Är syrgas dopning?

Brandfackla?

Lite provokativt kanske, men i alla fall; två frågor:

1.
Varför är det bara medicinska teknologier som anses vara doping? Kanske borde man förbjuda/bannlysa nya isoleringsmaterial/diffusionsmaterial/etc i kläder eftersom de ger orättvisa fördelar för de som har tillgång till dem? Annan underlättande teknologi skapar också orättvisa förhållanden. (Jfr diskussionen om dräkter i simning.)

2.
Ska vi stryka alla gamla rekord/förstabestigningar när det kommer nya prylar? Börja om graddiskussionen när det kommer nya gummiblandningar? Ha olika grader på boulderproblem med och utan krita? Själv klättrar jag bättre i mina nya skor än i de gamla... (Jfr byten av designen på spjuten i spjutkastning.)

Enkelt uttryck: Vad är det som avgör när en viss teknologi blir fusk? Varför är vissa teknologier ok men inte andra? Vad avgör?

(Och, nej, diskussionen handlar inte om att vissa preparat är farliga, typ anabola. Själv dopar jag mig alltid före löparpass i kallt och fuktigt väder (Bricanyl), och O2 på höjder över 8000 tycks medicinskt motiverat...)
 
Lite provokativt kanske, men i alla fall; två frågor:

1.
Varför är det bara medicinska teknologier som anses vara doping? Kanske borde man förbjuda/bannlysa nya isoleringsmaterial/diffusionsmaterial/etc i kläder eftersom de ger orättvisa fördelar för de som har tillgång till dem? Annan underlättande teknologi skapar också orättvisa förhållanden. (Jfr diskussionen om dräkter i simning.)

2.
Ska vi stryka alla gamla rekord/förstabestigningar när det kommer nya prylar? Börja om graddiskussionen när det kommer nya gummiblandningar? Ha olika grader på boulderproblem med och utan krita? Själv klättrar jag bättre i mina nya skor än i de gamla... (Jfr byten av designen på spjuten i spjutkastning.)

Enkelt uttryck: Vad är det som avgör när en viss teknologi blir fusk? Varför är vissa teknologier ok men inte andra? Vad avgör?

(Och, nej, diskussionen handlar inte om att vissa preparat är farliga, typ anabola. Själv dopar jag mig alltid före löparpass i kallt och fuktigt väder (Bricanyl), och O2 på höjder över 8000 tycks medicinskt motiverat...)

Det har med material kanns ganska OT sa ta det i en ny trad.

Denna trad handlar om doping i den mening som WADA och UIAA nu dryftar
 
Det har med material kanns ganska OT sa ta det i en ny trad.

Denna trad handlar om doping i den mening som WADA och UIAA nu dryftar

Möjligen, och det är helt ok för mig i så fall. Jag kan föga om WADA och UIAA och deras regelverk, men är intresserad varför vissa saker räknas som doping (Bricanyl och kanske syrgas) medan andra prestationshöjande teknologier inte gör det. Kanske bottnar det i min oförmåga att se den principiella skillnaden mellan material och medicin, utsida och insida?

Förbigå mitt inlägg om det är för OT, no worries mate ;)
 
Expeditionsklättring = Dopingsport

Höghöjdsalpinism och Expeditionsklättring är som jag ser det klara dopingsporter. Många tar läkemedlet Diamox för att minska symptom på höjdsjuka.
Diamox står med på Riksidrottsförbundets röda lista med not 1. http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dopinglistor/Roda-listan/
Not 1 anger att substansen alltid är otillåten, både vid tävling och träning.

Många för att inte säga alla klättrare är medlemmar i Svenska klätterförbundet eller en annan idrottsförening tillhörande Rikksidrottsförbundet. De är då skyldiga att följa RF´s dopinglista och det spelar ingen rott om man tävlar på landslagsnivå eller om man bara är motionär på Friskis och Svettis eller spelar lite korpfotboll.

Som jag ser det så är Expeditionsklättring och höghöjdsalpinism den svenska idrottens svarta får i dopingarbetet.
 
Höghöjdsalpinism och Expeditionsklättring är som jag ser det klara dopingsporter. Många tar läkemedlet Diamox för att minska symptom på höjdsjuka.
Diamox står med på Riksidrottsförbundets röda lista med not 1. http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dopinglistor/Roda-listan/
Not 1 anger att substansen alltid är otillåten, både vid tävling och träning.

Många för att inte säga alla klättrare är medlemmar i Svenska klätterförbundet eller en annan idrottsförening tillhörande Rikksidrottsförbundet. De är då skyldiga att följa RF´s dopinglista och det spelar ingen rott om man tävlar på landslagsnivå eller om man bara är motionär på Friskis och Svettis eller spelar lite korpfotboll.

Som jag ser det så är Expeditionsklättring och höghöjdsalpinism den svenska idrottens svarta får i dopingarbetet.

Ja du har tyvarr sannolikt valdigt ratt. Jag haller pa att samanstalla ett frage formular som jag tanker skicka till ledande expeditionsorganisatorer.

Fragan ar hur man blir av med det och hur de som faktiskt kor straight faktiskt far den kredit de fortjanar.

Nu ska sagas att tex Tyska, Franska och Osterikiska lakare inte rekomenderar eller skriver ut Diamox till expeditioner. I USA och pa manga andra stallen ser det inte ut sa.
 
