Great Trango - Pakistan

Tillbaka Till Trango !

Det här skulle kunna bli ett låååångt inlägg om mitt andra försök på Norwegian Pillar, nu tre år efter vår första klättring...

Men för att göra historien lite kortare så sammanfattar jag denna tur till Trango så här:


A. Mina klätterpartners, Skiy och Andy, kunde inte, i sista stund, komma pga visa-trubbel.

B. Jag står ensam att välja att gå solo eller inte alls, väljer att gå solo.

C. Efter många om och men, står jag till slut inför att soloklättra Spanish Route på Nameless Tower.

D. Det slutar med att omorganisera till annan led pga ras och jordbävning(!)

E. Når 150m från toppen av Great Trango Tower via american route, vänder pga värme...

F. Teamar upp med två spanska klättrare, Carlos och Jose, och vi klättrar Slovenian Route på Nameless Tower i alpin stil, 3 dygn i väggen på väg upp, 2 dygn ner. INGA fixrep, vi hade bara två 70m rep och klättrade fritt upp till 7a och Aid C2, ca 35replängder. Carlos gör första Base-jump från berget på tredje dagen, löjligt snabbt ner till BC för honom ( höjdskillnad mellan BC och toppen är ca 2300m)

Vi gör även ett försök att hoppa Great Trangos vägg men det misslyckas pga flera mindre jordbävningar som gör de stora is & snö överhängen instabila...

Slutsats:

En oförglömlig resa som började urkass och slutade med att vara en av mina bästa upplevelser i bergen någonsin:)

Over and out from Skardu - Pakistan.

Peace
 
Spännande läsning Pierre. Lägger du eller dina kamrater ut några bilder texter nånstans? Vända p g a värme låter tufft.

Hoppas hemresan går bra.

Thure
 
Hemma i Svearike igen - härligt, underbart!

Ja, John - vet inte vad som kändes mest "äventyrligt", tror nog att min resa med allmänna kommunikationsmedel i norra pakistan slog det mesta under mina två månader i landet, dessutom var det under Ramadan...

Sedan att göra en så pass stor och seriös tur som Nameless Tower i alpin stil på tre dygn, kändes också rätt äventyrligt, vi hade väldigt lite utrustning med oss, fallskärmen tog allt extra utrymme så att säga.

Thure, nej inte mer än vad jag lägger ut på Utsidan.se, och på mina föreläsningar. Värmen på Great Trango Tower var intensiv, även på 6100m, snöbryggor höll inte tyngden, stenras och laviner gör det hela totalt livsfarligt när det blir för varmt, så toppen blev bortprioriterad...

peace


(Thure, desnivel.com, sök på mitt namn så finns det en rapport från Carlos där, fast bara på Spanska)
 
Låter som ett helt sanslöst äventyr som jag gärna skulle vilja höra mer om!

(Angående transporterna i norra Pakistan så kan det vara rätt spännande även om man "chartrar" en buss. Vi åkte nonstop Islamabad till Skardu, 28 timmar (?), med en amfetaminknaprande chaufför som tävlade med den baskiska K2-expeditionens buss. Kommer inte ihåg vem som vann.)


Härligt Pierre!

Kul att Svenskar faktiskt klättrar i Himalaya(Karakorum?), inte bara vandrar!

Bra jobbat!

/Kaj

Går det många vandringsresor till Karakorum?
 
Google translate av texten på http://desnivel.com/expediciones/alpinistas/carlos-suarez-salto-base-desde-la-torre-sin-nombre

"Med dessa texter Carlos Suarez bekräftade igår via deras Facebook och Twitter sidor, hade han uppnått sin dröm om BASE-hopp från Nameless Tower:

"Oh yeah !! The Nameless Tower i fickan. Klättring och hoppa från ett liv !!! Darios för dig [Kvartal] klart !!! Mycket kallt men vackert väder. Toppmötet en magisk plats "(i hans konto på Facebook)

* "BASE Saltazo Nameless Tower, första gången uppnåddes, med José Fernández [i upptrappning] andAlexTxikon i baslägret" (i hans Twitter-konto: suarezclimb)

