Är syrgas dopning?

med eller utan

Fast å andra sidan,

den som väl besökt Eversts topp med hjälp sherpa, snören att hålla i, syrgas och kanske rent av lite 'snö', har ju likt förbaskat varit där eller ??? ;)

Finns det något sådant rekord, vem har varit hög(st) på alla seven sumits?
 
Jag TYCKER verkligen inte at man ska gora alpinism till en tavling. Det vore helt fel. Daremot tycker jag som du vet (taliban david) att style ar sjukt viktigt och helt bortdribblat av alla aventyrare.

Pure and Alpine style ar hedervart. Allt som har med belagring att gora ar att sno upptackten fran framtida gennerationer.

Du har fel om du tror att det ar en icke fraga bara for att det inte tavlas i klattringen. Implikationerna pa Himalayaklatring och 8000 meters turism kommer stracka sig langt. Om UIAA tar till sig ev WADA regler sa kommer sponsorerna fran turistklattringen sannolikt att forsvinna for att bara namna en implikation.

Battre farre turister vill komma hem med dopade resultat vilket kommer minska detta sorgerliga fenomen.

Jag vet inte... Jag tycker att det är sjukt viktigt att skilja på stil och etik. Stil är viktigt för din egen skull och för att göra meningsfulla jämförelser, men det är i slutändan upp till dig vilken stil du väljer. (Precis som det är upp till en skidåkare att åka klassiskt eller skate eller en simmare att simma frisim, bröst eller fjäril.)
När ditt agerande berör andra är det inte längre en fråga om stil utan etik.
Att lämna skräp på berget är dålig etik. Att blockera en trång passage för andra genom att ge sig in över sin förmåga likaså.
 
över 8000 meter eller så är det såpass lite syre tillgängligt att jag inte betraktar syrgastillförsel som dopning. Snarare är syrgas där tillrådligt, det räddar flera hjärnceller som annars skulle ha skadats, det underlättar så att bestigningen kan göras snabbare varför man hinner ned innan mörker eller väderförsämring, minskar risken för förfrysningar, felbeslut etc etc.
QUOTE]

Kanske ett tecken på att inga människor har där att göra överhuvudtaget?;)

Men det är en gråzon helt klart att ge intravenös näringstillförsel för att t ex en tourcyklist inte hinner äta den mängd mat han skulle behöva för att vara redo för en ny mastodontetapp dagen efter.

För mig är detta ingen gråzon, det är en förbjuden zon, men sedan kan jag kanske vara dopingtaliban vad gäller den åsikten...;)
 
Jag vet inte... Jag tycker att det är sjukt viktigt att skilja på stil och etik. Stil är viktigt för din egen skull och för att göra meningsfulla jämförelser, men det är i slutändan upp till dig vilken stil du väljer. (Precis som det är upp till en skidåkare att åka klassiskt eller skate eller en simmare att simma frisim, bröst eller fjäril.)
När ditt agerande berör andra är det inte längre en fråga om stil utan etik.
Att lämna skräp på berget är dålig etik. Att blockera en trång passage för andra genom att ge sig in över sin förmåga likaså.

Fel enligt mig igen Gustav. Jag tycekr Sherpas, O2, Fiasta rep, ar oetiskt. Vad som ar etik och stil ar nog subjektivt och korsbefruktat. Jag tycker det ar oetiskt att ge sig pa ett berg och forsoka fa det till den niva man sjalv har for dagen.
 
Intravenösa vätskor kan vara utmärkta för behandling av t ex vätskebrist efter maratonlopp etc. Förstår inte varför det skulle betraktas som dopning att ge det som behandling.

Men det är en gråzon helt klart att ge intravenös näringstillförsel för att t ex en tourcyklist inte hinner äta den mängd mat han skulle behöva för att vara redo för en ny mastodontetapp dagen efter.

Thure

Det är alltså INTE en gråzon enligt Riksidrottsförbundet och WADA, se inlägg nr 7.
(Jag står på mig eftersom jag tycker det är tråkigt när såna här falska rykten sprids.)

@Christian

Du skrev "Ta tex cykling och Tour de France, cyklisterna använder sig av näringsdrop mellan etapperna ...". Det fick mej att tro att du menade nutid, inte tio år sen.

Ang. kortison, ger man verkligen det intravenöst?
 
Rätt svår diskussion...
Sherpas, HAPS kan ju dessutom bli olika etiskt beroende på hur man betalar eller betraktar/behandlar det arrangemanget...

(undanber mig kommentarer om den etniska aspekten avs. sherpas... :))
 
Det är alltså INTE en gråzon enligt Riksidrottsförbundet och WADA, se inlägg nr 7.
(Jag står på mig eftersom jag tycker det är tråkigt när såna här falska rykten sprids.)

@Christian

Du skrev "Ta tex cykling och Tour de France, cyklisterna använder sig av näringsdrop mellan etapperna ...". Det fick mej att tro att du menade nutid, inte tio år sen.

Ang. kortison, ger man verkligen det intravenöst?

Jag har inte följt just cykelsporten på ett tag och borde ju ha skrivit att det var ett "tag" sedan jag läste om det. Hur som haver, att det finns ett förbud hindrar inte att folk bryter mot det, hence doping. Just detta med sprutor är, hävdar jag oerhört svårt att spåra, dvs nålstick: folk sticker ju inte tex sprutor endast i armvecken.

Kortisondropp förekommer, har för mig att MS-patienter kan behandlas på det sättet.
 
