ucpa?

Små saker

Jag har med stor avundsjuka sett tjejer stoppa ner sina telemarkspjäxor i en liten 35 liters ryggsäck. Gör om det med ett par 45:eek:r...

Är man liten så kan man ju anpassa utrustningen därefter. Allt utom rep och säkringar finns ju i mindre storlekar.

Är man liten så äter man mindre. Jag gick i fjällen med en tunn holländare, han klarade sig med ca halva mängden mat mot vad jag behövde, hade mindre grytor & halva mängden mat. Vi svenskar har ofta onödigt rejäla grejor. Jag har sett många med 1.1 kilos klättermusenjacka i sommarfjäll och alper! Ganska överdrivet.

Jag har gått UCPA-kursen i högalpin klippklättring. Det handlade mer om guidning än kurs. Inte så mycket "gör såhär", tumregler o pekpinnar. Mer "Ale, lets go!" och så klättrade vi massa turer. Största skillnaden mot att klättra själv var att man fick väldigt mycket gjort på en vecka. Det beror på vad man vill ha vilket som är bäst.

Bild från UCPA kursen:

cpic3fa2f4d2415a9.jpg
 
Jag gick keb.kursen -03, och på samma kurs var det 3 tjejer till som gick. Ja, det var tungt att bära in grejorna, men det går!

Killarna på kursen var jättesnälla och hjälpte de tjejer som hade det tungt sista biten. Själv gjorde jag så att jag bar all packning en bit och sen tog jag det i omgångar, bar halva packningen ngn km och gick sen tillbaka och hämtade resten. Jag hade strax över 40 kg, min kille hade ca 50, så visst, han tog lite mer, men om vi hade delat hälften hade jag nog helt enkelt gjort så att jag tagit det i omgångar hela vägen (fast jag väger lite mer än 52 kg...).

Innan kursen hade vi tränat ganska mycket med att bära tungt upp och nerför en slalombacke i storskorna, vilket nog hjälpte, även under själva turerna!

Kursen var jättebra och gav många nyttiga erfarenheter. jag har en kompis som gått ucpa-kursen och vad jag förstått från honom så var det mer en kurs med målet att bestiga Mt blanc med guide, inte att bli en självständig alpinklättrare. Rätta mig om jag har fel!

Tjejer: Låt inte bli att gå kebkursen bara för att en av dagarna känns skitjobbig, det är 11 dagar till som är superbra!
[Ändrat av malbr803 2005-01-11 kl 15:39]
 
malbr803; sa:
jag har en kompis som gått ucpa-kursen och vad jag förstått från honom så var det mer en kurs med målet att bestiga Mt blanc med guide, inte att bli en självständig alpinklättrare. Rätta mig om jag har fel!

Det är en helt annan kurs. Den kursen som även innehar en bestigning av Mt Blanc är på 14 dagar. Där börjar man med att ca 7 dagar ha en kurs i alpin klättring och samtidigt hinner man anpassa sig till höjden. De sista 7 dagarna ägnas åt bestigning av Mt Blanc.
Sen finns det en kurs som enbart täcker alpin klättring, utan Mt Blanc. Det är väl den vi pratat om här. Kostar ca 5500 kr vad jag förstått.

Den på 14 dagar med Mt Blanc kostar ca 11 500 kr. Denna brukar vara populär bland folk här på utsidan.
/
 
Väger man under 50kg bär man inte 40 kg, det existerar inte ens på trotoaren i Stockholm. Vill man inte skada ryggen och få problem senare i livet ska man nog inte ta mer än ca 16 kg (det har jag provat ut att jag pallar och det räcker gott på en normal fjällvandring om man strippar packningen, och handlar då och då).

Och det blir inte speciellt mycket lättare för att man är mindre. Man äter nästan mer, för man har svårare att hålla sig varm. Det går inte att få tag i kvalitetssovsäckar (läs lätta och varma) som är 170 cm, så man får dras med en 180 i alla fall (har jagat i tre år snart, utan att hitta). Köket drar lika mycket bränsle (jag har för övrigt ett mycket strippat kök), tältet krymper inte för att den som sover i det är kortare. Skorna har man på fötterna, så varför diskutera hur de kan packas? Nej, resonemanget håller inte. Har man dessutom inte klättrande pojkvän, ja, då får man släpa hela eländet själv, det blir minst tre hela vändor och till det räcker inte en dag.

Skulle dock fortfarande vilja gå kursen vid tillfälle, men funderar fortfarande på hur man ska ta sig dit... Om man klättrar långturer i alperna finns inte detta problem, så jag hävdar fortfarande att det är macho för machons egen skull. Synd men sant verkar det som...
 
lilla_my; sa:
Om man klättrar långturer i alperna finns inte detta problem, så jag hävdar fortfarande att det är macho för machons egen skull. Synd men sant verkar det som...

Det har ju att göra med att den svenska fjällen är fortfarande vildmark. Det kan man knappast säga om alperna. Orsaken till att du inte behöver bära så mycket i alperna är att det finns "motorvägar" på bergen via vilka man kan transportera utrustning. Den svenska fjällen är fortfarande rätt så orörd och den logistiken du vill ha, existerar inte av den anledningen att det är alldeles för få som vistas i fjällen jämfört med alperna. Tacka vet jag för det.

