Kinesisk militär skjuter ned pigrimer

Malindo; sa:

Att de säljer ut sina dollarinvesteringar, idag har de enorma belopp i amerikanska obligationer, och dollarn störtdyker, och kina återtar sin ställning som planetens viktigaste ekonomi. Så sent som i början av 1800-talet stod Kina och Indien tillsammans för något i stil med 80 procent av världens samlade BNP.

Det är bara att be en stilla bön att Kina hinner bli demokratiskt till dess.

Per
 
ipg289h; sa:
Malindo; sa:

Att de säljer ut sina dollarinvesteringar, idag har de enorma belopp i amerikanska obligationer, och dollarn störtdyker, och kina återtar sin ställning som planetens viktigaste ekonomi. Så sent som i början av 1800-talet stod Kina och Indien tillsammans för något i stil med 80 procent av världens samlade BNP.

Det är bara att be en stilla bön att Kina hinner bli demokratiskt till dess.

Per

Där tog du orden ur munnen på mig. Drar Kina ur pluggen blir det minst sagt bistra tider. Stödköpandet för att hålla uppe dollarn var massivt för ett tag sedan. I nuläget finns det dock ingen anledning för Kina att sälja ut. Ingen är intresserad av att såga av grenen man sitter på. Om smarta omplaceringar sker, vilket det finns tecken på, får världen hålla andan och en förskjutning av den globala maktbalansen kan vara ett faktum.

Det kan låta synnerligen cyniskt, men för stunden föredrar jag faktiskt ett totalitärt Kina. Kränkningar av mänskliga rättigheter och allt annat till trots. Kina är en koloss på lerfötter och utan ett totalitärt styre finns det stora risker för en kollaps.
Om en kollaps sker är det inte bara Kina och dess befolkning som dras ner i ett svart hål. Det skulle få enorma konsekvenser för hela världen och jag anser att detta skulle vara ett värre scenario än det som idag skapar lidande på ett lokalt plan.

Givetvis hoppas jag på en demokratiseringsprocess i Kina. Det finns en tid för allt, men med alla underliggande potentiella katastroffaktorer anser jag att det i nuläget kan vara bättre med det diktatoriska styret.
 
ipg289h; sa:
Malindo; sa:

Att de säljer ut sina dollarinvesteringar, idag har de enorma belopp i amerikanska obligationer, och dollarn störtdyker, och kina återtar sin ställning som planetens viktigaste ekonomi. Så sent som i början av 1800-talet stod Kina och Indien tillsammans för något i stil med 80 procent av världens samlade BNP.

Det är bara att be en stilla bön att Kina hinner bli demokratiskt till dess.

Per

Instämmer. Mänskliga rättigheter enligt kinesisk världsordning är vad de upplever i Tibet och vad vi kan få uppleva om ett antal år.

Den här gången kan Stalin faktiskt få rätt i att "kapitalisterna kommer att sälja repet de skall hängas i".
 
Transfer av know-how - ett gammalt fenomen

Malindo; sa:
ipg289h; sa:
När det gäller prylar gjorda i Kina blev jag förvånad över att varenda del till min senaste dator uppgavs vara gjord i Kina.

Per

Just nu pàgâr fas ett i vad som kan bli ett riktigt en riktigt láskig kris i framtiden om Kina vill och EU/USA inte ser upp:

Fas 1: Transfer av know-how och kapital till Kina.
- US/EU-företag transfererar produktion till fabriker i Kina. De kánner att de har kontroll över processen, men vad de gör är att de lár kineserna hur man gör dessa prylar, kunskap som det tagit västvärldens företag mânga àr att lára sig.

- EU/US betalar de prylar de làter tillverka, plus alla andra, rent kinesiska produkter, i USD till Kina. Dvs, EU/US gör sig av med sina pengar för att köpa konsumentprodukter i Kina.

Sà, Kina sitter pà jäkla massa USD i fickan, samt hàller pà att lára sig hur man tillverkar allt mellan himmer och jord.

