Klättersäsong 2008

Issäsongentråden fick ju en "kulig" respons om man ser till antalet besök som tråden har haft, så varför inte spinna vidare med för klippsäsongen? Kanske man kan få lite nya infallsvinklar till klättringen, nya områden, etc...

Jag går ut först med lite bilder och kommentaren från vår utomhuspremiär denna säsongen kring Gran Paradiso. Vi klättrade allt från sva till fingersprickor.......

Trevligt värmande sol på sydsidorna
orcoprem_01.jpg


Fingersprickan
orcoprem_02.jpg


Ett stort leende på läpparna men fingrarna sade något annat
orcoprem_03.jpg


Granita lugnt!
 
Helgens väder strandsatte oss kring NoTav dalen och bytte ut graniten mot brant kalksten i Dolomitstil i dagarna två. Tog oss en tag att hitta berget, men som plåster på såret så såg vi inte en själ på hela dagen. En kortare och trevlig tur på sju replängder blev summan av kardemumman, håll till godo.

Väggen i en av bakgårdsdalarna:
notavukc_01.jpg


En vertikal värld:
notavukc_04.jpg


Rappel med luft under fötterna:
notavukc_05.jpg


Träna lugnt!
 
Till min rapport från utomhusdebuten igår på Vårdberget hade det suttit fint med några bilder, men som tur e fick jag dock inte med någon kamera. Hur som helst så var vädret perfekt och klippan upptorkad på de flesta ställen. Klättrarna hade visst också hittat ut och stundtals tror jag närmare 50 personer vistades vid klippan. Såg förresten flera sällskap som när de kom fram och såg alla glada klättrare, vände på klacken och drog vidare.
Hur som helst, jag och Erik fick klättra lite och känna på lite symaskinsben ovanför tveksamma kilplaceringar, så jag tror min dag var nästan lika bra som din Christian...

/K
 
Utedebuten var för två veckor sen i ågelsjön. (Skönt väder och för en gångs skull kunde man välja och vraka på lilla berget) Igår var jag en av dom som vände på klacken när vi såg Kim, men istället testade vi lilla vårdberget.
 
För mig var utomhusdebuten 2008 i början av januari. Det var da t-shirt/shorts-väder och jag betade av nagra av omradets 100-tal finger/handjams-sprickor

DSC00198.JPG


Det blev även lite väggklättring

DSC00202.JPG
 
Utomhus-08

Får bidra till tråden med en bild från min debut för i år
Kallt som fa.....9 repor kvar till toppen
Sköna bilder för övrigt! lika iriterande som vanligt att se hur det ser ut på eran bakgård

Mvh Hasse
 

Bilagor

  • utomhus.jpg
    utomhus.jpg
    290.2 KB · Visningar: 2,722
Helgdag här i trakterna och det blev tre dagar i baugetternas förlovade land. Kalksten och tätt med bultar gjorde susen....

verdon_01.jpg


verdon_03.jpg


verdon_06.jpg


Kalka lugnt!
 
Långhelg och det blev en fin mix av alla olika komponenter i toppenväder. Första maj invigde vi genom att klättra två klassiska klippklätterlinjer i fin tradanda....

ajmo_03.jpg


ajmo_01.jpg


ajmo_02.jpg


Tradda lugnt!
 
Glömde att nämna att vi även gjorde ett besök i Champox då vi stannade till vid MBC efter dagens besvär och insöp deras öl och kalorisnåla mat.....

ut_01.jpg


ut_02.jpg


ut_03.jpg


Alpina lugnt!
 
När vädret är dåligt, som denna helgen, så finns det alltid några alternativ..... Vi hjälpte till att rensa upp kring framtidens stora drytooling område i Piemonte (kommer nog att bli hela italiens framöver). Flera nya leder har satts upp och mer är på gång..... Med andra ord ett perfekt alternativ vid regn!

En uppvärmingsled:
rev_03.jpg


The locals:
rev_02.jpg


Tamarro style:
rev_01.jpg


Sov lugnt i natt!
 
Det blev en hel helg däromkring och det bådar gott för framtiden. M9- linjen har nu ändrats med två nya starter och en längre avslutning, dvs runt 40-45 move. Även projektet runt M11 arbetas det vidare på (kanske under sensommaren får man till det), har även förlängts vidare med en variant. Uppvärmingsleden kring M5/M6 flyttades det en bult på så att det blir enklare att klippa för att sedan titta på hur arbetet gått med ytterligare tre leder......

Några action sekvenser.....

dryrev_01.jpg


dryrev_02.jpg


dryrev_03.jpg


Torkklättra lugnt!
 
Många och stora planer, som vi håller för oss själva till den dagen vi gjort dem. Men annars så gjorde vi väl den vanliga söndagspromenaden, ett tappert försök till första basecamp (röda pricken) och sedan återgå till grundträning. Allt detta kring Champoxmeckat.......

cham1_03.jpg


cham1_04.jpg


chamdry_03.jpg


Planera lugnt!

PS. Ha koll på webbkameran, jag kommer att kunna vara tillgänglig till 99 %!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.