Stora väggar Norge?

Hej! Jag funderar smått på att göra någon längre klättertur i sommar. Gärna Norge med dess mycket spektakulära högalpina områden. En tur på en eller två dagar. Siktar på leder i 4-5 registret. Någon som har några ideér om vad som skulle komma ifråga? Var hittar men info på nätet? MVH Johan
 
Tack för svaren. jag uttryckte mig lite otydligt tror jag. Vad jag menade var just leder typ då via Lara som jag gissar tar en en dag som helhet i anspråk. I Östergötland där jag bor finns det väldigt lite av den typen av leder. Känns inte som att det finns direkt så mycket i en omkrets på säg en dagsresa heller. Har just nu kikat på Stora Skagölstind i Jotunheimen. Verkar vara en fin och luftig bestigning. Hoppas på mer tips om leder på omkring 10 replängder.
 
Mer Info?

Någon som känner till nån bra hemsida/förare över Nissedal och Via Lara + de olika lederna?
 
För den som vill lära sig klättra lite längre fjällturer och kanske inte riktigt nöjer sig med Via Lara eller vill ta nästa steg så är Romsdalen ett superområde. Där finns verkligen allt och föraren över området är ett mästerverk.
 
Setesdal.

Setesdal kanske kan vara ett alternativ.
Ligger några mil väster ut från Nissedal.
Finns flera långa sva turer 4-500m i 3-5 registret.
En del är helbultade med relativt nya bultar.
Räkna dock med en del långa runouts särskildt på trad leder..(ej alla leder)
Förare från 2006 finns också att få tag på.
Graderingen i föraren UIAA (tysk) upplevde jag som lite hårdare än den tyska Nissedalsföraren.
En 5a i Setesdal kändes ungefär som en Svensk 5a.
Man bör dock ha 60m rep på de flesta lederna annars kan det bli problem vid nedstigningen(vilket vi märkte)men det går att klara sig med 50m rep med lite mer krångel och löpande säkring på vissa korta partier.
[Ändrat av slit 2007-04-14 kl 17:57]
 
Vet ni/någon exakt vilka förare/kartor man behöver för dessa områden? Var kan man köpa in dem? Tackar för tipsen och hoppas samtidigt på fler. Blir jättesugen på något av dem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.