Medelsvår alpinism

Jag är ganska kass på alpina grader. Har bara satt mig in någorlunda i det ryska systemet.

Hur skulle ni gradera följande objekt?

Hård inmarsch, med relativt svåra flodkorsningar, exponerade passager och sektioner som ligger i gränslandet mellan scrambling och klättring. Ca fyra dagars vandring från närmaste utpost. 2000m höjdskillnad mellan start för inmarsch till ruttstart.

"Instegets" höjd över havet ligger på ca 4000 meter.

Pang-på-klättring utan större variation upp till ca 6000m på snö/is. 45-50 grader som snitt. Några kortare passager med 5 grader åt ena eller andra hållet. Objective dangers: sten och isklumpar kommer farande då och då.

Från 6000-6700m: scrambling, snöpulsning och några kortare, lätta mixade klätterpartier. Mindre crevasser förekommer.

Väg ner: många varianter. En del ren vandring.
 
Låt oss inte börja med att försöka gradera alpina rutter såsom man försöker göra inom sportklättring, dvs ett nummer eller bokstav för svårigheten...... Det fungerar ju inte ;)

:)
Exakt.
Det är just därför jag inte satt mig in i den där djungeln av bokstäver och siffror. Och för att jag saknat intresse. Det intressanta är ju trots allt att klättra.
Jag är dock lite nyfiken på ovan exempel eftersom utlåtandena jag hört har varierat våldsamt. Det borde väl vara i gränstrakterna mellan PD och AD?
 
Grad teori

Poangenmed att gradera turer ar att det ska ge en indikation till de som tanker reppetera leden vilka fardigheter som kravs for att klara av att gora leden. For att detta ska ha nagon poang sa tycker jag att det ar extremt bra att man mer och mer skippat det otydliga systemet F AD PD D TD ED 1 2 3 4 ABO EX . Det sager valdigt lite. Vill man inte gradera turer sa skit i att rapportera dem. Att bryta upp graderingen som jag visar nedan gor graderingen nagot mindre kannslig for varierade forhallanden. Man fattar liksom vad det handlar om om man gar pa en VI WI6+M6 6c/E5 A1.

Man kan sedemera slash gradera dvs A1/M7 dvs du kan aida eller ga fritt.


@ corax

later som VI WI 3

@ chturk

AD+? Motivera det. Later helt orimligt i mina ogon. Har du nagonsin gjort en sa issolerad tur? Klart ligger den vid en lift sa fine mn givet beskrivningen sa blir AD+ helt fel satt att beskriva leden.


I II III IV V VI beskriver hur serios en tur ar dvs inkluderar hur isolerad och exponerad leden ar

WI 1 2 3 4 5 6 7 8 Beskriver den tekniska svarigheten pa brantase is passagen

M 1 2 3 4 5 6 7 8 9 etc beskriver mixade parier

4abc 5abc 5abc 6abc Allt E1 E2 E3 E4 E5 for att beskriva klippklattring. Jag tycker E grad kan vara motiverat for att gora det tydligt att det ar fraga om serios daligt sakrad klippa.

A 0 1 2 3 4 for artificiella moves.
 
Inga egna tips...

Har tyvärr inga egna tips att bidra men men följer tråden med intresse. Läser gärna om fler toppar och leder, särskilt i Sverige och tar även tacksamt emot tips på hemsidor eller litteratur som behandlar främst svensk alpinism.
/joel
 
Kanske utgick jag från mig själv när jag döpte tråden till medelsvår, det är alltid svårt med graderingar men det ger också upphov till intressanta diskussioner. Men det är i alla fall kul att ge uppmärksamhet till andra berg än MB och Elbrus som behandlas i var och varannan tråd här på utsidan.

@Viktor

Intressant med Pollux, definitivt ett berg jag vill pröva på, skall finnas en sektion med klippklättring också har jag hört/läst om. Något som du känner till och kan beskriva?
 
Poangenmed att gradera turer ar att det ska ge en indikation till de som tanker reppetera leden vilka fardigheter som kravs for att klara av att gora leden. For att detta ska ha nagon poang sa tycker jag att det ar extremt bra att man mer och mer skippat det otydliga systemet F AD PD D TD ED 1 2 3 4 ABO EX . Det sager valdigt lite. Vill man inte gradera turer sa skit i att rapportera dem. Att bryta upp graderingen som jag visar nedan gor graderingen nagot mindre kannslig for varierade forhallanden. Man fattar liksom vad det handlar om om man gar pa en VI WI6+M6 6c/E5 A1.


