Svensk Himalayaexpedition åtalad...

clindh

Forumvärd
värsta bluffen i alpinismens historia!.
Det undrar jag iofs om det är? Det där är kanske ett uppslag till en ny forumtråd, "De största bluffarna inom klättring". Någon som sitter på historisk kunskap? Vore kul att läsa om.

Om det accepteras att PR-agenter ger deniability ar vi pa tun is.
Absolut, det ursäktar verkligen inte - möjligen förklarar det en del saker som skett här. Men det är definitivt en erfarenhet att ta till sig för andra som vill rapportera från fältet.
 
Angående cirkusen i bergen så var en italiensk klättrare tvungen att avbryta sitt sista försök då någon hade ''monterat ned'' hans tält i camp 1 vid svenskarnas berg (nu är jag dock inte säker på om det är personerna här vi pratar om?)...... Det som dock slog mig är en av hans egna kommentarer?

...Per esempio abbiamo saputo che degli svedesi hanno usato la nostra tenda a campo 2 senza nemmeno chiedere, era una tenda molto tecnica....

http://www.montagna.tv/?q=node/11118

...Tydligen så hade några svenskar använt deras tält vid camp 2 utan att fråga lov, det var tydligen ett väldigt tekniskt tält...

Men jag har inte varit där utan refererar allt till artikeln men följer dock med spänning vad som skrivs i denna tråden!
 
Olika grenar i alpinism-bluff!

Citat I (Anneli):
värsta bluffen i alpinismens historia!

Citat II (Christer):
Det undrar jag iofs om det är? Det där är kanske ett uppslag till en ny forumtråd, "De största bluffarna inom klättring". Någon som sitter på historisk kunskap? Vore kul att läsa om.

Anneli:
Ja, det vore kul. Det måste finnas olika bluffkatergorier då antar jag. Här är det ju inte så stor bedrift som det har bluffats om, och inte så mycket heller, men, det som jag tänkte på, bluffen har presenterats på ett ”värstingsätt”. Om inte det här är värst så skulle jag definitivt vilja höra de andra historierna!!
 
Tror knappast dessa damer varit ute efter att "bluffa" sig till berömmelse. Men, som Leif GW Persson ofta säger, jag kan ha fel - väntar med spänning på fortsättning......

Kan de med egna bilder bevisa att de varit över 8000 meter utan syrgas så är det ju en sjuhelvetisk bedrift, helt klart.

Hur många svenskar har kommit så högt, utan syrgas ?

Sedan får man naturligtvis inte lägga in andras bilder på sin egen blogg, här måste det ha brustit rejält någonstans, förklaringar kommer väl inom kort.......
 
Ingen som vet/sett om personerna själva har lämnat några kommentarer eller förklaringar till det hela? Ska bli kul att se hur dem försöker förklara bort detta .... Finns nog ingen människa som kommer vilja ta i dem med tång och asbesthandskar ens (än mindre företag som kommer att vilja sponsra dem för ev. framtida projekt).
 
Citat (Jesper):
förklaringar kommer väl inom kort.......

Precis som i andra situationer så förlorar svaret i trovärdighet desto längre det dröjer.
Jag hade hoppats på ett svar i morse när jag vaknade. Nu har det gått ytterligare en dag där borta i öster.
 
Vanta ett tag!

1 Detta ar ingen bragd prestation. Vi maste se detta i ett storre perspektiv. Internationellt sett ar detta inte ens en parantes i Himalaya historiken. Jag var i BC pa Gasherbrum i sommras och dar var det gott om turister dar, om ni sett kandidaterna fran dessa expeditioner skulle ni sluta glorifiera dessa tjejer.

2. Vad e poangen med att forsoka havda sig om man inte ens gatt i mal? Deras prestation sett i ett internationellt perspektiv e ju som om de har sprungit ett maraoton och komma sist? Woh cares?

Problemet ar att media ger dessa C turister i Himalay uppmarksamhet. Men det ar sa media funkar.

