Kamvandring

Har en del frågor angående kamvandring.
Jag har en del klättererfarenheter dock inte alpin klättrig. Det jag har hållt på med är mest klippklättring.

Det jag undrar är hur man genomför en kamvandring ex syd-nordtoppen på kebnekaise. Jag har själv varit upp på toppen men ej gjort vandringen. Hur ska man isf knyta in sig och vilket sort rep ska man ha? Jag har en 60 M millets 10,3 mm. Hur ska man göra om någon skulle falla osv..

Tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh Oscar Sundholm
 
Vargryggen mellan Nord och Sydtoppen är alldeles klart alpin. Vid absolut optimala förhållanden, snö (istället för is) och perfekt väder, är den sannolikt F. Svårigheten, eller farligheten, betingas främst av överhäng.

Exponeringen och överhängen gör att alpinutrustning känns självklar. Enligt vad jag hört är det ofta isigt eller mycket isigt, i vilket fall stegjärn och isyxa är självklara redskap. Glider man iväg kan det nämligen vara fatalt.

För egen del har jag bara gjort turen en gång. Gick upp via Halspasset och ner östra leden. Det var i midsommarveckan och extremt mycket snö på höjd, så det var urkämpigt. Vädret var uselt, tunga moln och dimma. Vargryggen var odramatisk, eftersom vi inte såg något av utsikten framstod den främst som en snöig stig på kammen. Det var så dimmigt, att jag inte noterade att vi hade passerat sydtoppen förrän vi hade mött två killar som gick utan rep och var på väg till Sydtoppen från toppstugan.

— Jag hade alltså lyckats med konststycket, att gå över Kebnekaises topp utan att märka det ;)
 
Har också varit där, gick från sydtoppen till nordtoppen och tillbaks. Det var ungefär samma väderförhållanden med kass sikt och så vidare. Dock så var vi uppe i maj. så det var massa snö där och det var bara brant den första 100 metern typ, sedan var det relativt platt. Men jag har hört att det är mycket värre mitt på sommaren dock.
 
Jag har själv varit uppe på sydtoppen var mycket snö då med. Kammen verkade väldigt smal och när jag var där hade vi ingen utrustning alls och ingen klättererfarenhet som jag har nu.
Kammen ska vara som smalast vid sydtoppen (har läst det har jag för mig, kan mycket väl vara fel).
Men hur skulle en kamvandring genomföras. Skulle mitt 60 M Millet rep 10,3 mm kunna användas eller ska man ha ett specielt rep? Knyter de två som står på varsin ände om repet in sig med en vanlig dubbelåtta? Den i mitten då? Använder den sig av ex en fransk prussik?
Tänkte inskaffa isyxa och stegjärn.

Hur ska man göra om en i manskapet som ingår i replaget ramlar eller glider iväg ner mot stupet? Ska de två andra gå åt andra hållet på kammen eller hur ska man göra?

Tacksam för alla svar angående kamvandring

Måste ha varit fruktansvärt dålig sikt om du lyckades med konstycket att missa den. Häftigt!

Tack så mycket för svaret!

Sedan en liten fråga. Hur har ni lärt er tekniken att göra ex kamvandringar? Kurser ? Vänner? Lärt er själv?
 
oscarsundholm; sa:
Jag har själv varit uppe på sydtoppen var mycket snö då med. Kammen verkade väldigt smal och när jag var där hade vi ingen utrustning alls och ingen klättererfarenhet som jag har nu.
Kammen ska vara som smalast vid sydtoppen (har läst det har jag för mig, kan mycket väl vara fel).
Men hur skulle en kamvandring genomföras. Skulle mitt 60 M Millet rep 10,3 mm kunna användas eller ska man ha ett specielt rep? Knyter de två som står på varsin ände om repet in sig med en vanlig dubbelåtta? Den i mitten då? Använder den sig av ex en fransk prussik?
Tänkte inskaffa isyxa och stegjärn.

När jag var på glaciärkurs förra året gjorde vi ett par kamvandringar när vi skulle upp på toppen av ett berg.
Vi slog dubbelåttor på repet som alla sedan knöt in sig i med hjälp av ett kort extra rep i mellan selen och dubbelåttan på huvudrepet.
Det håller garanterat! Jag själv skulle inte vilja använda mig av en fransk prussik om jag går i mitten, känns lite svagt? Men jag har inte heller så mycket erfarenhet, det kanske går?
 
