Mt Elbrus

Tänk dock på att UD inte rekomenderar att man reser till området. Under de 2 veckor som jag var där var en kanadensisk klättrare nära att bli kidnappad när några lustiga typer försökte dra in honom i en bil men han slog sig fri. Några slovener blev brutalt rånade när de var på acklimatiseringstur, de väcktes av maskerade pistolbeväpnade män som bakband dem och ägnade ca 2 timmar på att gå igenom deras utrustning och ta allt av värde. Jag själv utsattes också för någon sorts rånförsök på hotellet men det kan också avskrivas som en full ryss som förmodligen blev arg för att jag bad dem sänka volymen kl 00:45, det enda jag förstod av vad han sa var "rubli" = pengar därför mitt antagande om rånförsök.

Alla dessa incidenter tystas ner stenhårt av turistföretagen på plats samt av polis och militär, de tjänar ju pengar på klättrarna och vill ju inte att de ska skrämmas bort. Kidnappningsförsöket förklarades t.ex. med att "Det var bara telefonbolagskillen som ville skoja lite"... =/

Utöver att det innebär att man skall tänka två gånger, och vara försiktig... Innebär UD:s rekommendation att det kan bli problem med försäkringsbolaget om något händer?
(Beror säkert på vilken försäkring, men...)
 
Utöver detta ska det också tillägas att det dör ett par människor varje år, även under sommarsäsongen, som försöker sig på toppen.

Rånrisken finns garanterat men det gör den ju överallt idag, tyvärr.
 
Första inlägget här!

Hej elbrusvänner!
Jag var där vid Elbrus ca 5-6 augusti 2007! Jag var på tre veckors/940mila tur på motorcykel (BMW F650-95) i Ryssland. Jag kom till Terskol, dvs byn vid foten av Elbrus via bl a Kazan, Saratov, Volgograd, Elista, och sedan via ett antal städer bl a Min. Vody till Baksan. Därifrån är det 105km till dalens ända. Tyvärr har jag inte ännu satt in bilder på www.panoramio.com från min resa. Det blev ca 1400 bilder totalt!

Det är ju rätt långt att åka dit! Lämnade byn Cheget en tisdag morgon och var hemma i Köping på söndag kväll.

Jag hade inga "extra papper" eller specialtillstånd, och inte heller hade jag uppgivit att jag skulle till Kaukasus, så visum kostade väl ca 55-60€. Visumet köpte jag från Åbo, Finland.
När jag kom fram till dalens ända, som väl var någon kilometer från Terskol, så stannade jag vid några militärfordon för att "prata med" militärerna. Då tyckte de att den långa resan kunde firas med lite vodka, men eftersom jag skulle köra lite till på kvällen, så tackade jag nej.

Det var alltså kväll, 19-20-tiden då jag kom fram, så det var dags att försöka hitta en lämplig övernattning. Den hittade jag i byn Cheget, ca 3-4km nedanför Terskol. Det finns bild på hotellet på www.panoramio.com. Kan det ha hetat Povorot?

De ville ha 1500RUB per natt men när jag hotade med att söka vidare så gick priset ner till 750RUB. Rummet var 4-bäddars, och jag var alltså ensam och använde bara en bädd. Jag övernattade där två nätter. I priset ingick både frukost och kvällsmål. Frukostbuffen innehöll allt från müsli. Man kunde ha trott att man var i Sverige/Tyskland/Österrike. Så jag blev riktigt nöjd med vistelsen där! 1000RUB är ju ca 300SEK. Hotellet är nytt.

Med tanke på stöld, tyckte de inte att jag skulle ha motorcykeln parkerad på "framsidan" av hotellet. Så jag parkerade den runt hörnet 10-20m bort... Där stod den bredvid en BMW X5.

