 ggr kroppsvikten på stången vilket onekligen är mkt starkt förutsatt att vi pratar om full squat som Niklas säger.. Eller du menar den egna kroppsvikten + kroppsvikten på stången?
 
tack tack för alla tips!

Blir till att köra hårdare på gymmet nu då om man ska orka med båda veckorna :)
 
Dubbla kroppsvikten i knäböj tolkar jag som 2 ggr kroppsvikten på stången vilket onekligen är mkt starkt förutsatt att vi pratar om full squat som Niklas säger.. Eller du menar den egna kroppsvikten + kroppsvikten på stången?

Menade 2xkroppsvikten pà stàngen. Är medveten om att det är ett högt màl för en max rep, men helt klart inom räckhàll för nàgon som tränar regelbundet.

Yes - ända ner är det som gäller!
 
mt Blanc normalvägen från Goutier-hyttan eller över Mt Tacul är inte svåra tekniskt. Men det blir en lång toppdag. Vad du mest vill ha är kondis nog att orka hela dagen. Ut o gå i kuperad terräng med lagom tung 10kg? ryggsäck och stavar. Långa pass.
 
Menade 2xkroppsvikten pà stàngen. Är medveten om att det är ett högt màl för en max rep, men helt klart inom räckhàll för nàgon som tränar regelbundet.

Yes - ända ner är det som gäller!


Jag måste bara fråga igen eftersom det låter ganska extremt och, du menar alltså att jag som väger 90 ska ha målet att kunna slänga upp 180 på stången och köra fulla squats eller bara 1 rep?
Är det uthållighet eller ren explosivitet som jag ska köra på?

Isåfall så lär det dröja tills nästa år innan jag kommer iväg på någon vandring :S
 
träna för uppgiften!

Jag har varit på Mont Blanc och högre berg än så men skulle inte komma på tanken att lasta på 2*90 kg och göra benböj som träning för bergsbestigning. En dag på berget Mont Blanc handlar om att vandra uppför och nerför, i skrovlig terräng. Jag tror på principen att man blir bra på det man tränar på och är målet att gå upp på Mont Blanc så hade jag tagit på min ryggsäck med lagom last - kanske 10 kg och gått i uppför och nerförbackar. Inför Elbrus gick jag flera pass upp och ner för den lokala slalombacken - inte lång men det tränar även psyket och pannben/vilja är det också bra att ha. Utan vilja kommer du inte en meter över havsytan. På köpet blir dina kängor väl ingågna.
Styrkekondition hade jag tränat - dvs låg intensitet och halvhög belastning. Det är svårt att i Sverige träna i syrefattig miljö så det får man ta med en lagom acklimatisering på plats och dricka mycket vatten. Det finns gott om trådar här om det här om du söker.

Sen hade jag övat på att gå med stegjärn och lite self-arrest-tekniker - senast på låg i höjd i Cham-dalen men före toppförsöket.

/Patrik, krångla inte till det
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
Nollsjuan Mt Blanc-paket UTAN Albert Premier/A de Tour? Alpin / Bigwall 3
RikDem Lämplig tidpunkt Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
Ghost79 Gouter Hyttan Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
Ghost79 Mt Blanc v 33, 2012 Alpin / Bigwall 0
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
apfaktor Mt Blanc Vinter som sommar??? Alpin / Bigwall 2
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
johre Väderförhållande i Chamonix / Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
monstergeddan Kängor för Mt Blanc och liknande Alpin / Bigwall 11
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
danne_doppsko Olyckor på Mt Blanc och andra berg Alpin / Bigwall 6
CS Mt Blanc på vintern Alpin / Bigwall 30
tutts Sällskap upp på Mt Blanc v 32 Alpin / Bigwall 0
Ayreon Erfarenheter från mt. blanc Alpin / Bigwall 7
brunolundh Mt Blanc Alpin / Bigwall 5
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
linkis Bestiga Mount Blanc Alpin / Bigwall 7
osse26 Mount Blanc Bildspel! Alpin / Bigwall 23
Bramserud Mt Blanc Yeessss Alpin / Bigwall 2
osse26 Mount Blanc Alpin / Bigwall 0
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
Räv Rävsson Mt Blanc i Juli Alpin / Bigwall 9
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Markuz Mt Blanc under kristiflygare!(20 maj) Alpin / Bigwall 0
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.