Knöt ni alltså en dubbelåtta i varje ände av repet och sedan knöt ni in er med en bit rep till det "långa" repet. Jag vet inte alls om man kan använda en fransk prussik.
Vart gick du kursen någonstans? Bra eller dålig?
Tack för svaret
 
oscarsundholm; sa:
Men hur skulle en kamvandring genomföras. Skulle mitt 60 M Millet rep 10,3 mm kunna användas eller ska man ha ett specielt rep? Knyter de två som står på varsin ände om repet in sig med en vanlig dubbelåtta? Den i mitten då? Använder den sig av ex en fransk prussik?
Tänkte inskaffa isyxa och stegjärn.

Det framsår som alldeles rätt utrustning för mig. Normal inknutning: dubbelåttor, låskarbin.

Hur ska man göra om en i manskapet som ingår i replaget ramlar eller glider iväg ner mot stupet? Ska de två andra gå åt andra hållet på kammen eller hur ska man göra?

Man säkrar varandra. Hur detta görs beror på kammens tillstånd. När vi gick var det urjobbig blötsnö. Vi hade inte ens stegjärnen på (man får ont i fötterna av dem om man går i snö med dem), och det jobbiga för oss var att sparka upp en stig, så vi turades om. Jag kan inte minnas att vi säkrade oss en enda gång mellan nord och sydtoppen. Däremot säkrade vi en replängd ovanför Halspasset, och ytterligare en (möjligen två) på traversen under nordtoppen.

Är det däremot isigt säkrar man varandra med isyxor, band, bromsknutar, etc, etc, allt efter vad förhållandena kräver.

Glider en iväg är naturligtvis första prioriteten att få stopp på det utan att flera dras med. Geom att ha linan sträck undviker man plötsliga ryck, och så förankrar man sig med yxorna. Den andra prioriteten blir naturligtvis att få upp den som glidit iväg. Om inte denne fallit och slagit sig medvetetslös eller är skadad, så skulle jag tro att denne kan klättra upp själv med benägen säkring från de andra.

Måste ha varit fruktansvärt dålig sikt om du lyckades med konstycket att missa den. Häftigt!

Det kändes väldigt snopet. Samtidigt var det bra eftersom vi hade ett par personer med oss som helt saknade erfarenhet av klättring. Har en känsla av att om de hade sett hur exponerad Vargryggen är så hade det blivit strejk på nordtoppen. Vi var fem i replaget: tre erfarna, och två utan erfarenhet.

Sedan en liten fråga. Hur har ni lärt er tekniken att göra ex kamvandringar? Kurser ? Vänner? Lärt er själv?

Vi gick en klätterkurs i Wallis för länge sedan och därefter har vi klättrat på egen hand. http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm

Per
 
oscarsundholm; sa:
Knöt ni alltså en dubbelåtta i varje ände av repet och sedan knöt ni in er med en bit rep till det "långa" repet. Jag vet inte alls om man kan använda en fransk prussik.
Vart gick du kursen någonstans? Bra eller dålig?
Tack för svaret

Vi gick i replag om 4 personer. Knöt en dubbelåtta på huvudrepet med jämna mellanrum där personerna i replaget skulle gå. Denna dubbelåtta ger ju då en ögla på repet där man med ett extra inknytningsrep kan fästa selen i huvudrepet. Nu använde vi både bröstsele och vanlig klättersele. Har man bara klättersele går det kanske att sätta en karbin i selen och sen i åttan?

Kursen jag gick var via http://www.bre.no/
Eftersom det primärt var glaciärvandringar vi gjorde så hade vi lite annan repteknik också.

Varje person hade en prussik sittandes mellan selen och repet framför/bakom. På så sätt kan man reglera längden på replaget och alltid ha sträckt rep ifall man kommer till speciella passager. Likaså är det bra att använda för att sträcka upp replaget vid ev. fall ner i glaciärspricka och den räddningsmanöver som då följer.
 