Som sagt, var jag där en hel dag. På förmiddagen åkte jag sittlift upp till bergstationen på berget Cheget, varifrån man har en väldigt fin utsikt mot Elbrus båda toppar. Sedan ner och så vandrade jag upp till dalens ända och åkte linbanan upp på Elbrus sluttningar. Det är två linbanor efter varandra. Sedan kommer en sittlift upp till "hotellet" vid snöranden, och enligt min "GPS" (Amaryllo TripTracker) var jag på 3750m. Men vad heter "stationen"? Diesel hut? Det handlar om ett antal "liggande tunnor". Och de är troligen oftast fullbokade.

Träffade där bl a några norrmän som skulle gå upp till toppen följande dag. De skulle starta ca 03-04 följande natt och sedan vara tillbaka vid 16-18-tiden. Eventuellt att de skulle åka skoter en bit.

Eftersom det var "sent" på eftermiddagen, så fick jag inte åka sittlift sista biten, men då gick jag upp till fots. Det var en pärs! Jag är 55 år och otränad. För 20 år sedan kunde jag springa milen på landsväg på drygt 33 minuter... Det var då.

Sedan var det att gå ner! När jag/vi kom ner till övre linbanan, så var det stängt för dagen, men de gjorde en extra tur! Tyvärr var också den nedre linbanan stängd, och nu blev det att vandra "hela" vägen ner. Dalens ända ligger på 2300m. Resultat: För en tid sedan föll höger stortånagel bort! Man halkade framåt i mcstövlarna, och det var precis att det gick att gå ner. Det började göra alltmer ont! Jag vågade inte fixera spännena hårdare för att hålla foten bakåt i stöveln. Dock var det ju inte helt fel att på den våta snön och i slaskvattnet gå med Goretexstövlar.

Efter inköp av tskjorta och lite kartor, blev det så dags att åka hemåt en tisdag förmiddag.

Nu är jag lite sugen på att åka dit igen nästa sommar, och i varje fall klättra upp lite högre. Det handlar egentligen inte om någon klättring här eftersom man går upp från söder. Däremot har jag ingen aning om man måste ha rep pga spalter i glaciären.
Ett måste innan, är naturligtvis att jag ägnar mig åt lite fysisk träning. Helt ofarligt är det inte att vandra här. Ca 40 personer per år omkommer här.

Sedan finns det en hel del praktiska detaljer som jag måste ta reda på samt lösa. Frågan är hur många dagar måste jag minst acklimatisera mig. Skall man bo i eget tält på ca 3500m:s höjd, varifrån man sedan skulle gå hela vägen upp.
Frågan är om man behöver tält. Det kan räcka med liggunderlag och en ordentlig sovsäck.

Ordnar man allt via en researrangör, så antar jag att övernattning i "tunnorna" ingår. Jag såg dock att några tältade en bit under 3750m nivån.

Med tanke på att betala mutor och liknande, så "råkade" jag utför två betalningar.
Den första var 150€ utan kvitto när jag inte stannade helt vid en stoppskylt vid en poliskontroll. Det var på morgonen när jag kom till Terskol på kvällen, närmare bestämt utanför Ipatovo NO om Stavropol.
Den andra gången var när jag skulle ut ur Ryssland. Då visade det sig att jag hade varit fem dagar för länge i Ryssland med mitt fordon (motorcykeln). Det kostade 1500RUB med kvitto. Det skulle gälla att veta vad man skriver under, eller hur? Hade jag vetat hade jag sagt att jag tänkte stanna en månad. Jag hade ju betalat försäkring för en månad och så hade jag visum för en månad, men ändå "trodde" tjänstemannen tydligen att jag bara skulle vara där i två veckor.

Det var många poliser jag träffade under resan, och de flesta är väldigt vänliga, och förstås lite nyfikna. Synd bara att jag inte kan mera än några ord ryska (kaffe, bankomat, osv ;-)) På ett ställe visade en polisman upp sin radar, där det stod 78km/h, och han tyckte att jag kunde fortsätta genom att vinka iväg mig.
Så egentligen har jag en väldigt positiv bild av poliserna i Ryssland!
Med tanke på mutor och så, så tänk på att deras löner är ca 3000kr/mån. Många har ju familj med barn osv.
Så det blir nog ordning på Ryssland också, men det är helt klart att polisen måste få alkomätare! Vidare kan det inte vara speciellt roligt att köra en gammal Lada/Vaz, när andra kommer i stora svarta Audi. Jag såg dock någon Mondeo polisbil, så man ser en viss utveckling även på detta område.

