Mt Everest på riktigt

Välja själv

Ja på riktigt kan ju diskuteras länge. Jag tycker absolut att helikopter till toppen är ett övertramp. Likaså att använda stegar och liftar. Tror tom att jag skulle klara Trango Tower om någon ställde upp en stege... Att sy kläder själv känns å andra sidan att gå lite långt.

Man väljer ju själv hur man vill ta sig till toppen. Även om man inte klättrar berget eller bestiger det "på riktigt" är jag helt övertygad om att det är en fräck upplevelse. Och visst, det är en prestation oavsett hur man gör. Men det blir en helt annan femma om man klättrar berget utan hjälp.

Allt tyder ju på att Mt Everest är sjukt svårt utan stegar, syrgas och sherpas. Förstår eliten av klättrare och deras elände att de får dras med turisterna. Känns som två olika sporter vi snackar men som kanske inte upplevs så av många.

På riktigt för mig:
Startplats - bergets början, typ base camp för everest. Tycker inte man behöver bära in allt själv.
Kläder/utrustning - den bästa som går att köpa för pengar känns okej.
Syrgas - fusk.
Sherpas - om de hjälper till att bära, visa vägen, sätter upp rep etc känns det inte okej.
Stegar, helikopter, liftar - nej.
Fasta rep - som någon annan satt upp, inte okej.

//Magnus
 
Senast ändrad:
Om jag minns rätt så tog ju Ang Rita bara kort på Kropp när han var på toppen? Inte så mycket till hjälp i själva klättringen.
Min reflektion var huruvida Kropp var ensam eller inte om man jämför med tex Messners solobestigning 1980: Messner var ju helt ensam under klättringen fast hans dåvarande flickvän väntade i deras "advanced" base camp (läs The Crystal Horizon).
 
Det som borde vara relevant är vad vi som kallar oss klättrare tycker, inte vad massmedia och svensson tror.
Sen går utvecklingen framåt, det som var svårt igår kan vara lätt idag. Att bestiga Everest expeditionstyle 2009 är tekniskt sett ingen större bedrift med tanke på att det redan gjordes för över 50 år sedan. Det kan så klart vara en bedrift för den enskilde personen ifråga, men ingenting som man stoppar pressarna för. Jämför med att jag leder en 30 meters 6+ klipptur idag, på 60-talet ansågs den graden på vissa håll motsvara gränsen för mänsklig förmåga och vissa gradskalor slutade där.
Om jag då ändå går ut i media och skrävlar om vilken hård klättrare jag är så gör jag ju följdaktligen bort mig rejält va? Eller näe, vänta, många människor vet väl inget om klättring och grader och blir väl säkert jävligt imponerande om storyn dessutom förtäljer att det inte fanns några fasta "spikar" eller så på klippan och vad konsekvenserna av ett fall kunde ha blivit..

Att börja prata om att tillverka egna kläder osv i enlighet med utanhjälpmedeldebatten är i mina ögon löjligt.

Jag har egentligen inte så mycket emot människor som klättrar i expeditioner och med trygga guider och bärare och kockar om det nu blir ett äventyr för dem. Jag tycker dock mindre om personer som gör detta och försöker slå mynt av det. Det finns en svensk äventyrare/klättrare som brukar köpa in sig i kommersiella expeditioner som vem som helst med lite pengar på fickan kan göra. Han har dock en tendens att rapportera om sina äventyr på ett sätt att det framstår som om han är helt solo med sin repslagspartner.
 
Det som borde vara relevant är vad vi som kallar oss klättrare tycker, inte vad massmedia och svensson tror.
Nja varför skulle det vara mer relevant vad just vi som kallar oss klättrare tycker? Till att börja med brukar "klättrare" inte tycka likadant...

Det är helt enkelt fånigt att försöka göra en objektiv rankning av ojämförbara prestationer. Någon har genomför något. Fint. Jag blir imponerad. Om "svensson" eller någon annan inte blir lika impad som jag utan tjatar om någon annan prestation så är det itne mitt bekymmer.

Annars är du spot on.
 
Jag tycker det är pinsamt och illavarslande att svenska tidningar för in artiklar om klättring och klättringsprestationer, skrivna av skribenter som inte har någon som helst kunskap om klättring. Det devalverar tidningarnas värde och är ett av symptomen på ett kroniskt förakt mot kunskap och intresse.