Vad blir fas Nr. 2?

När jag var ett litet barn (det är ett antal år sen nu...) hette alla billiga, enkla prylar "Made in Japan".
Efter ett tag blev prylarna från Japan mer och mer sofistikerade och samtidigt började de enkla prylarna heta "Made in Korea". Nästa steg blev "Made in Taiwan" och nu - SURPRISE! - heter det "Made in China".

Att flytta ut enklare tillverkning till ett annat land med en i genomsnitt lägre utbildningsnivå och lägre löner har alltid varit ett sätt att hålla nere produktionskostnaderna. Men inga människor är dummare än att de tittar på det som "utbölingarna" kommer med och drar sina egna slutsatser och bygger upp sitt eget kunnande. Japanerna, t ex, har varit och är mästare på detta. Kan någon komma på en enda Japansk uppfinning?

Som svar på din fråga skulle jag vilja ge det här tipset; Nästa låglöneland (när Kina drar igång på allvar på egen hand) skulle t ex kunna bli Sydamerika.

Att det skulle innebära någon fara för världsfreden att Kina kommer upp på en högre ekonomisk nivå tror jag däremot inte eftersom det under resans gång kommer att framträda en ny, hyfsat ekonomiskt välmående, kinesisk medelklass.
Denna nya medelklass kommer att resa (det har redan börjat...) och dessa människor kommer att komma hem med nya idéer och nya influenser och i det långa loppet kommer inte regimen att kunna "propagandera" bort dem.

Nej, hjälp Landet Kina att komma på fötter så hjälper vi oss själva.


/Gut Pfad.
 
Re: Transfer av know-how - ett gammalt fenomen

K9FORCE; sa:
Att det skulle innebära någon fara för världsfreden att Kina kommer upp på en högre ekonomisk nivå tror jag däremot inte eftersom det under resans gång kommer att framträda en ny, hyfsat ekonomiskt välmående, kinesisk medelklass.
Denna nya medelklass kommer att resa (det har redan börjat...) och dessa människor kommer att komma hem med nya idéer och nya influenser och i det långa loppet kommer inte regimen att kunna "propagandera" bort dem.

Nej, hjälp Landet Kina att komma på fötter så hjälper vi oss själva.

/Gut Pfad.

Förr i världen hade jag en granne som var kinesisk student. En del svenskar tyckte att han borde delta i studentprotester så att regimen skulle tvingas böja sig för folkets vilja. Den kinesiska studenten förklarade att i Kina betydde inte någon miljon människoliv hit och dit så mycket, varvid de flesta som hörde på tyckte han var okunnig om kraften i folkets vilja. Någon vecka senare inträffade det som kallas massakern på himmelska fridens torg....

Jag hyser bla därför inte en alltför stor tilltro till att det kommer att gå bra bara för att folk vidgar sin vyer. Den kinesiska regimen spelar mycket på att återge Kina dess historiskt rättmätiga plats. Den typen av ambitioner har satt djupa fotavtryck i historien förr. Kina är långt ifrån självförsörjande på råvaror och det vore inte så förvånande om de inte anser att ryssar har i Asien att göra. Redan idag är vattenbristen ett stort problem och grundvattennivån sjunker i de bästa jordbruksmarkerna. Risken är att de formulerar sin egen version av Lebensraum. Frågan är också hur många människor jorden klarar som lever på högre ekonomisk nivå.

Därför tycker jag det är väsentligt att inte ta en god utveckling för givet. Men jag håller dock med dig om att det största hoppet står till en kinesisk medelklass som tar mer aktiv del i samhällets utveckling.
 
Mitt intryck frân Kina är att det redan finns en ganska bred medelklass, och att det ytligt sett verkar som om de fr.a är nöjda över att deras materiella standard kraftigt förbáttrats under senaste àren, och att bristen pà demokrati inte ár nàgot de fáster nâgon större vikt vid. Dock, som sagt, det är enbart ytliga iaktagelser. Kanske anser de tom att ett visst toppstyre är nödvándigt?
 
