Mt Elbrus

Ja, det är ju klart. Några dollar sedlar i handen öppnar nog dörrar också.
Vad jag förstår så har du glaciär kunskap/erfarenhet? Förhoppningsvis ska det ju inte behövas på Elbrus men det är ju bra om någon i gruppen kan ta kommandot vid ev svårigheter.
Planerade en alpinkurs i vår men helt klart sugen på Elbrus i stället.

Ddet gör det absolut! Hm glaciärkunskaper. Nja får jag svara på den frågan för de enda kunskaperna jag har i fråga om det är när jag solobesteg mt blanc och då gick jag i och för sig i grupp med några personer men utan rep. Men det får också tittas upp hur mycket glaciärvandring det är frågan om där.
 
Jag var på Elbrus i sommras och anlitade då pilgrim-tours för att fixa allt pappersarbete. Jag rekommenderar er starkt att ta hjälp av dem eftersom det krävs lite specialtillstånd då berget dels är nationalpark samt ligger nära gränsen till Georgien. Jag träffade en spanjor när jag var där som hade struntat i att fixa papper vilket gjorde att alla poliser och militärer stod i kö (bokstavligt talat) för att få lite pengar i handen, totalt hade han bränt ca. 250 EUR innan han ens kom fram till berget...

Gå in på pilgrim-tours.com och beställ "lite-package" som kostar 130EUR så får ni alla papper som behövs, samt en natt på hotell (med helt ok mat). De kan även fixa transport mellan Mineralnye Vody och berget för 75EUR, detta rekomenderar jag också eftersom det inte går några bussar eller liknande mellan berget och flygplatsen.

För övrigt kan jag bara säga: Använd MASSOR av solskyddskräm!!! Jag slarvade med det och fick 2:a gradens brännskador i hela ansiktet vilket tvingade mig att avbryta strax nedanför Diesel hut, surt men idag är jag nöjd med det beslutet eftersom det räddade mig från brutala ärr.
 
Jag var på Elbrus i sommras och anlitade då pilgrim-tours för att fixa allt pappersarbete. Jag rekommenderar er starkt att ta hjälp av dem eftersom det krävs lite specialtillstånd då berget dels är nationalpark samt ligger nära gränsen till Georgien. Jag träffade en spanjor när jag var där som hade struntat i att fixa papper vilket gjorde att alla poliser och militärer stod i kö (bokstavligt talat) för att få lite pengar i handen, totalt hade han bränt ca. 250 EUR innan han ens kom fram till berget...

Gå in på pilgrim-tours.com och beställ "lite-package" som kostar 130EUR så får ni alla papper som behövs, samt en natt på hotell (med helt ok mat). De kan även fixa transport mellan Mineralnye Vody och berget för 75EUR, detta rekomenderar jag också eftersom det inte går några bussar eller liknande mellan berget och flygplatsen.

För övrigt kan jag bara säga: Använd MASSOR av solskyddskräm!!! Jag slarvade med det och fick 2:a gradens brännskador i hela ansiktet vilket tvingade mig att avbryta strax nedanför Diesel hut, surt men idag är jag nöjd med det beslutet eftersom det räddade mig från brutala ärr.

Detta va ju mycket värdefull information och jag tackar för det. Kan de även ordna med flyg och sådant?
 
Nej, pilgrim tours ordnar inga flyg (inte i somras iaf). Jag flög med Aeroflot eftersom de hade de billigaste biljetterna just då, dock så var jag var tvungen att stanna i Moskva en natt innan jag kunde flyga vidare till MinVody vilket kostade lite extra. Jag stannade också två nätter i Moskva på vägen hem för att hinna se den delen av Ryssland också. Där bokade jag hotell genom Reisebuerowelt (jag tror att det stavades så, jag har begränsad internet-åtkomst på jobbet så jag kan tyvärr inte kontrollera) vilket gick väldigt bra.
 
Så om du räknar ihop allting, vad blev resekostnaden för rubbet? Det lockar måste jag säga med både Europas högsta topp och Ryssland, men tror att min chef har svårt för detta (chefen hemma vill säga...)
 
Kan bli svårt att få "ledigt" av chefen.
Flyg till Moscva var inte så farligt, 3000:- ToR. Tåget i ryssland var dock dyrare än jag trodde, ett par tusen får man nog hosta upp för det. Mat kostar ju lite mer än om man är hemma. Också de 130+75EUR för Det är ju de stora utgifterna. Sen tillkommer ju kompletering av utrustning mm men det kan vi ju sammsas om.
Det tillkommer säkert en massa småutgifter som det alltid gör.
 
Senast ändrad:
Intressant, det är sant, det tillkommer ju alltid en del. Återkommer om avtalsförhandlingarna blir framgångsrika...
 
Senast ändrad:
Varför tar ni inte bilen? Man kan köra från Stockholm till Kaukasus utan att jäkta alltför mycket på 4-5 dagar, det gjorde vi förra sommaren. Hur smutt som helst, dessutom blev det jävligt billigt samtidigt som man fick se en hel del skoj på vägen. Ska försöka få mina medresenärer hjälpa mig att plita ner en reserapport här på utsidan så får ni lite tips...
 
Tror nog inte tiden räcker till riktigt. Det blir ju restid på 8-10dagar. Sen ska man ha 8-10dagar til bestigning.
Som småbarnsförälder är det inte helt lätt att vara borta så länge, då betalar jag hellre ett par tusen för att komma snabbt fram.

Reserapport är ändå intresant om du kan.
 
Så om du räknar ihop allting, vad blev resekostnaden för rubbet? Det lockar måste jag säga med både Europas högsta topp och Ryssland, men tror att min chef har svårt för detta (chefen hemma vill säga...)

Om jag minns rätt så gav jag nog ca 5000-5500 för flygbiljetterna Stockholm-Moskva, Moskva-MinVody ToR. På detta kom sedan visuminbjudan 130EUR, resa MinVody-Azau 75EUR enkel resa samt själva visumet för ett par hundralappar.

Tänk dock på att UD inte rekomenderar att man reser till området. Under de 2 veckor som jag var där var en kanadensisk klättrare nära att bli kidnappad när några lustiga typer försökte dra in honom i en bil men han slog sig fri. Några slovener blev brutalt rånade när de var på acklimatiseringstur, de väcktes av maskerade pistolbeväpnade män som bakband dem och ägnade ca 2 timmar på att gå igenom deras utrustning och ta allt av värde. Jag själv utsattes också för någon sorts rånförsök på hotellet men det kan också avskrivas som en full ryss som förmodligen blev arg för att jag bad dem sänka volymen kl 00:45, det enda jag förstod av vad han sa var "rubli" = pengar därför mitt antagande om rånförsök.

Alla dessa incidenter tystas ner stenhårt av turistföretagen på plats samt av polis och militär, de tjänar ju pengar på klättrarna och vill ju inte att de ska skrämmas bort. Kidnappningsförsöket förklarades t.ex. med att "Det var bara telefonbolagskillen som ville skoja lite"... =/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.