Pompe till Everest utan O2!!!!!

Jag kan absolut förstå att folk blir irriterade när folk hävdar en sak, men gjort en annan, och tycker man ska vara ärlig i sina redogörelser.
Det är ju inte svart eller vitt även om det á la Hollywood är enklare (har du någonsin sett en amerikansk flim där skurken blir haffad och inlåst av polisen efter 1980? Nej - de sprängs eller dör spektakulärt).

Jag tror det springande punkten ändå är att vara just det - ärlig i sin kommunikation utåt. Det hjälper väl inte i alla fall - har media kunskap och vet vad de skriver om? Tyvärr verkar de flesta reportrars kunskap komma från Google eller Flashback. Efter en mer uppmärksammad expeditionen (t ex "Pompes" som man ändå måste önska all välgång!) blir deltagarna intervjuade av reportrar som inte är insatt i klättertermer eller debatter som denna.
Det är risk för att artikeln skriver att bestigningen gjordes utan O2-tuber, och utelämnar de detaljer som är viktiga för "klätterfolket" (t ex att tuber fanns som "backup").

Kan vi inte få en kvinnlig Everest-expedition i alpin stil utan bärare, och utan O2? Kan man ens göra Everest utan support idag, såvida man inte kör något annat än nepalesiska/kinesiska standardrutten? Stegar och fasta rep lär ju finnas både här och där.

Kanske lite OT - men jag kan inte riktigt släppa O2-jämförelsen med förbandslådan. Om jag klättrar uppför Everest naken (ja - det har försökts!) är det då "bättre stil"? Dvs, ju större risker jag tar, desto mer imponerande blir bedriften?

Det här kan bli en lång debatt... Men jag tycker det är fel att racka ner på andras "stil" såvida de inte har något att dölja.
 
Problemet blir om hon vill jämföras med Kropps bedrift (var väl förste svensk man utan syrgas?) så blir det pinsamt om hon har sherpas som bär den mesta packningen, ställer i ordning läger och lagt ut syrgas utifall att. Då blir hon bara en av alla turistklättrare, vilka går tretton på dussinet. Oavsett om man hinkar syre eller ej. Och våra medier har inte en susning om skillnaden.
Huvudet på spiken! Jag har varit på "expedition" i Indien tidigare, 2 klienter, 2 guider, 10 lokala bärare som rökte som borstspindlar och en kock. Det var fruktansvärt, inget jag vill göra om (ingen egen kontroll av hastighet eller andra viktiga beslut). Jag kände mig som den vite mannen på en tronstol som bars runt av fyra negrer.
Bekvämt och kanske bra för den lokala ekonomin men inte för själen eller "stilen".

Varför rackar det ner på O2 mer än "sherpa support " egentligen? "Tubfritt" men med 100 personer som langar upp utrustning till South Col torde ju inte heller vara "bra" stil?
 
Några av världens mest framstående alpinister har föreslagit att man ska införa ett poängsystem och att domare bedömer alpina bedrifter med avseende på "ethics and traditional values". Man har inspirerats av bland annat backhoppningens domarsystem där det inte alltid är den som hoppar längst som vinner. Målet är att man ska ha utarbetat ett poängsystem till sommaren 2012 och då ska även ett internationellt domarteam komma igång med sitt arbete. Alpinister som exempelvs Yvon Chouinard, Chris Bonington och Reinhold Messner har blivit föreslagna som medlemmar i denna jury, som kommer att bedöma 8000-meters-bestigningarna till att börja med, men så småningom även andra expeditioner. Synd bara att juryn inte redan är igång, för det vore intressant att se hur de skulle bedömt Annelie Pompes Everestklättring.
 
Senast ändrad:
I fridykning av typen djupt ner och upp igen är det "alltid" säkerhetsdykare med nere. Med lufttuber. Går något snett kan de bistå med luft och hjälpa upp.

Det är som att jämföra äpplen med Volvo 240.
För att ett världsrekord i fridykning skall vara giltigt så måste det vara genomfört under vissa tydligt reglerade förhållanden. Det är stränga kontroller på att allt går rätt till, kontroller vars motsvarighet inte finns inom alpinism.
Att det finns säkerhetsdykare/kontrollörer under dyket är inget som Pompe kan påverka.
Sen ska man även vara medveten om att det finns olika discipliner inom fridykning där vissa anses finare än andra. Den disciplin som Pompe har valt tillhör... tja, gissa det den som kan!
 
