Tomas Olsson saknas?

Jag tycker aktiviteten som sådan är betydligt mer meningslös än mitt inlägg. Det är endast en reflektion sprungen ur medkänsla till anhöriga. Hade själv en vän som gick bort när han skulle testa var gränsen gick och jag har fortfarande 11 år i efterhand svårt att se det som något annat än just meningslöst.

Tyvärr är det för sent att vända om när man är på andra sidan.

Borde förståss skrivit i en egen tråd eftersom detta inte rör specifikt Tomas tragdi, men det är lite sent nu...
 
Om man funderar på varför människor gör olika saker så kan man fundera på följande ord som poeten Henry Thoreau en gång skrev:

"I went to the woods because I wished to live deliberately, to front only the essential facts of life, and see if I could not learn what it had to teach, and not, when I came to die, discover that I had not lived. I did not wish to live what was not life, living is so dear, nor did I wish to practice resignation, unless it was quite necessary. I wanted to live deep and suck out all the marrow of life, to live so sturdily and Spartan-like as to put to route all that was not life."

Andra livsmotton finns i den här tråden.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9154
 
Tycker vi genast ska lägga ner pratet om Tomas rätt och fel. Helt idiotiskt.

Tydligen försöker UD få tillstånd till en räddningsexpedition. Men som sagt lär det krävas ett mirakel så långt som det gått just nu. Nästan natt nu i Tibet.
 
Inge Vidare:

Meningen med livet-frågor med den attityd som du här representerar, bör nog inte ligga på Alpin/Bigwall-forumet.

Jag är ganska övertygad om att Tomas hade en hygglig uppfattning om vilka risker han valde att ta. Troligen har han också genom åren haft möjighet och anledning att reflektera över olyckor som inträffat på de stora bergen.

Tycker dock att den typen av diskussioner är meningslösa om de riktar sig mot specifika personer som inte kan argumentera för sina val i livet.
 

avslutad210712

Gäst
maskon; sa:
Jag tycker det är omdömeslöst att utsätta nära och kära för oro, ovisshet och i detta fall förmodligen sorg för ett såpass meningslöst projekt. Hoppas han klarar sej OCH får en tankeställare inför framtiden.

Finns nog mycket som de flesta av oss gör som utsätter våra nära och kära för oro. Sommaren 2004 skulle vi tillsammans med min kusin vandra upp på KEB(nekaise). De allra flesta av oss uppfattar nog det som en relativt ofarlig vandring med normalt säkerhetstänkande. Kan garantera att trots att jag snart är fyller 50 så var mina föräldrar, min sambos mor, våra respektive barn och kanske också min kusins släktingar oroliga. Varför det kan tyckas - jo dagen innan vi åkte iväg dödstörtade en polsk student vilket var det första alla läste i tidningen samtidigt som vi satte oss i bilen.

Så för att inte utsätta sina nära och kära för oro skall man nog inte vistas två, tre eller kanske fyra veckor i naturen där man inte kan ringa eller få fram meddelande på något sätt. Och framförallt skall man inte åka bil till jobbet.

Om mitt barn eller barnbarn skulle få för sig något som att åka nerför Mount Everest skulle jag prata med henne/honom om riskerna men jag skulle ändå inte försöka lasta över något ansvar för min oro på henne/honom.
 
Ser mörkt ut :-/

Först är det viktigt att komma ihåg att information är mycket bristfålling i sådana här situationer.

Men enligt uppgift föll Tomas 10m vi firning, då ankaret lossnade. Där han landade efter fallet ska det ha varit ca 45 graders lutning. Ett 10m fall och sedan 45 graders lutning innebar att man får upp en ohygglig fart, vilken är mycket svår att bromsa.

Vi kan bara hålla tummarna, och hoppas.
mvh
Johan
 
Re: Ser mörkt ut :-/

Jag vet inte vad det är för väder där nu men mig veterligen har ingen överlevt 4 dagar på dessa höjder på Everest.
 
Det ansågs väl vara ett mindre mirakel att Lasse Cronlund överlevde en natt i det fria på Everest, att överleva 4 nätter måste tyvärr ses som väldigt nära gränsen till omöjligt. Men vi är många som håller tummarna.

(Lyfte dom inte ner någon från Nanga Parbat förra året, från nästan 8000 meters höjd? Vet att jag läste om det. Det finns väl helikoptrar som klarar höjden? Att efter 4 dagars klättring hitta någon och därifrån arrangera en räddningsaktion, bärga personen och få ner honom från berget....Som sagt, håller tummarna)

/J
[Ändrat av jd 2006-05-18 kl 21:32]
 
Man kan ju alltid hoppas på tur

http://www.explorersweb.com/index.html

Där finns en länk som vissar en bild ifrån där han ska ha fallit. Känns som en klump i magen när man läser om att han är försvunnen. Har faktiskt haft lite kontakt med han epost vägen när han ville ha tips om chamonix och leder uppför mont-blanc där jag hade varit tidigare.( finns att läsa på http://www.almberg.se ) Men när man ser bilden som tyvär bör vara den som stämmer ,så kan man bara hoppas på att allt har gått bra. Fast räddningsexpeditionen skulle ta 4 dar på sig och komma upp till det ställe där dom senast hade kontakt med tomas. Vid den höjden 4 dar i den så kallade ´´dödzonen´´ kan vara alldeles för mycket är jag rädd. Ännu värre om han är skadad.
Men det sista som överger en är ju hoppet så jag hoppas vid gud att allt har gått bra även om oddsena talar för annat tyvär.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.