Nya tragedier på Everest

Kropp skrev ju om händelser på K2 som inte direkt hedrade vissa av de inblandade.

Jag skulle tro att det finns dels ett slags hederskodex som går ut på att man som deltagare tar på sig ansvaret för sina egna risker, och där det mer eller mindre är underförstått eller uttalat att man inte har rätt att räkna med att andra riskerar livet för att rädda en. Räddningsaktioner är väl alltid förenat med stor fara över 8 000 m.

Samtidigt finns det väl en mänsklig sida av det hela som innebär att man ändå gör vad man kan, för att rädda någon. Detta kan då innebära att man har en "positiv marginal" mellan vad den nödställde har "rätt att förvänta" och vad som kan ske.

Fast va f-n vet jag här vid skrivbordet...
 
cykelstina; sa:
Man behöver inte åka till Everest och skylla på hög luft.

Precis... dessutom, pâ FitzRoy kan man inte heller skylla pà den höga luften som orsak till knasigt beteende.

Tyvärr ser man fler och fler bevis pà att den alpina högklättrarsporten är inne i en slags moralisk kris, dár den egna prestationen alltför ofta sätts före sânt som man trodde var viktigare än allt annat.

Bl. a bröderna Pous upplevelse pà FitzRoy har väckt denna debatt till liv hár i Spanien.. och som tur ár anses de vara de verkliga hjáltarna hos oss vanliga dödliga, medan sporten i sig anses bórja "ruttna"..
 
Aha, så det finns hopp om mänskligheten?

Eller åtminstone om spanjorerna?

Det gläder mig, ehuru jag har anfäktats av låga tankar om vår art.
 
Mezzner; sa:
Aha, så det finns hopp om mänskligheten?

Eller åtminstone om spanjorerna?

Det gläder mig, ehuru jag har anfäktats av låga tankar om vår art.

Släpp in de låga tankarna,sluta kämpa,det är lönlöst.
Moraaal,Etiiik har tappat sin betydelse,det är bara fina ord numera.Det som gäller är att spela en roll,då slipper man ta ansvar
"Det var bara som jag spelade,jag är inte sådär när jag är mig själv",utan en tanke att kanske ens val av karaktär speglar ens personlighet.
Undrar vem man var innan man skulle passas in i ett fack?
Runda bollar i fyrkantiga hål?
kanske det borde vara en stor låda per person,där man får stoppa in vilka former som helst.


peter
 
Mezzner; sa:
Aha, så det finns hopp om mänskligheten?

Eller åtminstone om spanjorerna?

Det gläder mig, ehuru jag har anfäktats av låga tankar om vår art.

Just nu debatteras detta ámne ganska flitigt pâ jordens all klátterforum. De flesta verkar överens om att det skedda är förkastligt. Sâ, visst finns det hopp!
 
:-(

När det gäller att klättra och prestera (karriär, höga berg, social status), så verkar vi vara benägna att gå över lik för att uppnå målen.
 
Malindo; sa:
.../ Bl. a bröderna Pous upplevelse pà FitzRoy har väckt denna debatt till liv hár i Spanien.. och som tur ár anses de vara de verkliga hjáltarna hos oss vanliga dödliga, medan sporten i sig anses bórja "ruttna"..
Kan du inte tipsa Aftonbladet om denna historia i skenet av vad som hänt på Everest. De kanske överraskar med att ta upp någonting positivt.

Som jag sagt i tidigare trådar handlar detta om att tillfredställa egot - JAG kom upp på toppen. JAG klarade det. JAG är så ödmjuk inför berget som tillät mig detta.

Men du passerade en döende människa på vägen upp och ner? Ähhh ... han valde att gå ensam utan sherpas, han hade dåligt med syrgas, det är inte så lätt däruppe ..

Jag förstår alla dessa 40 som gick förbi. Det var bara främlingen, uteliggaren, alkisen någon vi passerar på gatan som låg där. Men kan distansera sig och varför offra tid och risker på en som redan är så gott som död.

Vad gjorde han däruppe, helt ensam? Vem lät honom gå upp helt ensam? Vems licens klättrade han på? Vem sålde den åt honom? Skall man klättra ensam på denna höjd?

I Alperna kan man inte kuta omkring hur som helst. Det är bara att bestämma att ingen får klättra på +6000 eller nåt utan sherpas. Mer jobb åt lokalbefolkningen och säkrare på berget. Inga ensamklättrare på Everest.

Vad skulle jag ha gjort om jag betalt skitmycket för att få en möjlighet att nå toppen och den sumpas av en främlig som klantat sig och ligger i snön. Stannat? Gått vidare?

Den med fetast bankonto och de bästa sherpas överlever.

Däremot har jag det lättare på mina vandringar. Att hjälpa någon kostar mig inget, jag har inga mål förutom vandringen och den blir som den blir. Fjällen finns kvar.
 
Rungá; sa:
Jag förstår alla dessa 40 som gick förbi. Det var bara främlingen, uteliggaren, alkisen någon vi passerar på gatan som låg där. Men kan distansera sig och varför offra tid och risker på en som redan är så gott som död.

Att passera någon som 25:e man är ju enkelt; visst kunde jag ha stannat, men herregud DOM gick ju förbi!

Det är väl så de flesta tänker när det passerar nån i rännstenen också.

Man är inte bara bekväm. Man vill ju inte avvika från normen heller...
 
Rungá; sa:
Malindo; sa:
.../ Bl. a bröderna Pous upplevelse pà FitzRoy har väckt denna debatt till liv hár i Spanien.. och som tur ár anses de vara de verkliga hjáltarna hos oss vanliga dödliga, medan sporten i sig anses bórja "ruttna"..
Kan du inte tipsa Aftonbladet om denna historia i skenet av vad som hänt på Everest. De kanske överraskar med att ta upp någonting positivt.

Tyvärr var väl historien i sig inte sâ positiv, med den totala likgiltighet som en hytte full av alpinister vägrade stiga upp för att rädda tre liv.

Sâ när som de tvâ okända britterna.. all heder ât dem!

EDIT:
Iofs. tog spanska media, även dagspressen, upp det hela som den hjältebragd det var (räddningsaktionen tog över 20 timmar under hiskeliga förhàllanden):

El PAIS: Heroico rescate en la pared del Fitz Roy
Los hermanos Iker y Eneko Pou salvan la vida a tres franceses caídos en el célebre pico argentino, ante la indiferencia de otros alpinistas de renombre

Även lokal Argentinsk media tog upp det hela:

http://www.clarin.com/diario/2006/03/19/sociedad/s-05001.htm

etc
[Ändrat av Malindo 2006-05-24 kl 19:32]
 
"Valorar la vida, antes que nada"


"Fue una historia bonita, de montaña, que te brinda la oportunidad de sacar tus mejores valores como montañero. Somos de familia de montañistas". Eneko Pou resumió así a Clarín qué los movió a resignar su aventura de llegar a la cumbre del Fitz Roy para rescatar a los andinistas franceses.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.