Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid

1. Allt gar att mata eller klacificera och det ar inget fel med det och det ar ingen som tvingas till det i denna trad. Du beratt ju tidigare att Frendo var mindre vard an Super Couloir trotts att du inte gjort nagon av dem pa vintern. Personligen skulle jag sagat att Frendo varlangt hardare an Super couloir som prestation pa vintern.

2. Det kan ha ett visst historiskt allmanintresse att lista personer och bedrifter. Jag ar saker pa att nagra duktiga klattrare uppmarksammats har som kanske inte var sa publika.




Varför skall jag låta tråden vara, då jag personligen tycker det går stick i stäv med vad alpinism står för mig personligen? Alltså att hålla på att jämföra vem som har gjort en större eller mindre bedrift så att man kan hamna i någon 10 i topp lista? Varför skall allting klassificieras, fast det egentligen inte riktigt går?

Som en klok person skrev tidigare, allt beror ju som sagt på betraktarens ögon?
 
För att återgå on topic, så skulle jag säga att den viktigaste egenskapen för en alpinist som vill platsa på en lista är den där sportklyschan "Bäst när det gäller".

Prestationer i sportklättring (för att ta motpolen) kan gott vägas efter vad klättraren presterar under perfekta förhållanden. En alpinist måste gilla läget, klättra berget som der ser ut just nu eller avstå.
Kort sagt är jag mer imponerad av volym än av enstaka bedrifter, mer imponerad av den som vaknar på morgonen och klättrar det som bjuds än den som ligger i basecamp och hoppas på en väderlucka på sitt projekt.
 
1. Allt gar att mata eller klacificera och det ar inget fel med det och det ar ingen som tvingas till det i denna trad.

Kanske det? Om man har en sådant stort behov av det inom alpina klättringar? Där kan man väl säga att vi har olika åsikter.

Du beratt ju tidigare att Frendo var mindre vard an Super Couloir trotts att du inte gjort nagon av dem pa vintern. Personligen skulle jag sagat att Frendo varlangt hardare an Super couloir som prestation pa vintern.

Intressant att se dina kommentarer, vi har alla förstått att vinterbestigningar är det som gäller, och återigen så visar du ju på hur svårt det är att göra en kvalificeringslista..... Mindre värd har jag faktiskt aldrig påstått min käre 90grader så där är du faktiskt ute och cyklar litegrann! Synd att du använder sådana argument även om jag varit 200 m till både höger och vänster om linjerna under vintern?

Jag håller självklart med om att vissa linjer kan vara svårare än andra under vissa föhållanden, oavsett vad guideböckerna säger. Men å andra sidan så kan ju en vinterbestigning av en specifik linje vara betydligt enklare under vintern gentemot sommaren. De senaste årens vintrar har ju faktiskt inte varit så otroligt vintriga...... För två år sedan så klättrade man goulotter på höjd i mitten av januari eftersom det var typ +20 i dalarna, det fanns ju ingen is att tillgå! Se bara på denna säsongs vinterbestigningar kring Piz Badile när man samtidigt sett när Rusconi bröderna klättrade.

Min poäng: En vinterbestigning behöver per automatik inte innebära att klättringen blir så otroligt svårare (fast jag vet att det alltid låter så mycket bättre). Jag skulle hellre vilja säga att man kan klättra under bättre eller sämre förhållanden när som helst under året. Vad spelar det för roll om man har vintern enligt fastsatta datum när det kan vara mer vinterförhållanden veckan efter gentemot veckan innan, om man ser till utgångsdatumet så att säga? Jag tror nog 90grader förstår vad jag vill säga och självklart så är Frendo på vintern bättre på papperet än på sommaren, full förståelse!

2. Det kan ha ett visst historiskt allmanintresse att lista personer och bedrifter. Jag ar saker pa att nagra duktiga klattrare uppmarksammats har som kanske inte var sa publika.

Självklart kan allt ha ett vistt historiskt allmänintresse? Men istället för att göra olika listor så kan man väl istället uppmärksamma nya intressanta bestigningar bland svenskar så att det kan sporra andra? Att någon X eller Y för 10-20 år sedan gjorde dittan och dattan tycker jag inte riktigt sporrar någon så otroligt mycket? Men för den skulle så tar jag självklart inte ifrån dem deras bedrifter (där nog de själva var väldigt nöjda oavsett någon lista hit eller dit)!

Alltså! Mellpat ligger just nu högt på min lista ;)
 
Senast ändrad:
Konstaterade tidigt att en del av den här tråden tangerar en tidigare tråd vars namn kan ha varit "Nyfiken på svensk alpinism" eller nåt liknande.

Beträffande vinter/sommar finns det väl två omedelbara reflektioner från min sida:

Jag har förstått att den bristfälliga permafrosten nu utgör ett sånt problem att vissa turer är närmast olämpliga att göra annat än på "vintern" pga granitnederbörden?