Det är alltså INTE en gråzon enligt Riksidrottsförbundet och WADA, se inlägg nr 7.
(Jag står på mig eftersom jag tycker det är tråkigt när såna här falska rykten sprids.)

Texten inom citattecken nedan från DOPINGLISTAN 2009
http://www.skidor.com/ImageVault/Images/id_332/conversionFormat_0/webSafe_1/ImageVaultHandler.aspx

"M 2. KEMISK OCH FYSISK MANIPULATION
1. Manipulation, eller försök att manipulera, med avsikt att förändra integriteten och
giltigheten av ett dopingprov vid en dopingkontroll är förbjuden. Detta inkluderar,
men är inte begränsat till, katetrisering, utbyte och/eller förändring av urinen.
2. Intravenösa infusioner är förbjudna förutom i samband med kirurgiska ingrepp, akuta
medicinska situationer eller kliniska utredningar"


Tolkningen är vad som skall betraktas som en akut medicinsk situation där kraftig väskebrist kanske är en OK anledning även om jag tycker att det etiskt vore felaktigt vid en flerdagarstävling. Ett skäl för WADA att hålla intravenös behandling kort är att det kan maskera bloddopning vilket torde framgå av texten ovan.

Kortison kan administreras intravenöst t ex gäller detta Betapred.

Thure
 
Det här är ju en av anledningarna till väldigt gamla rekord inom fram för allt friidrotten som ju också beror på att gamla rekord sattes då protagningarna inte kunde spåra särskilt mycket.
Nja, jag ser inget direkt samband här... Inga av dem som använt syrgas (om vi nu tar Everest som den ultimata exemplet igen) hävdar något annat. De behöver inte testas, de har använt syrgas som ett tillåtet hjälpmedel för det har det varit vid den tiden. Man trodde först att det inte ens var möjligt utan... Någon idrottare som kommer på ett okänt preperat som gör honom/henne överlägsen är något helt annat. Vad det är för preperat som har tagits, och att det har ens tagits någon preperat, är nog inget han/hon går ut och säger.

Visst kan det komma ett förbud, men det kan omöjligen göra tidigare bestigningar ogiltiga. Det vore ju bara inte rätt.
 
Håller med om att det inte kan bli retroaktiva regler.
Däremot kan ju synen på tidigare betigningar förändras, och det sker ju ständigt. Den kan förändingen kan ju stärkas av en regeländring möjigen.
 
Nja, jag ser inget direkt samband här... Inga av dem som använt syrgas (om vi nu tar Everest som den ultimata exemplet igen) hävdar något annat. De behöver inte testas, de har använt syrgas som ett tillåtet hjälpmedel för det har det varit vid den tiden. Man trodde först att det inte ens var möjligt utan... Någon idrottare som kommer på ett okänt preperat som gör honom/henne överlägsen är något helt annat. Vad det är för preperat som har tagits, och att det har ens tagits någon preperat, är nog inget han/hon går ut och säger.

Visst kan det komma ett förbud, men det kan omöjligen göra tidigare bestigningar ogiltiga. Det vore ju bara inte rätt.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Jag håller med om att man är oskyldig till motsatsen är bevisad, men en aspekt som inte nämnts är sk covering agents. Vad gäller resultat inom friidrotten, se på tex höjdhopp: är hopparna så mycket kortare nu eller har de så mycket sämre teknik eller saknar de tillräcklig talang? Nja...NJAAA....
 
O2=doping?

World Anti-Doping Agency (WADA) Bans Oxygen Use in Athletes

I varas overvagde WADA att forbjuda O2. Det intressanta ar att detta ar accepterat i klattring men inte i annan idrott. Det sager val allt om alla som gjort nagot och havdat rekord hit och dit.



"Bottled or canned oxygen use has been officially banned from training and competitions in any sport governed by the World Anti-Doping Agency (WADA).
According to WADA guidelines, bottled or canned oxygen in considered a Prohibited Method under Section M1: Enhancement of oxygen transfer: "Artificially enhancing the uptake, transport or delivery of oxygen is prohibited." Based on this section, any device that supplies oxygen and fulfills any of these criteria is a prohibited method in sport.

By citing this Section M1 ruling, WADA is categorizing bottled or canned oxygen along with potentially dangerous oxygen delivering methods like blood doping, perfluorocarbons, efaproxiral (RSR13) and modified haemoglobin products. From a risk assessment standpoint alone, this comparison is VERY unreasonable. Oxygen has been safely used in medical treatment for decades, whereas the other methods specifically cited by this rule are known to have potentially serious side effects."

Jag är läkare och förbundets representant i UIAAMedCom. Frågan är mycket intressant och på mötet i Nepal för 2-3v sen framkom att WADA diskuterar 02-frågan. UIAAMedCom håller nu på att arbeta fram ett officiellt ställningstagande, även avseende läkemedel som används på hög höjd.

På WADA:s hemsida, där man kan se "2010 Prohibited List", står det ännu bara följande under
Prohibited Methods (M1 Enhancing oxygen transfer punkt 2):

"Artificially enhancing the uptake,transport or delivery of oxygen including but not limited to perfluorochemicals, efaproxiral (RSR13) and modified haemoglobin products (e.g haemoglobin-based substtutes,microencapsulated haemoglobin products) , excluding supplemental oxygen."

("excluding supplemental oxygen" är ett tillägg i stycket jämfört med 2009 års lista)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.