Din åsikt om sprickbultar i Sarek

Läste föreskrifterna för Sareks nationalpark...

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs1987/SNFS1987_09.pdf

...och där står att följande är förbjudet...

"gräva, schakta, utfylla, borra, mejsla, måla, spränga eller på annat sätt skada
mark och block".

Nu undrar jag om en rurp, ett knivblad eller en aluhead innebär "på annat sätt skada mark och block". Allt är ju relativt, man skadar ju marken när man går på stigarna, speciellt utanför stigarna, är det t.ex OK att banka ner tältpinnar i marken och därmed skada stenarna under? Vart går gränsen? Vad anser du?

Själv älskar jag teknisk klättring och då förstår ni att jag inte tycker att en rurp/knivblad/aluhead "på annat sätt skadar mark och block" mer än vad vandrare genom Sarek skadar mark och block - åtminstone inte i den omfattningen som nämns i övrigt i samma mening (borra, mejsla, spränga). Jag menar att en rurp inte orsakar mer skada än en isyxa eller ett stegjärn mot klippan. Om man drytool:ar i Sarek, mejslar man då, t.ex?

Jag är endast intresserad av hur ni tolkar föreskrifterna, inte åsikter baserad på personlig klätterpreferens (som t.ex hat mot all aid-klättring, eller vad det nu är). Eftersom det inte blir något borrat så blir det ingen sportklättring i Sarek heller så den aspekten försvinner helt.

Bakgrunden till frågan är att jag tänkt dra till Pulkas i sommar och göra nån hård aid-led och då kanske man behöver banka in en och annan rurp. Blir det naturligt säkrat så kommer det isåfall att bli en och annan handplacerad birdbeak och en massa hooking - frågan är då om detta är mejsling eller ej.

Jag vet att det har bankats en del på Skierfe (är det en modern A3 så skall det vara en massa bankande, frågan är om Skierfe ligger i Sarek eller precis utanför?) och jag antar att det finns en massa firningsankare runt hela Sarek som bankats in genom tiderna, betyder det att alla som bankat eller placerat nån säkring i Sarek gjort det olovligt eller långt innan förbuden fanns? Nån som vet mer?

/Michel
 
Personligen är jag emot all åverkan i naturen som lämnar spår. Drytooling kan göra ljusa rispor som är kvar i flera år. För egen del föredrar jag att klättra på ett sätt som lämnar så lite spår som möjligt. Om någon flaga lossnar eller om det blir ett litet märke efter en tricam tycker jag att det inte gör så mycket för man kan klassa det som naturligt slitage. Så länge det inte syns för nästa klättrare tycker jag att man har gjort ett snyggt jobb. Om man riskerar att slita loss flak som lämnar en ljus fläck efter sig har man kanske gått över gränsen.

Är inte emot sportklättring men tycker att man borde välja ut vissa klippor som får borrbultas. Afrika håller också på att bli sönderborrat. Det sitter bult i Fatimas Hand i Mali och åtskilliga klippor i Mozambique. Om några år vill jag till Mozambique för att känna på bergen där och för mig är det oerhört viktigt att de får vara som de har varit under flera hundra miljoner år!
/J
 
Jo, den filosofin prenumererar jag också på - gammal svensk friluftsanda att lämna så lite spår som möjligt i naturen samt att inte skräpa ner. Tycker att jag klättrar med samma mentalitet - även gällande teknisk klättring med hammaren i högsta hugg. Så länge man inte kan kalla det att "chippa" så hamrar jag sprickbultar och aluheads med gott samvete (på ej friklättrade leder dvs). Det är sällan själva inslagningen som gör så mycket skada på klippan utan rensningen och det tänker alltid jag på. Aluheads är dock ett problem. Kletar man fast dom rätt (utan att banka med hammaren eller drivdornet mot klippan) så är det knappt någon åverkan alls (ungefär samma som en hårt hopptestad kil) men misslyckas man med rensningen så sitter en svårrensad aluminiumbit kvar och skräpar, inte bra.

Så länge jag klättrar på detta vis så klättrar jag med gott samvete och inom vad som kan anses som "naturligt slitage" (att röra sig uppför en blank vägg via en söm är nog inte så naturligt dock). De få aid-leder jag sett som fler än jag klättrar har väldigt lite synligt slitage, så det funkar tydligen även i praktiken. Kan man sen få in en kil så gör man givetvis hellre det.

