karriärsäventyrare

andersmossing; sa:
Kan någon som står för åsikten svara, varför tappar en äventyrare i respekt när han/hon exponeras i medierna trots att detta inte egentligen påverkar äventyren som genomförts?

Jag kan inte riktigt svara på frågan du ställer, eftersom jag anser inte att de gör det, tappar i respekt, alltså, det är ju ett sätt för dem att överleva och få pengar till nya expeditioner
det är många grupper som är beroende av mediaexponering, även t ex artister m fl

men, jag tycker frågan i det här fallet handlar om något annat, och där kommer dina ord in i bilden: "...äventyren som genomförts?"
frågan i det här fallet gäller ju om de har genomförts eller ej
tvärtom så tycker jag att det är flera som uttryckt (även i den här tråden) att det vore kul om de klarade av Mt Everest, däremot så finns det frågor om de tidigare expeditioner som de redovisar
 
Min fråga hamnade kanske fel och borde ha skrivits i en annan tråd. Jag syftade inte enbart på äventyrarna som diskuteras i denna tråd utan på fenomenet i stort. Är inte insatt i detta toppförsök alls där han tydligen gick bet.

Men det finns en storhet i att inse sina begränsningar också. En upptäckt alltför många äventyrare/galenpannor tycks göra för sent :)

mvh

//A
 
Vänner!

Utan att föringa diskussionen: Ett ödmjukt förslag är att spara sin energi och fokusera på sina egna äventyr och bry sig mindre om alla andras. Det står oss alla fritt att söka sponsorer, även om det är krångligt, innebär att man blir något livegen och måste släpa på mer dum utrustning än annars. Om folk nu är villiga att kompromissa med detta, är det bara att gratulera till de medel som gör att de kan fullfölja sina planer. Att vara ärlig är väl en självklarhet, sanningen kommer alltid fram så småningom. Media är sedan media. Vad de skriver är svårt att styra, det blir en hel del fel och kanske inte alltid rättvist, men det är väl det som är kontentan, livet är inte alltid rättvist...

Kämpa alltså på med era egna hjälte-planer Anders
 
mmmm.. och du upplivade den därför? ;-)

det spelar väl ingen roll, om de har klättrat dem eller inte,

om det inte vore för att de gör ju reklam för sig själva i ett officiellt sammanhang
de håller på med att skapa sig och vidmakthålla ett varumärke, som utgörs av dem själva som äventyrare
långsiktigt skall detta förhoppningsvis generera inkomster åt dem i form av föreläsningsserier, böcker, kanske någon film etc, ett hållbart och gediget gott rykte som de kan leva på även senare
ja, allt sån't som följer när man lever på att äventyra, när man har sig själv som sitt levebröd
såsom alla artister gör, som idrottsstjärnor gör, som egenföretagare som nyttjar sin tankekraft inom andra branscher gör

och det är rätt, anser jag, det är roligt att man kan leva på "att äventyra" och det behövs för att vidga synfältet för vad som är möjligt att göra för oss andra "vanliga" människor

men, då ska "produkten" också vara gedigen
- de säljer faktiskt drömmar!
drömmar om ett annat liv, "kan dom så kan jag också" fast man kanske kan något på en annan nivå, men personligen ett tänjande av gränser

så, när det gäller andra saker, då ogillar jag falsk marknadsföring och det påverkar min syn på varan/tjänsten och det är samma sak här,
det är bättre att skriva, "jag kom 200 meter under toppen" om man nu gjorde det - det är ärligt och en fantastisk prestation i sig
jag köper och läser hellre en berättelse av någon som jag vet inte skarvar, men ändå har en spännnade berättelse att förtälja

så, i mina ögon så är det inte personangrepp i den meningen att någon blivit privat påhoppad, egentligen, även om det blir oerhört svårt att skilja på privatpersonerna och det som de är i form av officiella personligheter
 
Jisses, här var det många som inte hade särkillt mycket för sig om dagarna.
Min lilla tanke kring detta: innan man kritiserar folk som är ute och "äventyrar", gör det bättre själv... Måhända att dom gör det på ett dåligt sätt, men dom gör det iaf. Har ni som snackar skit klättrat de 7 stora? Jag har det inte och känner mig inte manad att baktala folk som iaf ger det ett försök. Sen om dom ljuger om vad dom gjort och inte gjort är en annan femma.

Jag kanske är ute och cyklar diskussionsmässigt men jag orkade inte läsa hela tråden eftersom det var så besk attityd. Brukar bli så här på utsidan av nån anledning.

/sulan
 
Hade du bemödat dig med att läsa hela tråden så hade antagligen ditt inlägg sett lite annorlunda ut. Till nästa post kan du ju försöka traggla dig igenom samtliga poster. Jag tror de flesta av oss som postat tycker det är skitkul att de försöker sig på Everest och 7 Summits. Den stora frågan som nöts är dock Dhaulagiri och Flock men till viss del även Sträng...
 
