Använda rep vid hauling

Hej
Då jag är sugen på att börja aidklättra lite så funderade jag på hur man kan komma undan lite billigare med vissa av prylarna. De rep som används vid hauling (hissning kanske är ett bättre svenskt ord?) så förespråkas nästan alltid statiska rep. Visst borde man då kunna använda redan använda (som i utslitn för ledklättring) till detta? Detta då de inte längre är dynamiska och dessutom borde det finnas många av dem. Hållfastheten borde inte vara ett problem då de endast används till hissning av säckar. Någon som gjort detta tidigare eller har några synpunkter?
Tack på förhand
 
Du har helt rätt. Det går utmärkt att använda uttjänta vanliga ledrep att hissa på. Det är nog vanligar än att man köper dyra statiska som inte blir mycket använda.
Det är iofs bekvämare att hissa med statiskt på samma sätt som det är bekvämare att jumarera på. För mig är det dock ett enkelt val eftersom jag (tyvärr!) inte befinner mig i situation då jag behöver hissa så ofta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.