IMHO: Tycker också att det bultas på tok för mycket, tycker personligen att det skall begränsas till firningsankare på de flesta håll, går dessutom att gömma undan lite snyggare. När leder som går att leda på kil bultas så har världen blivit galen (även ifall det är småkilar) - speciellt retrobultning (tänker mest på Gladiatorn i Fjällbo, Göteborg, men även ett par andra häromkring) som letts på kil en gång och numer är bultade, kunde förstabestigaren klättra på kil så bör alla som kommer efter också klättra leden på kil. Är det sedan ett ankare på toppen så kan alla som inte är lika våghalsiga topprepa den istället, varför måste allt ledas? Det är t.ex inte alls kul att aid:a en friklättrad led och det är dessutom absolut förbjudet enligt alla konventioner att plocka fram sprickbultarna på en friled - på samma sätt borde det vara absolut förbjudet att plocka fram borrbultarna på en led som friats naturligt, eller?

/Michel
 
Senast ändrad:
Jag vet att det har bankats en del på Skierfe (är det en modern A3 så skall det vara en massa bankande, frågan är om Skierfe ligger i Sarek eller precis utanför?) och jag antar att det finns en massa firningsankare runt hela Sarek som bankats in genom tiderna.

/Michel

Nu tror jag iof inte att skierfeleden handlade om jättemycket bankande, det var trots allt bara en replängd som passerades med stegar..

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=14915&highlight=skierfe

Enligt min sarek-karta så ligger skierfe precis utanför nationalparksgränsen.
Vad jag finner mer intressant är dock att det är sveriges kanske mest kända samiska kultplats.


Förövrigt frågar jag om det verkligen finns en massa firningsankare i sarek? är det något speciellt ställe du tänker på?
 
Eftersom jag inte klättrat i Sarek själv så kan jag bara gissa och en sådan gissning är direkt Saitaristjåkkå, borde finnas en del prylar på vägen ner. Har sett en del bilder på firningar i Sarek (kan inte säga var dock), men firar man borde det ha lämnats utrustning. Runt Pårte kanske?

Läste bara A3 angående Skierfeleden och även ifall det bara är en repa så är A3 i min värld en del bankande på småprylar (6-8 kroppsvikt i rad, nu råkade nån som klättrade den efteråt nedgradera den eller t.o.m friade hela repan?). Men om Skierfe ligger utanför Sarek så kanske det är så att det helt enkelt inte gjorts så mycket väggklättring i Sarek alls?

/Michel
 
Jag kommer knappast någonsin klättra annat än nån spontanbumling i sarek, men varför skulle det hindra mig från att ha en åsikt en måndagmorgon? ;)

A3-klättring i sarek (eller i princip var som helst i fjällvärlden utom kanske keb) kommer aldrig bli en så stor företeelse att det blir problem i praktiken. Så det bästa är egentligen att inte fråga för noga och hålla en så låg profil att ingen tar upp principfrågan.

Så länge du inte lämnar en rad blänkande borrbultshängare, så kommer ingen som inte är ute i samma ärende som du själv att se dina spår. (om ens dom)
 
I svenska högfjäll har det definitivt slagits en och annan bult genom åren och med början ganska långt tillbaka. Det är förstås alltid svårt att dra en (subjektiv) gräns, men jag tror nog man kan banka i ett och annat, särskilt om man rensar efter sig.

De som vistas där du bultat med klippbult kommer sannolikt att själv vara klättrare, varför de kommer att ha ett lite annat perspektiv än "vem som helst". Är dock inte alls säker på att klättrare på något vis är mer toleranta mot avsteg från spårlös färdsel än genomsnittsvandraren.

Försiktighet och hänsyn är alltid på sin plats, och man bör ha i åtanke att så många som möjigt vill uppleva lederna som jungfruliga. I svensk fjällvärld är det dock inte borrbultar eller andra ankare som syns mest, utan både kraftverk och renskötsel brukar kunna lämna mer än tydliga spår efter sig.
 
För min del har jag inget emot ledens traditionella värde i sig. En led som tradklättrats kan gott och väl aidas av någon annan. Det är upp till var och en tycker jag.
/J
 
Du kan lungt banka pa sa mycket du vill i Sarek. Jag var med pa den tiden da det gjordes otaliga försök pa Sarektjockos Nord Vägg och jag kan lova dig att det sitter mycket bult dar. Dessutom gissar jag att du vill fa med dig skrotet hem sa da ar det fragan om noll paverkan. Lämnar du lite bult sa är det ocksa ok. Du kan till och med köra rivets eller borrbult om du behover. Inte en jävle komer att bry sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
henkepenke86 Vinter i Sarek Alpin / Bigwall 1
Avslzyx Turer kring Pårte i Sarek Alpin / Bigwall 7
sjtvm Sarek Traversen Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.