Tyvärr, den här tråden handlar inte klättring,

Tråden startades av E9climbing (David Falt) som en sur uppstötning. Jag tycker inte den förtjänade något svar alls, utom möjligen det perfekta inlägget nr 2 från Mike C.

Där borde tråden ha tagit slut.

Men det kom mer. Flera som ansåg att Pompe var ett skavsår och flera som inte förstod det lumpna påhoppet.

Nu har ju herr E9climbing klivit av tråden för att inte ge "idioten legitimitet".
Varför startar han då tråden?

@plaskdaja
"...och många med mig.... Fan vad jag ogillar den typen av postning och tycker den är skitnödig. Speca gärna hur många och vilka du har med så att vi vet."
Du behöver bara läsa tråden ser du att vi är fler som inte förstår ett häcklande av andras bedrifter. Speciellt som de ännu inte utförts. Att önska att någon inte ska lyckas, avslöjar väl mer om "stilen" bland höghöjdshältarna än om Pompe.

Stil kan inte bara handla om fusk. Eftersom det inte är någon tävling och det inte finns några regler, så finns bara olika sätt att göra det på. God stil kan inte vara att misskreditera någon annan.

Den här tråden handlar inte om klättring, O2, topprep eller sherpas.
Den handlar om missunnsamhet, avundsjuka, sponsorpengar, publicitet och en stenhård bevakning av vad "konkurrenterna" gör och säjer.

Rundar för ärlighetens skull av med att jag INTE är klättrare.
 
Ja, den här typen av trådar visar ju att det går att hugga på precis varenda stavelse som folk skriver.

Har bara svårt att tro att jag är ensam om att tycka det är osportsligt och elakt att hoppas att en alpinist som har som mål att göra Everest utan O2 ska misslyckas.

Själv önskar jag alla som har stora drömmar och mål lycka till.
Om jag är ensam om den känslan, då har vi inte mycket till värld.
Sen får det va hur skitnödigt det vill.

Hon är inte alpinist! Fasta rep och sherpa är inte alpinism utan äventyrs turism.
 
Utan att orka engagera mig i en av dessa ständiga (men intressanta) Everest-trådar så tycker jag väl ändå att tråden fyller ett syfte.

Förutom det uppenbara, att all form av diskussion blir ganska trist om alla konstaterar att "alla får väl göra som de vill, om de vill, jag vill inte tycka något" såsom vissa bemödar sig med att meddela i tråden, så måste man väl få bedöma en person försöker hålla en hög profil och dessutom har en del tidigare tveksamheter bakom sig.
Den där hemsidan om projektet förmedlar dessutom verkligen budskapet att hon vill, på något sätt, kunna säga att hon befunnit sig på 8848 meter.
Det kreativa sättet att mixa perfektum och futurum på meritlistan och det finstilta på den här sidan tycker jag är ganska talande: http://anneliepompe.com/mountaineering.html

Ska jag ändå tycka nånting så tycker jag särskilt illa om folk som fantiserar ihop att deras Everestförsök har med välgörenhet att göra.

Mina 2 cent, men jag uppskattar E9 och andra som, kanske inte alltid i bästa debattstil, faktiskt vågar bli upprörda över saker och ting.
 
Det där är ju bara obstinat. Du har aldrig en åsikt om saker som inte redan skett?

Jag har åsikter om allt. Det är ju ett fritt samhälle vi lever i. Från början var detta ett , i mina ögon ojust, påhopp som sen har har fått en vinkling till klättring och stil. Jag struntar faktiskt i hela klättringsdebatten. Jag tycker INTE det är ok att misskreditera prestationer och bedrifter innan dom ens är utförda. Jag tycker ni som är kritiska och misstänksamma mot Pompe kan lugna er tills hon har utfört sin klättring. Hon kommer helt uppenbart ha många kritiska ögon på sig som noga bevakar och mer än gärna tar ner prestationen till lämplig nivå. Det finns absolut ingen anledning att piska upp någon opinion mot Pompe i förväg.

Visst finns det saker jag har åsikter om som inte har hänt, men det är inte relevant i detta fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.