Klätterrack Syltraversen sommar

Planerar att klättra Syltraversen om två veckor med flickvännen och sitter och funderar över vad jag skall ta med mig i utrustningväg. Det finns en liten utrustningslista i en forumtråd med skulle helst vilja ha lite mer detaljerat.

Först och främst är det repet, jag har ett 60 Beal Tiger Golden dry och ett 40 m Millet Qartz som inte är impregnerat. Vad jag har förstått så räcker 40 meters repet till firningen men kan det vara en fördel att ta med det längre för att slippa bygga stand så ofta?

Hur mycket kil skulle ni ta med/tog ni med, jag har två set men skall jag plocka ut de stora och bara ta med dem? Det stod stora kilar i forumtråden som jag läste. Friends är ingen större ide att ta med ser det ut som på bilderna.

Långslingor och Quikdraws hur många och längder på dem?

Ja ni förstår! Sist en liten fundering, hur är bultarna vid firningsstationen på första tempelpinnakeln?

Tack på förhand!
 
Måste erkänna att jag aldrig har gått Syltraversen själv även jag tänkt och varit på väg ett par gånger... Kan dock ge lite allmänna råd och återge vad vänner som gjort traversen berättat.

Det är väldigt lite "riktig klättring" så större delen av tiden kommer ni att gå oinknutna. De klätterpassager som är är typ en kort replängd upp för en hammare och sen går man utan säkring fram till nästa stället där man vill plocka fram repet.

Skulle tro att ni klarar er gott med typ ett kilset, tre kammar och 40meter rep. Vad gäller expresser så är det 60slingor som gäller i fjällen. Tänk på att ni ändå måste hinna göra allt på en dag och då kan man inte hålla på att klättra riktiga replängder så fort man är tvungen att använda händerna på nån 2:a passage. Dessdå mindre prylar ni släpar med dessdå mindre är risken att det hinner bli mörkt innan ni är nere (utan bivackutr är det mycket otrevligt) och dessdå större är chansen att flickvännen förblir flickvän.

Alla lyckönskningar med turen.
 
Hej,

Vad kan vara lagom storlek på kammarna? Har förhoppningar om en tur till Sylarna i september och att då hinna med Syltraversen.

mvh
Martin
 
Tack för tipsen!
Bantade klätterracket nu efter era visdomsord!
Blir ett 60 meters rep
Ett kilset
Några Friends
Långslingor

Vet någon hur pass bra skick firningsankaret är i?
 
Skar loss en bröt av gammla slingor och repstumpar när jag var där i mellandagarna nu i vintras.
Finns flera bra block att lägga slingor runt så de två gammla pitongerna behöver egentligen inte användas men de ser ok ut.

Var beredd på att offra en långslinga, knyt tx. ett par av repsnöre för sånthär och ta gärna med gammla slingor ner. Tror vi hade ett halvt kilset och några hexor i vintras. Det räcker gott.

God tur!
 
Tackar så mycket, då kan jag lika gärna använda ett stenblock om jag känner mig osäker på dem. Då kan jag nästan banta utrustningen ytterligare.
Naturligtvis skall jag ta med mig slingor ner, någon skall ju plocka rätt på min slinga med!

Är det bättre att ta med hexor istället för friends?
 
Varför 60m rep om det räcker med 40m? I synnerhet med så pass tjocka rep sparar du enormt med vikt om du slipper 20m.
 
travers

Tjena.

Tips:
skit i kammarna, helt onödiga. hexor bättre men ett vanligt kilset där du tar bort de minsta räcker. ta med några plattslingor (tubband) de kan man svinga runt lite stenar.
starta tidigt, det är en längre tur än vad man anar.
tänk inte på längden på repet, du kommer inte bygga stand utan man rör sig löpande nästan helat tiden. det ska bara räcka till firningen. går nästan att kringgå allt om man tycker det är lite lurigt rätt på.
provdra inte ankaret i fel riktning, då är risken att du får upp lite tyg i näven, inget officiellt byggt ankare utan folk o fä lämnar lite efter sig. bedöm på plats, backa upp annars.

trevlig tur.

SJ
 
Hejsan
Hemkommen efter turen till Sylarna, Gjorde hela traversen utom lillsylen, vi tog den vanliga vägen ner från Storsylen på den svenska sidan. Men gjorde alla klättermomenten (skall inte vara något på lillsylen vad jag har läst). Eftersom att jag var ny på Alpin klättring och flickvännen med, så var vi nog nästan lite för säkerhetsmedvetna.
Anledningen att jag tog 60 meters istället för 40 var att mitt 60 meters rep är smidigare och lättare (per meter) än 40 meters, men visst skulle jag ha sparat en hel del vikt med 40 meters repet. Att det förstnämda har impregnering talade också för det.

Några tips från mig till andra som vill göra traversen
* Börja som J-master sa, tidigt! Vi hade mörkt på slutet.