[Uppdaterad denna punkt till 20.00 8 augusti. Carlos precis skickat oss följande meddelande: "Vi har gjort det slovenska under svåra förhållanden med kallt, snöade men vädret höll ut länge nog för tre dagar av klättring vi kunde komma till toppen jag klättrade med José Manuel Fenández och Pierre. olsson (svenska upplevt i Yosemite). José hade redan försökt samma sträcka förra året som var en stor hjälp. båda hade fullt förtroende som vi bara kunde sänka väggen, men vi infördes till Pierre i baslägret, för hon hade varit utan en partner, som passar oss bättre för min sinnesfrid. väl José Manuel ner tillsammans Vi har några dagar när du försöker klättra den stora Trango Tower som vanligt och se om jag hoppar tillbaka till Big Wall. Jose Manuel går till Baghirathi 3]

Carlos Suarez hade lämnat med José Manuel Fernández Pakistan den 18 juli. Deras mål: att bestiga Nameless Tower av slovenska Route (som vi antar, i brist på bekräftelse av Carlos, var). Den videointervju som åtföljer denna artikel är en sammanfattning av den långa samtal jag hade med Carlos före sin avresa. Det är inte bara prata om det här projektet, även om många andra idéer, eftersom Carlos Suarez är en person med en lång historia som en bergsbestigare och klättrare, som gillar att reflektera över vår sport, hur det ligger och även om deras livshistoria. Det är en svår person att definiera en enda koncept som det har praktiserats mycket olika sporter, alltid på högsta nivå. Mountaineer; bergsklättrare och is väggen och sport, även solo på båda väggarna i idrott; BASE hoppare ... föreläsare, författare Carlos kombinerar sport ... och intellektualitet, stora idrottsförmåga och kultur. Han är en man som gillar att läsa och reflektera. Kommunicerar också genom hans skrifter och föreläsningar.

"En gammal dröm: att åka till Himalaya för att bestiga berget"
Carlos Suarez sa till oss innan den här expeditionen från Pakistan om att den förde "en gammal dröm:". Gå till Himalaya klättring "

Efter den senaste tidens dödsolyckan på sin vän Dario Barrio inte hade återvänt för att göra BASE-hoppning och visste inte om att BASE-hopp från toppen av Nameless Tower eller inte. Det skulle bero på de känslor han hade när han träffade där. I vilket fall som bär dykutrustning BAS; ville inte bära vingar. Kanske i BASE-hopp (äntligen har) men visste att jag inte ville göra det i wingsuit.

I den här intervjun, han kommenterade att han ville att hans känslor som en klättrare, en sport som aldrig har slutat träna (tåg varje dag), trots att ha varit väldigt fokuserade på sistone på BASE-hoppning ... Carlos Suarez har alltid intressanta idéer, många av som delar med oss ​​i den här videon.

José Manuel Fernández, en bra klättrare, mycket diskret, nästan okänd
Deras mål var att klättra Nameless Tower av slovenska Route, en av de linjer "klassiska" som har längder upp till 7b om det görs i fritt i renaste möjliga stil. Din prognos (vet inte hur lång tid det tog) var att göra det i cirka två och en halv dagars klättring. Hans partner var Jose Manuel Fernandez Madrid en mycket bra klättrare, mycket diskret, nästan okända, som gjorde den första vintern med Peak Laila Txikon Alex, Ramon Portilla följde några av hans försök till samma berg och har lång erfarenhet av kapten (fem-vägs). Förra året försökte vi Nameless Tower ensam. Det var därför den perfekta partnern för Carlos eftersom han mycket väl kan vara en bra klättrare, bara ned från toppen när Carlos Suarez i BASE-hopp.

I augusti förra året, Carlos Suárez gjorde topp i Peak Laila Dario Barrio och Ramon Portilla och BASE hoppade från toppen (6096 m), en av de högsta hoppen som gjorts i Himalaya.

Carlos Suárez var ivrig att åka till Himalaya för att bestiga berg och slutligen uppfyllt denna dröm. Fram till denna expedition hade rest till Himalaya alltid stiga upp stora berg: han försökte K2 med Carlos Soria och Jorge Palacios Palas (2002), gjorde toppen i Cho Oyu med normal (2000), och har även gjort försök att Thalay Sagar, Shiviling , G1 Winter (2012) med Alex Txikon"
 
Det var det mest förfärliga

jag läst i hela mitt liv!!!

Snälla ta bort den där och ersätt den med något som är begripligt, haha!!!

Det gör ont i hjärnan att läsa den artikeln...

peace
 
Hej!

Nja det vet jag inte, men om man omfattar Karakorum som en del av Himalaya, så vandras det en hel del i dessa fjäll. Som sagt, kul att det också klättras!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.