Friklättring av El Capitan?

Hej alla klattrare i sverige.

Jag klattrade The Nose on El Cap 1986 ( svensk tjej) and it does not matter at all.

Det spelar ingen roll vad som har klattrats, vem som har gjort vad eller hur man har gjort det.

When it comes to climbing, the important thing is the joy of being alaive, feeing the joy of climbing..that is it.

Be happy for others, it is just a rock, it is just climbing. After all, when we die, we go back with nothing, life is an experience, make the most of it.
I say to all swedish climbers, go for it,,,
Sverige ar underbart.
 
Bra klättrat hursomhelst

Jag tycker att Pierres fråga om klättringen och stilen är intressant men tycker att det är onödigt att ta upp prat om rykten mm. Skriv vad ni menar rakt ut, är inte intresserad av vad folk skvallrar om. Det blir bara onödigt bråk.

Många har säkert också läst utsidantråden om Annelie Pompes klättring och vad som stod och inte stod och vad som gjordes vid deras försök på shishapangma.

Jag tror att båda de här frågorna bottnar i en ovana vid media och konsekvenserna av att bli belyst på det sätt som de här fantastiska klättringarna leder till. Det är många som försökt, många som misslyckats och det leder till att man får vara försiktig och framför allt korrekt i det man säger.

Är man en av få i världen som klarat/säger sig ha klarat en led måste man veta att det kommer att bedömas efter lika hårda regler som ett rekordlopp av Usain Bolt.

(Snälla, låt nu ingen börja bråka om att Usain och Hanna eller Annelie inte är i samma klass eller nåt sånt, ni fattar la' vad jag menar)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spacemonkey Friklättring på El Capitan Alpin / Bigwall 4
spacemonkey Storm på El Capitan Alpin / Bigwall 0
spacemonkey Zodiac - El Capitan Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.