_________________________________________________
jag har tagit del frdriks egen presentation på mässan.han blev släpad ner i en sovsäkc med en syrgasflask mellan benen. gick innan den var slut. orkade inte med en föreläsare som trodde han var standupcomedian. bra fotograf. och jag håller med dej om hans hemsida...www.mer-info-snart.se borde den heta...två års en dom klätt...FÖRLÅT, EN AV DOM EVENTUELLT KLÄTTRADE daulagiri och fortfarande inte mycket information...eller toppbild

SÅ!!!
ingen som vet hur det gick på aconcagua eller jhar svar på någon av mina frågor???
_________________________________________________

Så om du har tagit del av Fredriks presentation så borde du veta varför hade släpades ner i en sovsäck med syrgas mellan benen!!!!!
Eller har du glömt vad som hände på hans nedfärd, vad han egentligen gjorde??? Varför hans kamrater låg på honom hela natten för att ge honom värme för att överhuvudtaget kunna ta sig ner.
Om du träffat Fredrik (vilket det inte verkar som), eller om du kände honom så skulle du och de andra som tvivlar, överhuvudtaget inte ens kunna ha den här diskussionen. Ni som känner Fredrik vet vad jag menar, Fredrik ljuger inte. Och är det så att ni inte sett några bilder från toppen så får ni kanske leta mer, eller helt enkelt höra av er till Fredrik (om ni vågar förstås) så kan han nog delge er den information ni vill ha. Vem vet ni kanske börjar gilla honom? fast det kanske ni också är rädda för? För man kan ju inte klanka ner på ngn man känner, eller hur? Sluta med häxjakten och avundsjukan och njut av grabbarnas äventyr istället.

Jantelagen lever tydligen kvar i svensk klättring fortfarande!
 
Kavuboy; sa:
Jantelagen lever tydligen kvar i svensk klättring fortfarande!

Jag har ingen aning/uppfattning om Sträng, Flock, Kropp etc, men du har rätt i att jantelagen är för vanlig i många sammanhang som handlar om prestation. "Har du inte gjort nåt är du noll, har du gjort något så ska du inte tro att du är nåt" typ.

Men därutöver tycker jag det är lite synd att inte alla foton från svenska expeditioner finns tillgängliga på t ex internet (www.toppbilder.se). Det vore skitskoj att kunna kika på dem. Och så skulle man ju slippa ex.vis denna tråd.

MvH
 
Vilken okunskap!!!!

Förakt, hat, avundsjuka och trångsynthet beror många gånger på okunskap.
Det är sorgligt att det fortfarande finns denna attityd kvar inom alpinism.
Varför inte njuta åt andras framgång?
Det finns få människor idag som jag kallar hjältar och förebilder.
Göran Kropp var en och ingen har väll undgått den häxjakt han råka ut för.
En av orsakerna till att han flytta från Sverige var just det som många visar i detta forum.
OKUNSKAP!
Skall äventyrare kunna bo i Sverige måste vi stödja varandra istället för att försöka stjälpa
varandra.
Fredrik Sträng och Magnus Flock är två av de underbaraste människor jag mött.
En sådan energi och värme som de för med sig bär inte många på.
Framför allt hjälper de andra leva ut sina drömmar
Jag säger som Ronny –vet ni varför Fredrik hjälptes ner?
Ta reda på kunskap innan ni slänger ut det förakt som ni gör.
Sträng var på toppen det finns inga tvivel på det.
Men kontakta honom när han kommer hem så får ni svar om ni vågar vara så raka
 
Egentligen borde jag inte skriva på den här tråden och hålla den vid liv men jag kan inte låta bli.

Otroligt trist när en diskussion som skulle kunna vara intressant blir ett rent personangrepp.
Jag har turen att känna Fredrik och har träffat Magnus vid flera tillfällen och håller med både Ronny och Måns om att både Fredrik och Magnus är underbara människor med en massa värme.

Vadå hemlighetsmakeri? Har du provat att fråga Fredrik. Jag är säker på att du skulle få svar på dina frågor, Fredrik är allt annat än hemlighetsfull. Du skulle få reda på att:

- Fredrik inte varit till Aconcauga utan det var bara Magnus.

- Du skulle få reda på att han var med och räddade en tysk alpinist på väg ner från toppen av Dhaulagiri(Jo, jag har ingen orsak att tvivla på att han varit på toppen).

- Att Fredrik aldrig hymlat om att dom är med i en internationell expedition. Och framför allt skulle han aldrig påstå att Everest expeditionen skulle vara bekväm och fin med höghöjdsuppassare och betjänter.

Varför inte gå in på deras expeditionssida http://www.gd.se/everest/ och läsa. Där finns en massa intressant att läsa. Det står bland annat att Magnus vände innan toppen på Dhaulagiri. (Mig veterligen har dom aldrig påstått något annat).

Nu ska ut i vårsolen och äta glass.
mvh
 
jag betvivlar inte alls att de är varma och mycket trevliga personer, men - är det relevant?

"Otroligt trist när en diskussion som skulle kunna vara intressant blir ett rent personangrepp"

enligt de senaste inläggen så är det alltså Jantelagen och personangrepp om någon ställer frågor om en äventyrares verksamhet? Det är ingen som svarar på frågorna, (utöver att man inte har anledning att betvivla att...)
istället angriper de skribenterna som frågar, DET är direkta personangrepp och följdaktligen kan jag inte tolka det som något annat än grova påhopp i avsikt att få kritiska eller undrande röster att hålla käften och inte ifrågasätta något.

Ikoner får inte ifrågasättas? Är det det, det handlar om? Eller finns det andra skäl varför man inte får undra, varför det ska tystas ner?

Jag förklarade förut varför jag undrade, och jag har inte gjort några personangrepp mot vare sig Sträng eller Flock. (Eller Kropp, för den delen, vad han nu har med det här att göra).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.