Det är ungefär som om jag skulle skriva artiklar om synkroniserad simmning, och dessutom ha mage att ta betalt av de som vill läsa skiten. Vad jag tycker om synkroniserad simming och vilka prestationer inom synkroniserad simmning som är värda att nämna är nämligen helt irrelevant.
 
Som utomstående kan man tycka vad man vill om de som använder syrgas, sherpor, guider, fasta rep etc. Men det spelar mindre roll vad utomstående personer anser om denna typ av klättring. Klättrarens familj och nära tror jag är desto tacksammare att han/hon använder all tillgänglig hjälp och medel för att ta sig upp och ner på ett säkert sätt. Enligt mitt tycke vore det oansvarigt att inte ta till dessa hjäplmedel om man inte anser sig kunna utföra bestigningen säkert på annat sätt. Varför klättrar de inte ngn lättare topp frågar sig många och svaret är lika dumt som frågan: Därför att det är deras rätt att förverkliga sina drömmar.
 
Varför är syrgas fusk?
Är det fusk inom dykning att använda extra regulator, extra med gas, helium? Lavinsändare? Säkra sig när man klättrar?
Frågan är hur smart eller vad sannolikheten är att komma upp och ner frisk utan att använda syrgas på everest?
Och har inte alls bestämt mig för vad jag tycker :)
 
Tycker jag

Törngren... Vid fridyking är det inte okej med tuber. Ja sannolikheten att ta sig upp på everest utan syrgas är extremt liten. Med syrgas, tämligen god. Jag tycker att syrgas känns som fusk och gillar det inte alls av den anledningen att en av svårigheterna med höghöjdsklättring är att hantera den tunna luften.

Wiklund. Klockrent om tidningarna. Dessvärre förekommer det så ofta. Är själv tennisbiten och de artiklar som presteras under en grand slam turnering är rent bedrövliga, varje dag.

Pantzar. Intressant och jag håller verkligen med. Av den biten jag förstår...

David Fält. Tack, grymt intressant. Everest "på riktigt" har ju inte blivit lättare med alla turister som skapar köer. Suger, javisst.

//Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
JohnFalkman Yngst på Mt Everest? Alpin / Bigwall 12
silwerarrow Trångt på väg mot Everest topp.... Alpin / Bigwall 1
Keras2006 Everest: På liv och död, Drömmen om toppen Alpin / Bigwall 47
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7
tovalova Fredrik på Everest topp Alpin / Bigwall 20
Polymeras Nya tragedier på Everest Alpin / Bigwall 41
tovalova Mattias på toppen av Everest Alpin / Bigwall 1
lilla_my Flock på Everest topp Alpin / Bigwall 24
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
Hedman Hollywood på Everest? Alpin / Bigwall 3
janotse Rabatt på Everest.... Alpin / Bigwall 0
9090 affisch på mount everest Alpin / Bigwall 9
ritron Atmosfärstryck på Mount Everest Alpin / Bigwall 1
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
E9climbing Everest needs to be un-fucked now! Alpin / Bigwall 68
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
silwerarrow From fight to flight: Simone Moro pilots highest-ever Everest rescue Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Kenton Cool nöjer sig inte med bara Mt Everest... Alpin / Bigwall 2
E9climbing "Everest is perhaps the single least significant mountain in the entire Himalaya" Alpin / Bigwall 42
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
Polarnatt Mt Everest och gradering Alpin / Bigwall 1
straylight Everest Unmasked Messner-Habeler 1978 Alpin / Bigwall 4
silwerarrow Drömmen om Everest och andra toppar.... Alpin / Bigwall 2
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
silwerarrow "Everest beyond the limit" 2007 Discovery Channel Alpin / Bigwall 0
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
srpp Lästips: Everest i Outside Alpin / Bigwall 3
brandmansmicke Everest utan ben Alpin / Bigwall 1
tovalova Mount Everest Fantasy Ridge Alpin / Bigwall 8
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
sebbe_Huss Everest 1996 Med Göran kropp! Alpin / Bigwall 10
Räv Rävsson Tom Cruise ska bestiga Mount Everest Alpin / Bigwall 26
Corax Everest för nybörjare Alpin / Bigwall 13
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
Nielskorven Vad krävs för att bestiga Everest? Alpin / Bigwall 33
zzeezz Mount Everest från toppen Alpin / Bigwall 3
sfrge Everest Alpin / Bigwall 1
jd IMAXX-filmen om Everest Alpin / Bigwall 9
extremast Mount everest Alpin / Bigwall 7
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.