Ursäkta nu blir det nog ett långt svar. till den som orkar läsa alltså:

____
Men hur skulle en kamvandring genomföras. Skulle mitt 60 M Millet rep 10,3 mm kunna användas eller ska man ha ett specielt rep? Knyter de två som står på varsin ände om repet in sig med en vanlig dubbelåtta? Den i mitten då? Använder den sig av ex en fransk prussik?
Tänkte inskaffa isyxa och stegjärn.
___

Att klättra alpint innebär att man bör behärska flera olika tekniker och många alpina klättringar kräver att man bär med sig en hel del utrustning. Dels för att turen kan vara lång (sovsäck, kök, mat osv kan behövas) och för att den kan vara varierande (säkringar till både snö, klippa, is). Även om det är en kortare tur kan den vara i så pass seriös terräng (svår att få hjälp av utomstående i) att man bör ha med (delar av) ovan nämnda utrustningar som säkerhet om något går fel (väder, skador mm).

Vilka rep, vilka säkringar, vilka tekniker som används är bäst att lära sig först, innan man står där. Man kan öva var som helst, i enklare och mindre utsatt terräng. En bok som beskriver bra är: Utfärd- Berg och glaciärer av Göran Olsson. Överskådlig, lagom detaljerad, smidig att ta med när man övar.

Generellt vid alpin klättring går man inknutna hela tiden och lägger säkringar där det är nödvändigt. Ju svårare och mer exponerat det blir, desto tätare säkrar man, och när det krävs bygger man standplats och klättrar replängder med fasta standplatser.

Säkringar kan vara allt ifrån en kil till en formation man lägger repet runt till en yxa till att gå på motsatta sidor om en kam till... det finns oändligt många!

I oscars fall:
60 m 10,3 rep kommer att fungera utmärkt för den tänkta kammen. Det finns fördelar och nackdelar med alla rep, men detta funkar!

Personerna som går först och sist kan knyta in sig med åttor. En fransk prusik är INTE ett alternativ för personer i mitten. Använd en knut som anpassar sig för inknytning mitt på rep, det finns flera. Sök i litteratur eller på nätet (Nigel Shepherds "Modern Guide to Rope Technics" är bra, engelska dock). När man rör sig över glaciär kan prusik vara bra SOM KOMPLEMENT!

Yxa och stegjärn ja.

Om en i manskapet glider iväg då är det lite sent att börja gå åt ett annat håll. Antingen slänger man sig på yxan på motsatt sida av kammen eller så har man redan lagt säkringar, håller repet sträkt, kan hålla ett sådant fall. Allt beror på terrängen, är det snö? är det is?

Det finns en högalpin klätterkurs som brukar hållas i Kebnekaiseområdet i augusti varje år. 2 veckor. Mycket bra rykte om sig. Kolla in klätterförbundets sidor. Ju mer du kan innan du går en kurs, desto mer får du ut av den.

Och kom ihåg att man faller inte när man klättrar alpint, det är regel nummer 1!
 
Om det skulle bli tal om en kamvandring i sommar så kommer vi förmodligen att ta östra leden upp på Kebnekaise och sedan om vädret tillåter och snö/is förhållandena stämmer göra en kamvandring och sedan gå tillbaka som det är planerat.

Jag ska förmodligen gå den nästa år eftersom att jag inte har hunnit fylla 18 till i sommar.

Vi tre som tänkte gå väger ungefär lika mycket tror du att vi skulle klara hålla i en person som "halkar" om repet är sträckt?
Vet du om det brukar vara behov av att lägga säkringar på kammen mellan nord och sydtoppen?

Tror du ärligt att vi skulle klara att genomföra kamvandringen såklart i bra väder? Jag kan leda och sådant på klippa. Vi är alla tre ganska vana att gå i fjällen fast dock på kammar och sådant.
Och att alla tre har stegjärn och isyxa.

Tack för alla bra svar! Det betyder mycket.
Mvh Oscar Sundholm
 
oscarsundholm; sa:
Tror du ärligt att vi skulle klara att genomföra kamvandringen såklart i bra väder?

Ja, absolut, vid goda förhållanden är det en tur som är mer rolig än farlig. Från vad jag förstår kan vargryggen ibland vara isig, sent på sässongen, då blir det lite hårigare, men med stegjärn och yxor bör det funka bra.

Ett tips, öva gärna på att gå i stegjärn, och ta er uppför mindre branter, i förväg. Är man inte van vid stegjärn är det annars lätt hänt att man står på näsan.

Håller tummarna för att ni får bra väder ;)

Per
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.