Med vinterbestigning har jag ju förr läst resonemang om vad det innebär, på hög höjd är det "vinter" året om, och på lägre höjd kan det vara "sommar" året om. Utöver detta så är det ju av stor betydelse var på klotet berget ligger, så almanackan borde då inte vara den viktigaste delen i definitionen av en vinterbestigning. I någon mån känns de som jag slår in öppna dörrar här, men som chrtur påpekar så är det inte alltid så lätt att vara tydlig med detta.

Jag tycker därför att diskussionen om vad alpinist är, blir nödvändig ihop med en topplista, om man nu tycker att en topplista är vettig alls.

Rent allmänt är det klart att man kan göra en lista, om man bara är klar över vad man menar med den, sen kanske några tycker att det är intressant och andra inte.
 
Bäst??

Måste kliva in i tråden igen!

David vilka är det som skall göra denna bedömning!?
Är det boulderkillarna på klättergymmen som inte har en aning om vem Mats Holmgren är?
eller måste man ha ett antal dokumenterat stora alpina turer i ryggen för att få rösta.

Mycket lite av det som Svenska alpinister har gjort är dokumenterat, såg tex inte Mats Holmgrens solobestigning av Frendo pelaren i din lista.
Kommer inte ihåg om det var sommar eller vinter då det säkert är närmare 10 år sedan
Inte heller Johans klättringar av klassiska Joe Brown turer i Cham och Romsdalen

Däremot så är det intressant att uppmärksamma duktiga aktiva Svenska alpinister, då det nu för tiden mest handlar om hur hårda boulder man klarar eller hur duktig man är att profilera sig i media

Alpin klättring för mig är lyckan av den total upplevelse man får på ett stort berg och kamratskapen som växer fram från detta. Sedan tillhör det utvecklingen att man klättrar hårdare svårare linjer

Johan på en topp någonstans i Cham
 

Bilagor

  • senaste klätter 005test.jpg
    senaste klätter 005test.jpg
    73.5 KB · Visningar: 2,829
Däremot så är det intressant att uppmärksamma duktiga aktiva Svenska alpinister, då det nu för tiden mest handlar om hur hårda boulder man klarar eller hur duktig man är att profilera sig i media

Tack så mycket och då är vi iallfall två med denna åsikten!

Intressanta svenska prestationer som jag har lyckats snappa upp:

- Patagonien (Hans och Johan)
- Storsteinsfjellet (Ingemar och Krister) - (Där Krister verkar hitta på allt möjligt intressant!)
- Kjerag under vintern (minns nu inte namnet?)

Därtill har man ju startat upp en ny kull bergsguider och man bör väl hitta någonting där?

Utanför närområdet:

- En trevligt gäng från Finland på Blåmannen under vinter (http://www.patagonia.fi/ultimawinter/)
- Störst smäller dock norrmännens Trango! (Överlag verkar norrmännen betydligt mer aktiva överallt?)
 
Citat:
Ursprungligen postat av 90grader
Du beratt ju tidigare att Frendo var mindre vard an Super Couloir trotts att du inte gjort nagon av dem pa vintern. Personligen skulle jag sagat att Frendo varlangt hardare an Super couloir som prestation pa vintern.

chrtur:
"Intressant att se dina kommentarer, vi har alla förstått att vinterbestigningar är det som gäller, och återigen så visar du ju på hur svårt det är att göra en kvalificeringslista..... Mindre värd har jag faktiskt aldrig påstått min käre 90grader så där är du faktiskt ute och cyklar litegrann! Synd att du använder sådana argument även om jag varit 200 m till både höger och vänster om linjerna under vintern?"

Vad ar din poang? Att du vet vad som ar svarast for att du varit hoger och vanster om Frendo resp Super Couloir?

chrur:
Jag håller självklart med om att vissa linjer kan vara svårare än andra under vissa föhållanden, oavsett vad guideböckerna säger. Men å andra sidan så kan ju en vinterbestigning av en specifik linje vara betydligt enklare under vintern gentemot sommaren. De senaste årens vintrar har ju faktiskt inte varit så otroligt vintriga...... För två år sedan så klättrade man goulotter på höjd i mitten av januari eftersom det var typ +20 i dalarna, det fanns ju ingen is att tillgå! Se bara på denna säsongs vinterbestigningar kring Piz Badile när man samtidigt sett när Rusconi bröderna klättrade.

Min poäng: En vinterbestigning behöver per automatik inte innebära att klättringen blir så otroligt svårare (fast jag vet att det alltid låter så mycket bättre). Jag skulle hellre vilja säga att man kan klättra under bättre eller sämre förhållanden när som helst under året. Vad spelar det för roll om man har vintern enligt fastsatta datum när det kan vara mer vinterförhållanden veckan efter gentemot veckan innan, om man ser till utgångsdatumet så att säga? Jag tror nog 90grader förstår vad jag vill säga och självklart så är Frendo på vintern bättre på papperet än på sommaren, full förståelse!