Det ska uppmuntras att de forsokt men thats it. Sedan maste de forsoka lara sig vad alpinism handlar ar om de ska fa nagon trovardighet framover. Nu ska jag ut och klattra i solen!
 
Alltså...
Det sorgliga är ju att deras verkliga prestation, precis som i fallet med Sträng, definitivt är "bra nog" för att uppmärksammas.
Ok, det ger inga guldisyxor, men 8000+ utan syre är en rejäl bedrift även om det görs i "turiststil" och även om du vänder vid en förtopp.

Personligen imponeras jag av alla som spänner bågen, gör ett ärligt försök och återvänder. Att nå toppen är en bonus. En ynnest berget kan bevilja dig, men som du aldrig kan räkna med.

Tyvärr fungerar uppenbarligen inte sponsorslogiken på det sättet. Då är det toppen som räknas. Klart att det då är lätt att svaja på målet om vilken topp det var.
 
Inget nytt under solen.

Att expeditionsprestationer ifrågasätts är inget nytt. T ex har det länge hävdats att Robert Peary aldrig nådde nordpolen. Man har t ex mätt skuggorna på fotografier han tagit och på det viset kunnat hävda att positionen varit annorlunda än den uppgivna.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&artikel=2747337

"Första helt säkra mänskliga besöket på Nordpolen ägde rum först 1969."

Då för 100 år sedan var det en gentlemannaaktivitet att dra på expedition och man ifrågasatte inte en genlemans ord. Liknande gentlemannaaktiviterer är/var golf och orientering.

I varje fall i golf förekommer det fusk har jag förstått via pressen om man nu skall lita på den i såna här sammanhang?

Thure
 
Tyvärr fungerar uppenbarligen inte sponsorslogiken på det sättet. Då är det toppen som räknas. Klart att det då är lätt att svaja på målet om vilken topp det var.

Undrar om det verkligen är sponsorerna som resonerar så? De vill ju egentligen bara få avkastning på investerade pengar, dvs att de ska nämnas så flitigt som ofta i media i positiva, intressanta ordalag. De ställer väl egentligen inga prestationskrav? Jag är övertygad om att sponsorer skulle nöja sig med att en karismatisk äventyrsprofil genomför en lyckad toppbestigning av Vättaberget (209 m ö h) OM det kunde ge samma genomslag i media och samma renomé för deras varumärke. De vill bara ha en förebild att identifiera sig med och en reklampelare med image som bidrar till att bygga varumärke.

Hetsen att nå toppen för sponsrade klättrare står väl media för, just eftersom lyckade toppbestigningar blir så "catchy" rubriker. Det blir sedan en lättillgänglig och spännande nyhet som gemene man kan förstå. De skriver inte lika mycket om tvåan, vare sig det gäller klättring eller slalom.

I övrigt ser jag inget fel i att vara mediekåt (som det benämns här i diskussionen), det är väl upp till var och en. En födkrok av få för den som väljer den vägen, och en uppgörelse mellan sponsorer, media och de läsare som gillar att läsa om detta. Man deltar om man vill, och det påverkar inte prestationens svårighet.

Men det är fel att ljuga, oavsett om det sker i media eller som skryt för polarna. För det är väl ingen som tror att alla medieskygga är goda kristna och håller sig till sanningen?

Anders - ickeklättrare

PS: Bra jobbat Janne Corax!
 
Räkna huvuden...

Nånting klack till hos mej när jag läste Janne Corax beskrivning av photoshoppandet för att få till "rätt" antal personer i bild : början till det här syns i det katastrofala Packat & Klart-inslaget ( http://vistet.wordpress.com/2008/12/01/all-is-suffering/#comment-165 ) med Sebastian Näslund & Annelie Pompe från Island Peak , som visar (förutom det in3ssanta inslaget där dom demonstrerar i närbild hur man blir höjdsjuk , utan att ens inse det vid klippbordet senare) utan också ett ganska avancerat trixande för att dölja att dom vat tre upp till baslägret. Nånstans där börjar glidningarna , när det blir acceptabelt att redigera bort sherpan som drar upp hela baslägret.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.