Nyfiken av modern svensk alpinism?

Det var på tiden att Suljätten fick sin första led. Bara att gratulera Jonsson och Calvo. I denna tråden ska ju absolut inte förglömmas Krister Jonssons solobestigning av Eiger Nordwand via orginalleden så sent som i höstas.
 
Jag intygar!

Jag var uppe i borgafjäll i mellandagarna och hackade lite till fjälls.
Det är minst sagt svårsäkrat men allt är ju relativt. Kom ganska högt upp längs den klassiska "Rännan" innan skummel snö satte stopp för det hela. Ska definitivt tillbaks i vinter. Jag har nog aldrig klättrat nåt så vackert!

Jämtlands Eiger skulle jag kalla det....

Kaj
 
Jag tror det finns minst tre leder till vänster om rännan kanske 4. Sedan vet jag inte om nagon gjort ett direkt utsteg pa rännan. Ett annat projekt är pelaren till höger om rännan men da bör man ta med borrbult.

Lederna pa väggen till vänster om rännan är exponerade och farliga.

Om nagon kan slanga upp en bra bild sa kan jag rita in de leder jag känner till. Jag har varit dar 7 ganger och toppat ut 5ggr och missat toppen 2 ggr med ca 50 till 70 meter...
 
Senast ändrad:
Ett direk utsteg av rännan är gjort av Patrick Fransson och Krister Johnsson för ca tio år sedan. Ser väldigt svårt ut, stort och brant!
Borgahällan måste ju vara Sveriges bästa alpinklätterområde. Kort anmarsch och stort urval samt bekväma camping möjligheter.

Kolla in isblocket.tk.

Där finns mycket intressant info om andra områden också

Kaj
 
Borgahällan samt rättelse av det som ligger pa isbloket.tk

Linje 1

Vad gäller den första linjen som beskrivs sa har den testats av Pär Haknasson med en annan klattrare fran Umea klubben. Det försöket slutade med att Pär fick en sten i huvudet och skadades extremt alvarligt. Räddningen utfordes av kamraterna samt frivilliga fran byn. Raddningsaktionen tog ca 6 timmar.

Samma dag testade David Fält och Mats Holmgren en linje som var mer drekt och ca 100 meter till vänster om den utritade linjen med nummer 1. Det försöket avslutades efter ca 7 replängder strax under toppen. Graden borde vara Scottish 6 eller hardare. Typ ED (M7).

I det omradet har ocksa Daniel Bidner och David Fält testat en linje med liknade svarighetsgrad M7 det är nog det försök i detta omrade som natt närmast toppen.

Linje 2

Klättrades av Tommy Nilsson David Fält och Pär Hakansson med en bivack där den ansluter till den traditionella rännan. Graden borde vara ca TD+ (M5) klart överkomlig och inte helt lifsfarlig.

Linje 3

Var Tommy Nilsson och Peter Ersare mfl. Den ar ca TD och med tanke pa nar den gjordes sa maste man säga att den var avantgard da den inehaller en del dry tooling pa bran kompakt klippa.
 
Mycket intresant i denna tråd men jag måste säga att jag är besviken över det faktum att att det mesta som rapporterats är gjort förra århundradet. Är det allt vi kan visa upp inom "modern" svensk alpinism? Det känns som att saker stått rätt stilla det senaste deceniet bland svenska alpinister.

Självklart finns det massor av duktiga svenska klättrare som går turer i alperna, Norge, anderna m.m. som vi aldrig hör något om eftersom de är fullt upptagna med att klättra istället för att sitta på nätforum men jag tror det är långt till en svensk piloet d´or. Jag vill nog hålla med 90grader i det han antydde i en annan tråd på forumet om Sverige som ett "alpint U-land".
 
Har nagon Svensk gjort Matterhorns nord vägg pa vintern? Jag kanner till tva försök under tidigt 90 tal av svenskar men vet inget om en top out.

Jag tror att det gjorts en del av svenskar i alperna som inte är kännt tex har Tompan gjort en hel del utan att snacka sa mycket om det. Men signifikanta turer har svenskar varit daliga pa att bocka av. Men for att ge ett exempel sa vet jag att nagra svenskar är pa en vinterbestigning just nu av Kjerag. Sa visst händer det saker.

Personligen hoppas jag att det blir forhallanden for att gora Macintyre Colton pa Jorasse i vinter.
 
Har hört att den (Colton McIntyre) redan är i bra förhållande . Den klättrades 1/1 och det rapporterades kanonförhållanden. Men nu har det ju snöat mkt...

Personligen så ska ja nyttja förhållandena till ski-touring i helgen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.