Well du har fel till 95 procent. Dagarna ar kortare, hyttorna ar stangda, det ar svarare att na instegen, det ar kallare etc. UIAA har en vinter av dessa skal. Sedan kan det vara varma dagar men det spelar liten roll pa en nordvagg.

Detta ar en totalt menigslos debatt da det fins klara regler for vad som ar vinter och sommar. Det ar bara att gilla laget. Sedan suger det om det ar varre pa sommaren an pa vintern men sa ar det.

Det ar universellt vedertaget att det ar hardare att gora vinterbestigningar an sommar sa jag fattar inte vart du vill komma?
 
Detta ar en totalt menigslos debatt da det fins klara regler for vad som ar vinter och sommar. Det ar bara att gilla laget. Sedan suger det om det ar varre pa sommaren an pa vintern men sa ar det.

Det ar universellt vedertaget att det ar hardare att gora vinterbestigningar an sommar sa jag fattar inte vart du vill komma?

Chrtur pekar väl just på paradoxen i detta?!
 
Alla far rosta det ar poangen med forum tyvarr...

Mats ar utan tvekan en av sveriges genom tiderna framsta alipnist. Jag namde nagra fa overgripande turer han gjort. Hans solo av Frendo pa runt 4 timmar ar i varldsklass. Kanske ar han nummer 2 efter Daniel Bidner i mina ogon. Jag ar inte sa objektiv eftersom jag och Mats kannt varandra sedan vi solade Austrian route pa Les Courtes vintern 88 tror jag det var.


Måste kliva in i tråden igen!

David vilka är det som skall göra denna bedömning!?
Är det boulderkillarna på klättergymmen som inte har en aning om vem Mats Holmgren är?
eller måste man ha ett antal dokumenterat stora alpina turer i ryggen för att få rösta.

Mycket lite av det som Svenska alpinister har gjort är dokumenterat, såg tex inte Mats Holmgrens solobestigning av Frendo pelaren i din lista.
Kommer inte ihåg om det var sommar eller vinter då det säkert är närmare 10 år sedan
Inte heller Johans klättringar av klassiska Joe Brown turer i Cham och Romsdalen

Däremot så är det intressant att uppmärksamma duktiga aktiva Svenska alpinister, då det nu för tiden mest handlar om hur hårda boulder man klarar eller hur duktig man är att profilera sig i media

Alpin klättring för mig är lyckan av den total upplevelse man får på ett stort berg och kamratskapen som växer fram från detta. Sedan tillhör det utvecklingen att man klättrar hårdare svårare linjer

Johan på en topp någonstans i Cham
 
Vad ar din poang? Att du vet vad som ar svarast for att du varit hoger och vanster om Frendo resp Super Couloir?

Alltså med dina argument så har jag i princip bara möjlighet att uttala mig angående ledens karatär (har återigen aldrig påstått att någon är svårare än den andra) när jag gjort den på samma klockslag som dig? Skillnader kan ju vara helt olika oavsett om jag är där den 15 december, 15 januari eller 15 februari (vi är väl inom UIAA definitionen av vinter?) Det brukar ju vara en ganska intressant egenskap bland alla som klättrar (alla vet om det men få brukar medge det?) Min poäng kommer längre ned...

Detta ar en totalt menigslos debatt da det fins klara regler for vad som ar vinter och sommar. Det ar bara att gilla laget. Sedan suger det om det ar varre pa sommaren an pa vintern men sa ar det.

Det ar universellt vedertaget att det ar hardare att gora vinterbestigningar an sommar sa jag fattar inte vart du vill komma?

Exakt, klara regler uppsatta av UIAA, men spelar ingen större roll för min egen klättring ändå, då jag eftersöker trevliga förhållanden. Min poäng och vart jag vill komma är helt enkelt att detta påstående att bestiga berg på vintern alltid är hårdare gentemot hur dagens väderklimat ser ut, speciellt i Alperna? Jag är inte riktigt av den åsikten..... Ett alternativt synsätt som kanske kan vara intressant för alla som läser tråden?

Som du säger så är dagarna kortare, men på sommaren så klättrar ju många ändå på nätterna (för att vara borta från berget under dagen). Det är kallare, men de senaste åren har det ju varit riktigt värmeböljor i bergen under vintern och jag ser ingen anledning till att klättra en led i alperna om mätaren utanför visar -30? Sant är dock att många hyttor är stängda, därigenom får man tänka till och att instegen skulle bli svårare låter jag vara osagt?

Men om du har sådana problem med att folk på ett forum uttalar sig om saker som man inte förstår så varför ta diskussionen på ett öppet forum? Som du säger *alla får rösta på forumet...* likväl som alla få ge kommentarer?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.