Undersökning: Svenskar på Trollväggen

För övrigt räknas Svenska leden som klätterbar igen. Jag snackade med Bror som gick den 2006 och sa att den var helt OK förutom på några hyllor på slutet.

HELT OK? Sommaren 2006 inträffade ett flertal stora ras på och omkring Svenskeruta, en Brittisk klättrare svävade mellan liv och död efter att ha blivit träffad/inblandad i ett ras på första replängden av just Svenskeruta. Vid detta tillfälle infördes det räddningsförbud på Rimmond och Svenskeruta pga akut rasrisk, detta gäller fortfarande...

Michael Garton överlevde, men får tillbringa resten av sitt liv i rullstol.

Kvaliten på Svenskeruta mäts med betraktarens ögon...

peace
 
Statistik

av några intressanta fakta:

Vi har i skrivande stund 39 svenska klättrare som klättrat Trollväggen.

Vi har endast 1 kvinna bland dem (!).

Svenska klättringar har skett på Rimmond (11ggr) och Svenskeruta (10ggr).

Vi har fyra klättrare som klättrat Trollväggen 2ggr.

Klättringarna är utspridda på 30 år.

Största uppvaktningen av Trollväggen var 1990 till 1997 med ungefär 12 klättringar.


peace
 
Utanför trådens ämne kan det vara värt att notera att 1976 var ett stort år för svensk Big Wall climbing. Förutom den första och andra svenska bestigningen av Trollväggen så skedde den första svenska bestigningen av en av de klassiska lederna på El Capitan i Yosemity då Kent Lindström och Geir Eriksen (den senare fortfarande aktiv i berget på hög nivå) gjorde The Nose.

Andra svenska bestigningen skedde ett eller ett par åt senare av Anders Lundal och Kenneth Nolkrantz. Det var en dramatisk tur utan vatten de sista dagarna. Jag tror (men vet ej) att Lundal senare var första svensk på Salathé-leden.

Det vore kul om någon (Spacemonkey?) hade lust att göra en liknande sammanställning över svenska bestigningar av El Capitan som den som gjorts för Trollväggen.
 
Apropå listan så blev den ju lite fel när det gällde första friklättring. Jag vet inte när (om) Rimmon friats, men Luhr(Bolander friade i vart fall inte vid sin (Svenskeruta)bestigning som jag inte har koll på när den skedde, så deras klättring vara inte första svenska fria Trollväggsbestigning.

1997 kom första fria Svenskerutabestigningen och det var Gustavsson/Baek som alltså var nån vecka före Fernqvist/Fernqvist/Jonasson som också friade, och såvitt jag vet är det bara dessa fem som gjort det. Det kan förstås finnas andra som gjort det, och kanske särskilt Rimmon "borde" ha gjorts fritt antar jag.

(OT: apropå Seons förslag ang ny tråd, så vet jag att Jonasson och Bidner gjort the Nose. Det måste förstås ha varit före 1993. Tror inte det var fritt.)
 
På stora seriösa berg som man snabbt vill bort från så är det ibland svårt att fria även om man gott och väl har kapacitet till det. Är någon replängd blöt så väljer man i allmänhet att dra i någon säkring istället för att torka/vänta/bränna extra krut.
 
Trots att det skulle vara uttoppade klättringar tycker jag gänget med om det nu var Krister och Marco( Någon får rätta mig) försök att göra en vinter på död åt alla i mitten av 90 talet är värt att nämna, sista gången jag hört någon Svensk som gjort ett försök på den

Vintern 96 Jag och Marko Kupiainen
Vintern 97 Jag , Marko, Christer Jansson, Charles Hagberg. Vi kom fyra repor på väggen innan vi vände. (introwall är ej graderat men det är en utmaning i sig att ta sig hela vägen upp till "uret" ;))

Jag och Charles började på Svensken men gick över till Rimmon 93. Klättringen tog +60 timmar i blöta förhållanden. Dom smarta hade vänt redan efter introwall (läs Lars Grankvist, Lars Svadängs)

Har börjat klättra igen efter ett par års uppehåll pga skador, isklättringen är något jag hoppas kunna utföra och om kroppen funkar skulle jag kunna tänka mig att prova Trollväggen på vintern igen, nån som är sugen?? :)


Anders Lindfors
 
trollväggen 92

Anders och Charles på den tiden det begavs sig;) Allt väl??
En vinter kanske? feb 10
Hasse
 

Bilagor

  • troll92.jpg
    troll92.jpg
    128.9 KB · Visningar: 3,710
V
Jag och Charles började på Svensken men gick över till Rimmon 93. Klättringen tog +60 timmar i blöta förhållanden. Dom smarta hade vänt redan efter introwall (läs Lars Grankvist, Lars Svadängs)
Anders Lindfors

Det smarta var att köra leden - snyggt! Tänk - Annars hade ni ju inte kommit med på Listan!

Man skulle kunna fylla en telefonkatalog med namn på folk som försökt Trollväggen, det är nog det som gör den så speciell - inget gratis där inte. Mina personliga försök är från 94,96,98,03,07,08. Regn, stenras,dimma,regn,snö,dimma-regn-snö-stenras-dimma-snö-regn-hagel - ja ni fattar, tjohoo....

Tack för Bilden, p r i c e l e s s, LOL! (Klättrade Ni något på Semletind - som syns i bakgrunden?)



peace
 
Senast ändrad:
Tipsade Andreas Baek om den här tråden, och kanske kan han komplettera med ytterligare uppgifter senare, men jag klistrar tillsvidare in ett litet klipp ur hans svar:

"Uppgifter som också borde vara med är min bestigning av Rimmond -96 med Jasin Tilmaz. Den gången var jag glad för att bara komma upp levande ifrån Trollväggen."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silwerarrow (fd Svenskar i Himalaya 2013) - stängd Alpin / Bigwall 76
mipert Svenskar i nöd i Alperna, en var klädd i gymnastikskor Alpin / Bigwall 18
trolltind Svenskar i Del Paine Alpin / Bigwall 3
orkesterchefen Svenskar i Bezingi/Kaukasus? Alpin / Bigwall 8
Bollvik Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit? Alpin / Bigwall 33
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
renovatio Svenskar & Chile Alpin / Bigwall 6
fazet statistik om svenskar Alpin / Bigwall 2
Kotten Svenskar på Paldor Peak? Alpin / Bigwall 2
Svenskar på Everests topp? Alpin / Bigwall 11
svenskar över 8000m Alpin / Bigwall 1
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.