Hur varmt var det? Tyvärr kommer jag inte ihåg, men det var soligt från molnfri himmel flera dagar. När jag körde över stäppen var det flera dagar 41 grader. Stannade man så gick mätaren direkt upp till över 50! Kan det ha varit ca 30 i Terskol, uppe på 3750m var det tshirt/shorts-väder.

Uppe i dalen finns det några turistbyar, uppifrån räknat: Terskol (egentligen en by "ovanför" den också), Cheget, Elbrus.
I byn Elbrus finns en "stor" campingplats.
Hotellen står som spön i backen, och fler är under byggnad.

Det talas om transport från flygplatsen i Min. Vody. Det handlar om bussar med väl ca 15-20 platser. Det torde gå många varje dag, och borde alltså inte vara något problem att få åka med.

Det var det. Det är mycket med det världsliga och i synnerhet i Ryssland.

Sedan får man inte glömma bort att ha med sig tillräckligt med toalettpapper.
Sedan är det roligt att ringa "hem" från Ryssland. 39kr/min... Fast att stå på toppen av Elbrus och ringa hem är väl alltid värt sitt pris, eller? Jag skickade väl något SMS när jag var på 3750m.

Med tanke på det där med Georgien, så ligger byn Terskol ca 5km från gränsen, men det betyder alltså inte en timmes promenad bort!

Det finns alltså ingen väg som går västerut från Terskol. Bara promenadstigar.

Om man fick kunde man troligen åka hoj upp till 3750m. Vet dock inte om jag skulle klara det med min BMW F650.
 
Wow, snacka om utförligt inlägg. Super bra Leif. Jag har bara skummat igenom det, ska läsa det ordentligt och titta på bilderna senare.

Ålder är inget hinder, bara man är väl förbered och envis så går det mesta.

Jag tror vi behöver minimum 8-10dagar på plats för aklimatisering och bestignig.
Utrustning får vi ju gå igenom innan och kolla vem som har vad, det är ju ingen ide' att alla har varsit tält och kök mm. det kan man ju dela på.
 
Om någon i Borås vill se bilder från Elbrus så kan ni komma hem till mig. Jag har diabilder från min bestigning 2006.
 
Pask: Bjuder du på kaffe å bullar också?

Näe skämt åsido, kolla även upp flighterna mellan München och Min. Vody. Till München borde man ju kunna ta sig med Ryan eller nåt...
 
Vilka flög du med? Jag hittar inga flyg mellan moscva och min vody i den prisklassen.

Jag flög med aeroflot (www.aeroflot.com), de har ett kontor på Sveavägen i Stockholm så det är inga problem att köpa biljetter om man ringer dit.

När ni har fått inbjudan från någont ryskt resebolag så får ni bege er till ryska konsulatet för att få ett visum. Men se till att vara där inom 10 efter att de öppnar annars kommer ni nog inte in (jättelång kö), räkna sedan med att vänta 1-2 timmar innan ni får prata med någon och då få till svar att era papper inte är ok så ni får åka hem igen och fixa nya papper.... Bor ni långt från Stockholm kan det vara läge att kontakta någon "agent" eller resebyrå i Stockholm som kan hjälpa er med att fixa visumet. Se för guds skull till att ni börjar arbetet med att fixa visum senast 2 månader (gärna ännu tidigare) före avresa annars är risk för att ni inte hinner få visumet i tid.
 
Måste man själv va i stockholm? Kan man inte posta papperna?

Nej det går inte att skicka visumansökan per post (i somras iaf, kolla med konsulatet för nyare information). Om du har långt till Stockholm kan du be en kompis som bor där gå till konsulatet annars får du anlita någon form av agent eller resebyrå som fixar det åt dig. Jag skulle tro att det finns en del resebyråer som gärna hjälper till med sånt bara de får betalt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.