* Firningsankaret består av en bult, den ser ut att vara i ganska gott skick vad jag kunde bedöma. En 120 cm slinga i den bestod av en punkt i ankaret för mig. Sedan finns det en väldigt bra sten att lägga rep/slinga runt, den ligger dock någon meter från kanten, så ett par meter rep är bra att ha med. Jag hade ingen riktigt sådan lång slinga/rep så jag fick bygga av ett par meter repsnöre och så backade jag upp med de förra slingorna som extra säkerhet. Låg även en del slingor runt firningsplatsen som jag tog med hem.

*Oftast kan man komma upp en bra bit på Pinnacklarna utan säkring, det är bitvis ganska löst. Sedan kom det en passage som vi tyckte krävde säkring, direkt efter den kom man på "säker" mark igen. Så oftast blev det bara 2-3 säkringar på pinnacklarna.

* Efter tredje Pinnackeln så var kammen ganska smal och luftig och den lutade svagt neråt. Så där tog vi det säkra före det osäkra och säkrade oss. (Vi är nybörjare på alpin klättring, mer erfarna skulle nog aldrig göra sig besväret.)

* Mellan Templet och Storsola är det en passage på kammen som man vill gå runt. Vi gick runt den på höger sidan vilket resulterade i att vi kom ut i brant och lös terräng. Vi såg sedan någonting som såg ut som en stig på den vänstra sidan, så håll till vänster, den högra sidan rekomenderas inte, detta utan säkring var den obehagligaste delen under traversen enligt min mening.

* Kammen upp till Storsylen består av två "förtoppar. Jag vet inte om den sista delen av kammen från "förtopp" två, är Djävulskammen eller om hela kammen är det. Upp till "förtopp" ett är det luftigt på något ställe. Och på den avslutande kammen från "förtopp" två är det också luftigt på ett ställe. Men du kan gå runt alla ställen på hela kammen upp till Sylhammaren strax under storsylens topp. Denna klättras lätt med goda säkringsmöjligheter och en bult. I bulten fick jag inte in någon karbin, varken Wire eller vanlig, så jag fick sätta en slinga istället.

* Jag hade ett kilset och storlek 2-4 i friends och ett gäng långslingor. Det räckte gott och väl och jag hade användning av friendsen på flera ställen.

Det var en riktig fin tur och perfekt som första alpina tur. Men den är lång och krävande, jag var riktigt trött när jag kom till tältet (tempeldalen) och hade ont i fötterna.
 
snyggt

Tjena oscar.

Kul berättat och sunda iaktagelser du gjort. Det är en perfekt öppningstur i er alpina värld.
Den är lång och ju mer säkringar desto längre tid. Var och en gör turen på sitt sätt så man känner sig trygg och finner sin njutningsgrad. Det är också en bra tur att göra då andra faktorer blir verkliga där. Tid, väder, kan bli orientering nere i dalen om det tjockar igen, lagom löst , vind m.m.

angående namn: djävulskammen är hela kammen från glaciären upp till den punkt ni kom och anslutermed traversen, det kanske är nästa tur för er? min favorittur där. kortare, mer moment och mer "klättring" . finns flera varianter på den. Sen finns det ju hårigare turer men de rekommenderar jag inte än. Löst o sådär säkrat.

Visst är den rolig den gamla pitongen på sista hammaren. Kommer ihåg första gången jag kom dit. Hehe testade nog alla små olika karbiner innan jag trädde in en vajerkil. hehe

Sylarna e bra!
SJ
 
Hej J-master!

Tack för kommentaren och tipsen! Ja den kändes alldeles lagom, pirrade bra uppe på kammen men inte så det var någonting obehagligt.
Angående din redogörelse och tipset angående Djävulskammen, ansluter den nere på glaciären eller från Slottet? Jag såg från nedstigningen ett par "torn" på slottet, är det där leden går från början eller är det någon annan led?

Ja pitongen var riktigt lurig, jag vände och vred på karbiner och testade alla jag hade, men det var bara att ge upp med min utrustning.

Tack ännu en gång! Besöker gärna Sylarna igen och klättrar någon annan led, måste säga att det var ett riktigt vackert område!

Oscar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backst Stora syltraversen Alpin / Bigwall 3
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Polarnatt Gradering Syltraversen Alpin / Bigwall 1
oscarsundholm Efter Syltraversen? Alpin / Bigwall 11
oscarsundholm Syltraversen Tips och råd Alpin / Bigwall 4
baja_maja syltraversen? Alpin / Bigwall 16
mansjungner Syltraversen åter... Alpin / Bigwall 4
JJUtsidan Stora Syltraversen Alpin / Bigwall 4
Syltraversen Alpin / Bigwall 1
busnicke Handska för alpinklättring sommar Alpin / Bigwall 4
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AlexT Cordillera Blanca, sommar 2012, partner sökes Alpin / Bigwall 0
apfaktor Mt Blanc Vinter som sommar??? Alpin / Bigwall 2
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
Michel.B Store Blåmann i sommar, replagskamrat sökes Alpin / Bigwall 2
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
CS Matterhorn i sommar Alpin / Bigwall 4
jskoog Kebenekaise & omgining vinter+sommar Söker information Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Mattertal sommar 2003 Alpin / Bigwall 3
Toop Göra nästa sommar????? Alpin / Bigwall 11
Res kompis till Chamonix sommar 2000? Alpin / Bigwall 0
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 1
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.