Kebnepakte-Nordtoppen-Sydtoppen

Vi är två pers. som funderar på att vandra/klättra Kebnepakte-Nordtoppen-Sydtoppen. Jag har lite frågor.

Hur svår är turen? Jag har bestigit Mont Blanc och Sarektjåkka via västkammen. Är detta svårare eller lättare?

Vilken är lättaste vägen upp på Kebnepakte? Någon som har erfarenhet av västkammen? Behövs säkring?

Christer Persson
 
stumpe; sa:
Hur svår är turen? Jag har bestigit Mont Blanc och Sarektjåkka via västkammen. Är detta svårare eller lättare?
Har ej varit på Sarketjåkka. Jämförelsen med Mt Blanc beror alldelses på. Väder, snöförhållanden, acklimatisering, etc. Mt Blanc är klart jobbigare eftersom det är svårt att acklimatisera sig i Europa.
Vilken är lättaste vägen upp på Kebnepakte? Någon som har erfarenhet av västkammen? Behövs säkring?
Gick västkammen hem till tältet vid Tarfalla från Drakryggen. Någon hammare är obehagligt rutten, annars inga svårigheter. Nordkammen är att rekommendera. Rolig, lätt klättring på sund klippa och mycket vacker utsikt.
Ja, det är klar alpin klättring och det finns olika bitar där det absolut är läge att säkra. En hammare på Kebnepaktes västkam är distinkt obehaglig, för att allt är löst och ruttet. Direkt efter halspasset passerar man en hammare där det också är läge att säkra, liksom på ett eller två ställen när man traverserar nordtoppens västslutting.

Årstiden är ytterligare en faktor. När vi i juni gick var det plumssnö men från vad jag förstår kan det vara mycket isigt senare på säsongen; i vilket fall stegjärn och isyxa är nödvändiga. Vargryggen, ssk mellan nord- och sydtoppen, är exponerad!

Per
 
Från halspasset

Från halspasset och upp mot nordtoppen klättrar jag inte gärna utan säkring. Det är långt ner till dalbotten åt väster. Det är alls ingen svår klättring, men dåliga förhållanden (vind, regn, nysnö etc) kan ställa till det. Det finns en del bultar på vägen upp som man kan utnyttja för säkring.
 
Hur är det med is/snö säkringar, behövs det? Syd -> Nordtoppskammen har jag gått, så den har jag koll på, men resten av vägen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polarnatt Nordtoppen tar snart över Alpin / Bigwall 24
Masthuggare Nordtoppen vs Sylarna Alpin / Bigwall 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.