Klättersäsong 2008

Mycket arbete denna tiden och tyvärr mindre klättring. Fast vi hann dock med ett kort besök under helgen kring en riktigt trevlig formation, tyvärr så glömde jag kameran hemma, men tog dock en bild med mobilen (vet ej riktigt om jag kan följa trenden att använda telefonen som kamera....)

Den trevliga formationen och vi hann med 8 replängder på fin fin granit:

mroz_2008.jpg


Till helgen så är det ett lokalt tradklättringsträff (får se om jag hinner med att delta....)

Eviva l'Orco:

hands_modificato_1_386.jpg


Arbeta lugnt!
 
Helgens ''Crack Raduno'' avklarad i utmärkt sällskap! Första dagen dimmigt och mulet för att sedan klarna upp så att området fick visa sin bästa höstsida. Höjdpunkterna var nog inte själva klättringen utan alla trevliga upptåg runtomkring med flera trevliga middagar!

Den välkända Sergent delen med Orco sportklättring:

orcoraduno_01.jpg


Den berömda desperatsprickan med ett replag på andra replängden:

orcoraduno_02.jpg


Har vi utrustning, så har vi.....:

orcoraduno_03.jpg


Eviva l'Orco!
 
Desperatsprickan

Det är nog ett sådant rack som krävs för att säkra den tillfredsställande. Något sådant hade inte min kompis och jag när vi var där för snart 25 år sedan. Följaktligen kom vi heller inte upp.
 
Jedi master

En ny led blev öppnade för cirka en månad sedan, Jedi Master (200m, 6c+/7a max, 6b/6b+ obbl.) (på italienska), av ikonen Maurizio och den har nu fått sin första svenska repetition....? (vi måste ju höja ribban på något sätt?)

Utrustning: 2 60 m halvrep, 10 quickdraws, 1 set of kammar BD #0.4 till #4 (dubbla #1 och #3)

Andra repan (sva, kamin, tak i en trevlig kompott):
jedi_01.jpg


Nyckelrepan och segerns sötma av en onsight:
jedi_02.jpg


Kamrater på väg uppför en av superklassikerna:
jedi_03.jpg


Må kraften vara med Er!
 
Vi lyckades äntligen pricka in formen för en helg med toppenväder (en varm och solig höstdag) och drog direkt till vårt första besök av en riktigt okänd granitvägg kring trakterna. Det finns runt 10 leder på väggen (300-400 m) och den lägsta obligatoriska graden är 6b/6b+ upp till 7a/7b, där vi nu gjorde den lättaste leden för att få en förståelse för ledernas karaktär (ett längre livsprojekt är att fria alla leder..... om det ens är möjligt?)

Dagens led bestod av 10 replänger med en salig blandning av klättringstyper (sva, överhäng, sprickor, dieder, etc). Som grädde på moset så gick en lite dröm gick i uppfyllelse då vi flashade hela leden (ED/ED+, 6c+ max, 6b/6b+ obbl.) och nu svävar vi på moln till nästa helg/våren....?

Den trevliga granitbiten:

hemligt_01.jpg


Den intressanta diedern:

hemligt_02.jpg


Lite sva på väggen:

hemligt_03.jpg


Sväva lugnt!
 
Då har äntligen sommaren kommit till Finale och vår premiär för dagen i behagliga 18-20 grader (solskensväder med värmande sydsidor). Det är nu säsongen börjar.........

Kalksten à Finaleros: (mentalt jobbigt med alla hål istället för sprickor till en början)

kalksten_01.jpg


Trevlig utsikt...:

kalksten_02.jpg


Ps. Vi såg även en svenskregistrerad bil vid parkeringen LSY XXX ;)
 
Var i Valle della Orco i somras för att göra lite turer, det blev inte så mkt utfört där tyvär då vi endast hittade förare på italienska och vi fattade egentligen nada av den. Men desperatsprickan var ju såklart en av de leder som fångade vår uppmärksamhet i föraren, i verkligheten hittade vi däremot inte igen den. Men passar väl på nu och frågar, hur hittar man dit och vad bör man ha för gear? Ett ton stora saker eller bara lite i överkant? Hur hård är den?
 
Var i Valle della Orco i somras för att göra lite turer, det blev inte så mkt utfört där tyvär då vi endast hittade förare på italienska och vi fattade egentligen nada av den. Men desperatsprickan var ju såklart en av de leder som fångade vår uppmärksamhet i föraren, i verkligheten hittade vi däremot inte igen den. Men passar väl på nu och frågar, hur hittar man dit och vad bör man ha för gear? Ett ton stora saker eller bara lite i överkant? Hur hård är den?

Trevligt och för att stilla min stora nyfikenhet, om Ni nu inte hittade Sergent, vad blev det för klättring i slutändan? Föraren är en av de bästa skrivna någonsin och det arbetas just nu med en uppdatering så vitt jag förstår!?

Utrustning beror hel på dig själv, men en trevlig kombination av BD #4, #5 och #6 är att föredra (alternativ större bröder). Gradering är helt oväsentligt på en sådan tur (står dock i föraren), men man säger inte att man har klättrat en sådan linje enligt en given grad för att få ett x antal poäng, utan helt enkelt att man har klättrat desperatsprickan.

Ps. Kommer klättrare dit för att plocka poäng enligt någons lista så akta däcken och lacken på bilarna! ;)
 
Men nån slags grad måste ju kunna anges? Hur vet man om man alls har där att göra? Det blir ju lite snopet om man sätter sig i bilen i Sverige och styr ned dit, och först halvvägs upp i sprickan inser man att man åkt förgäves och dessutom kanske får svårt att reversera... Grader är ju inte bara för scorecards. Eller för somliga av oss; inte för scorecards över huvud taget...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.