Malindo; sa:
Mitt intryck frân Kina är att det redan finns en ganska bred medelklass, och att det ytligt sett verkar som om de fr.a är nöjda över att deras materiella standard kraftigt förbáttrats under senaste àren, och att bristen pà demokrati inte ár nàgot de fáster nâgon större vikt vid. Dock, som sagt, det är enbart ytliga iaktagelser. Kanske anser de tom att ett visst toppstyre är nödvándigt?

Stämmer bra med min uppfattning. Så länge de flesta i landet får det bättre är det inte många som jag uppfattat vara missnöjda. En del jag pratat med har vidimerat det du nämner; att en "kratfull ledning" är ett måste för landets fortsatta utveckling.
En person jag pratade med kom med synpunkten att många var rädda för en post-Sovjet situation. Förutsättningarna ansåg han vara liknande. M.a.o. ett stort land, med många etniska och kulturella ursprung, sammanhållna av en totalitär regim. Detta i kombination med en nästan total avsaknad av demokratiska traditioner kunde resultera i sönderfall och kaos om regimen tappade kontrollen eller om förändringar skedde för fort.

Sen har jag också stött på en enorm uppgivenhet angående det politiska engagemanget. Det är inte det att folk i gemen är rädda för att prata om det, snarare så att de känner att det kvittar vad de tycker och att de skulle kunna förändra något inte är rimligt.

De gånger jag stött på direkt fientliga åsikter gentemot Beijingregimen är det, mellan tummen och pekfingret, över 50% i Xinjiang, runt 20% i Tibet och resten är yngre kineser i subkulturer, alternativt äldre personer som inte gillar utvecklingen och hellre skulle återgå till den gamla sortens "riktiga kommunistsamhälle".
 
— hmm, det är många här som låter som Göran Persson, som tyckte det var så bra med stabiliteten i Kina, och fick utstå en kritikstorm. Det var också många i Sverige som tyckte Hitler var bra, för han fick ner den galloperande inflationen och fick skjuts på sysselsättningen genom offentliga byggen (autobahn).

Kommunistregimens kollaps skulle förvisso vålla en del kaos men ur detta skulle det komma något nytt samtidigt som kolonierna skulle göra bli självständiga. Ju förr den försvinner, desto bättre, tycker jag.

Per
 
Tycker nog att jämförelsen mellan Tyskland och Kina haltar pâ en hel del punkter, men visst är det bl.a den politiska stabiliteten, den lâga risken för strejker etc, (kombinerat med väl utbyggd infrastruktur, underleverantörer etc.), som gör att Kina är bra mycket intresantare än mer osákra kort som t.ex Sydamerika och Afrika för de företag som söker länder med lâga löner för sin tillverkning. För de som vill: sluta köpa prylar tillverkade i Kina.
[Ändrat av Malindo 2006-10-17 kl 21:06]
 
Malindo; sa:
Tycker nog att jämförelsen mellan Tyskland och Kina haltar pâ en hel del punkter,

Jo Tyskland är inte Kina och Kina är inte Tyskland. Men det finns gemensamma nämnare. Både Nazityskland och Kommunistkina har ägnat sig åt folkmord. Och, diverse folk som borde veta bättre och som själva aldrig skulle kunna tänka sig att leva under dylika auktoritära regimer ägnar sig åt att ursäkta dem. Hitler ansågs i stora kretsar i Sverige vara bra för Tyskland, och i den här tråden har diverse folk sagt att den nuvarande regimen i Kina i någon mening är bra för kineserna.

Tyska var faktiskt första språk såväl inom skolan som inom forskning och undervisning fram till Stalingrad. Svenska företag gjorde i det längsta affärer med Nazityskland, och idag kryper de - med benäget bistånd från staten - för makthavarna i Kina.

Jag tycker det är snuskigt! Och, jag skulle, för att återgå till trådens ursprungliga frågor, gärna se att man utövade mycket hårdare påtryckningar än man gör idag.

Per
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.