Vad händer om man bryter mot reglerna. Blir man diskvalificerad från tävlingen och tvingas lämna tillbaka medaljen?
Idrottsutövare som gör sig skyldig till doping, eller den som hjälper en idrottsutövare att dopa sig, kan bestraffas enligt RF:s stadgar.
http://rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Bestraffning/

Det är ju inte så kul att hamna på denna lista:
http://rf.se/Arbetsrum/Tidningen_Svensk_Idrott/Bestraffningar/
Där får man lätt intrycket att Friskis och Svettis är överrepresenterade men det beror på att de själva arbetat hårt mot doping och aktivt jagat fuskare.
 
Idrottsutövare som gör sig skyldig till doping, eller den som hjälper en idrottsutövare att dopa sig, kan bestraffas enligt RF:s stadgar.
"Straff på upp till fyra års avstängning kan utdömas vid första tillfället. Vid upprepad doping kan livstidsstraff utdömas. Avstängning avser alla idrotter och under strafftiden får den dömde varken tävla, delta i idrottsuppvisning eller utöva ledaruppdrag."

Vilket problem är det som motiverar de här hårda straffen? Att klättring med syre strider mot er uppfattning om vad alpinism egentligen handlar om?
 
Ursäkta, men jag har fortfarande svårt att se hur rf:s dopingpolicy kan appliceras på alpinism. I synneherhet då på de "8000m-turister" som david vänder sig mot.

Vad WADA, UIAA, rf och förbund säger spelar ju liksom bara roll för de som är intresserade av vad "klätteretablissemanget" säger. I de kretsarna väger expeditionsbestigningar lätt redan idag.
UIAA:s "tävlingsregler" kan vara hur strikta som helst, men i aftonbladet kommer du fortfarande läsa om den expedition som ger bästa storyn, inte den som gjorts i bästa stilen. Om deras redaktör får välja på en canceropererad tvåbarnsmor som gör everest i expeditionsstil, normalvägen med syrgas och en tjomme som gör en tokhård nytur eller förstabestigning i oklanderlig stil på nån okänd 6000-metare i långtbortistan... gissa vem som får rubrikerna? Och med rubrikerna följer sponsorerna och föreläsningarna.

Visst kan förbundet skrika "doping" och hota med avstängning, men vad spelar det för roll? Det är ju inte så att "8000m-turisterna" deltar i sanktionerade tävlingar direkt. De tävlar ju "bara" i den inofficiella grenen som heter mediaexponering. Skall vi försöka införa rättvisa regler där, ja då kan vi lika gärna börja med att dopingklassa alkohol för dokusåpadeltagare. :)

Nä dopingdiskussionen är en återvändsgränd. Lägg hellre energin på att verka mot nedskräpning och annan miljöförstöring på och runt populära toppar, och inte minst respekt för lokalbefolkningen.
 
Ursäkta, men jag har fortfarande svårt att se hur rf:s dopingpolicy kan appliceras på alpinism. I synneherhet då på de "8000m-turister" som david vänder sig mot.

Vad WADA, UIAA, rf och förbund säger spelar ju liksom bara roll för de som är intresserade av vad "klätteretablissemanget" säger. I de kretsarna väger expeditionsbestigningar lätt redan idag.
UIAA:s "tävlingsregler" kan vara hur strikta som helst, men i aftonbladet kommer du fortfarande läsa om den expedition som ger bästa storyn, inte den som gjorts i bästa stilen. Om deras redaktör får välja på en canceropererad tvåbarnsmor som gör everest i expeditionsstil, normalvägen med syrgas och en tjomme som gör en tokhård nytur eller förstabestigning i oklanderlig stil på nån okänd 6000-metare i långtbortistan... gissa vem som får rubrikerna? Och med rubrikerna följer sponsorerna och föreläsningarna.

Visst kan förbundet skrika "doping" och hota med avstängning, men vad spelar det för roll? Det är ju inte så att "8000m-turisterna" deltar i sanktionerade tävlingar direkt. De tävlar ju "bara" i den inofficiella grenen som heter mediaexponering. Skall vi försöka införa rättvisa regler där, ja då kan vi lika gärna börja med att dopingklassa alkohol för dokusåpadeltagare. :)

Nä dopingdiskussionen är en återvändsgränd. Lägg hellre energin på att verka mot nedskräpning och annan miljöförstöring på och runt populära toppar, och inte minst respekt för lokalbefolkningen.

Du forutsatter att detta ar en tavling om att hamna i aftonbladet och det ar ett grundlaggande misstag. Vidare sa sa har du fel i att det inte skulle paverka turism pa 8000m. Eftersom O2 i dag ses som nagot naturligt sa ar det for Svenne Banan inget konstigt att anvanda det. Blir det dopingklassat kommmer Svenne Banan se pa sin 75.000 USD kostnad for Everest i ett annat perspektiv.

Du ar naiv om du tror att Aftonbladet INTE skulle rapportera tex Strangs Makalu som en doping bestigning. Att sedan obetydliga berg kring 6000 aldrig kommer uppmarksammas ar val snarare att se som nagot bra.

Dat gar ju tycka vad som hellst men faktum ar att om O2 kommer klassas som doping av UIAA sa kommer det att paverka klattring i Himalaya och nyhetsrapportering vare sig du tycker det e bra eller daligt. Sa funkar media logiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.