@E9climbing

Jag undrar ifall du inte söker en exakthet som inte finns när det gäller gradering av klätterleder och att en grov gradering med sina brister är det minst felaktiga sättet att gradera. Åtminstone av en alpinist får man förutsätta att denne inser att gradering inte är en exakt vetenskap utan att t.ex. väderförhållanden kan göra en PD till något mycket besvärligare.
.
 
Jag undrar ifall du inte söker en exakthet som inte finns när det gäller gradering av klätterleder och att en grov gradering med sina brister är det minst felaktiga sättet att gradera. Åtminstone av en alpinist får man förutsätta att denne inser att gradering inte är en exakt vetenskap utan att t.ex. väderförhållanden kan göra en PD till något mycket besvärligare.
.

@seon

Fast även om graderingen aldrig kan bli någon exakt vetenskap och det är nog inte heller meningen, så föredrar jag mycket hellre den typ av gradering som E9climbing förespråkar framför den traditionella graderingen typ PD, AD osv. Det är ju perfekt att graderingen tar hänsyn till hur svår/lång approach det är, separerad gradering av is, mix och klippa och även visar om det behövs aid på leden, allt detta säger inte det gamla systemet någoting om. Att sedan väder, snöförhållande mm kan göra en led svårare eller lättare är ju en helt annan sak.
 
@ tradskaparen

sorry for detta OT inlagg

@ seon

Det ar sjalvklart sa att du har ratt. Det ar inte fragan om en exakt vetenskap men i modern alpinism sa ar utrustningen battre men marginalerna mindre. Turer som forut var sjalvklara bivackturer gor man nu over dagen, det forutsatter dock att man har ratt grejer med sig och vet vad man ska gora. Dessutom sa ar det sa att manga med mig tranar for vissa specifika turer. Det ar helt enkelt mer specialicerat varfor den gradering jag och de moderna guide bockerna anvander ar mer rattvisande.

Det jag sager ar att poangen med gradering ar att det ska ge en sa tydlig bilde som mojligt av leden och dess svarigheter inte en exakt bild for det kommer bero pa en massa andra faktorer. Det externa faktorern ar alltid vad dom varit pa stora turer och pa plus 1000 meter sa variera forhallandena ganska mycket.
 
@seon

Fast även om graderingen aldrig kan bli någon exakt vetenskap och det är nog inte heller meningen, så föredrar jag mycket hellre den typ av gradering som E9climbing förespråkar framför den traditionella graderingen typ PD, AD osv. Det är ju perfekt att graderingen tar hänsyn till hur svår/lång approach det är, separerad gradering av is, mix och klippa och även visar om det behövs aid på leden, allt detta säger inte det gamla systemet någoting om. Att sedan väder, snöförhållande mm kan göra en led svårare eller lättare är ju en helt annan sak.

Jag tycker systemet med PD, AD, etc fungerar fint eftersom man oftast ändå läser på sig för varje tur så att man får sig en övergripande förståelse av turen. Så egentligen betyder graderingen väldigt lite.....? Jag får mig en betydligt bättre uppfattning av Corax:s tur genom hans beskrivning än om man skriver VI WI3 (vilket för mig är en isklättringsgrad där någonting väldigt farligt finns i på leden, typ enkel isklättring under en hängande serac.....)?

All vetenskap kring graderingarna verkar ändå vara betydligt mer viktigt för dem som önskar att visa för andra vad man har klättrat? ;)
 
Alpint

Hmm återgår till tråden
En bra tur att testa sig på när man klättrat ett tag är Frendopelaren på midi (Cham)
om man klättrar säg grad 5 (svensk grad) gärna med storskor och klarar lättare is klättring
som dock kan vara tunn och rutten på vissa ställen så är det en grymt fin tur ca 1000-1200m
följer pelaren till vänster om liften upp till midi

Obs innan isfältet på toppen går man på en vass snö kam som är svårsäkrad var säker på att snön är bunden till glaciären ett antal har dött här genom att glida av kammen

om man kommer upp sent så är det bättre att ta en natt på klippryggen där det finns en utmärk och säker plats för bivack så det hinner frysa på, dessutom är det ett bra ställe att just testa en bivack på

Difficulty: D+ (III/AI4 (60°), IV(5.7)

Min ritade linje är för att illustrera inte att se som guide

Lycka till Hasse
 

Bilagor

  • frendo.jpg
    frendo.jpg
    74.4 KB · Visningar: 691

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...