Sen är ju ditt resonemang kring vad gäller mat helt fel. Det kan väl vem som helst fatta att en tjej på 50 kg inte äter lika mycket som en kille på 80-90 kg. Det krävs inte mycket vetenskap för att inse det.
Sen vad gäller kyla så är det mycket beroende på fettlager med. Är man vältränad så har man oftast mindre underhudsfett, vilket i sin tur leder till att man fryser mer. Där har ni tjejer en jäkla fördel då det är naturligt att ni har mer underhudsfett än killar. En tjej har oftast mellan 5-10% mer kroppsfett än en kille. Så, bara för att du är mindre innebär det inte att du automatiskt fryser mer än en större kille.

/
 
Muskler värmer

A.S.; sa:
Sen vad gäller kyla så är det mycket beroende på fettlager med. Är man vältränad så har man oftast mindre underhudsfett, vilket i sin tur leder till att man fryser mer. Där har ni tjejer en jäkla fördel då det är naturligt att ni har mer underhudsfett än killar. En tjej har oftast mellan 5-10% mer kroppsfett än en kille. Så, bara för att du är mindre innebär det inte att du automatiskt fryser mer än en större kille.

/

Nja, detta stämmer nog i badet, dvs om man är naken. Brist på fett kompenseras med kläder, men det som ger värme är muskelmassa. Har man mycket muskler blir man varm. Feta partier på kroppen blir kalla, typ rumpa, lovehandles osv.

Att klara sig på 16 kilo med klättergrejs låter lite, tyvärr. Om man väger 50 kg så utgör 16kg 32% av kropsvikten. För en 70 kg kille så motsvarar det 22kg, också ganska lite. Men 50 kg låter enormt mycket! Hur gör man?: Ta med vatten för hela turen, Goretex+windstopper+regnställ, en crashpad, gudeyxa på 1 kg, 70m*11mm rep, storskor av plast+kängor+gympaskor+sandaler ..........
 
Re: Muskler värmer

Vandrare; sa:
För en 70 kg kille så motsvarar det 22kg, också ganska lite. Men 50 kg låter enormt mycket! Hur gör man?: Ta med vatten för hela turen, Goretex+windstopper+regnställ, en crashpad, gudeyxa på 1 kg, 70m*11mm rep, storskor av plast+kängor+gympaskor+sandaler ..........

Det ska vara tre kolumnar igentligen... ni får tänka er dem...

Antal Måsten Finns?

1 Hjälm Petzel Elios
1 Pannlampa Petzel Ticka plus
1 Sittsele Wild Country
1 Repbroms Petzel Reverso
1 Firningsåtta ja
3 Skruvkarbiner (Vanliga) ja
3 Skruvkarbiner (HMS) ja
1 Cordelette (7 mm Repsnöre á 6 m) Ja
3 Isskruvar á minst 17 cm 2 st grivel (17 och 22) och en BD (17)
1 Snöankare Finns (Lånat)
1 Alpin isyxa Lånad av Jonas
1 Teknisk yxa med handledsrem och hammardel 1 st grivel Top Wing
16 karbiner ja
1 kilpetare ja
3 60 slingor ja
3 120 slingor ja
1 Fällkniv lämplig att hantera med handskar Petzl Spatha Small
1 Enkelrep mammut Galaxy 60m
5 Vajer kilar, (ska kompleras till heltset) DMM wallnuts
3 Friends BD camalot 1-3 HB Quadcams
2 Stegjärn med Anti-klamp platta Grivel 2F (lånat)
2 Storskor av läder LaSportiva Nepal Extreme
1 Kompass ja
1 Högfjälls karta Keb 1:20 000 (inplastad) ja
1 Första hjälpen, minst 1 tryckförband, 1 elastisk binda ja
1 Fältmässiga Solglasögon Briko

Antal Kläder Finns?

1 GoreTex jacka Haglöfs Solid jacket
1 Softshelljacka Mammut New Age jacket
1 GoreTex Byxor Klättermusen Megin
1 Softshellbyxa Haglöfs Mountain pants
2 Underställsbyxor HellyHansen
2 Underställströja HellyHansen
3 Funktionskalsonger Haglöfs och Craft
1 Fingervantar marmot
1 Tumvante Hestra, skal och foder
2 Mössa Bula (varm)
1 Buff ja
2 Knäskydd ja vulcan
1 "värme" jacka Jack Wolfskin
1 Långärmad Newline ja
1 Tshirt Newline ja
1 Tshirt bomull ja
1 Kalsonger bomull ja

Antal Utrustning Finns?

1 Sovsäck Mountain Equipment Firewalker 2 (-7C)
1 Kastrull ja, trangia 1l
1 brännare Markill Peak Ignition
1 Kåsa (dricka) ja
1 kåsa (äta) ja
1 bestick ja
1 Flaska Nalgene 1l
1 Termos ja, 0.75 Thermos
1 Vattenpåse 2l med slang
1 Liggunderlag Z-rest Long
1 Termarest ja
1 Silvertejp ja
1 Handduk PackTowel

1 Dagstursryggsäck Osprey Ceres 38
1 Stor ryggsäck Opsrey Cresent 90
1 Chair kit thermarest ja

1 friktionsskor ja
1 kritpåse ja
1 Multiverktyg Gerber
1 bok Touching the void
1 Lim Liquisole
1 tejp Silvertejp
1 Skavsårstejp Leukoplast
10 Compeed finns i Första Hjälpen
Solkräm
1 Myggmedel Mygga stick


Ungefär detta hade jag med mig + plus mat. Mycket mat hade vi... vilket var tur, de som bara hade frystorkad mat var avundssjuka... Riktigt pasta ska det vara...

Ang. vikten tänk er denna ekvation: 50 * (55/72) = 38 kg... det borde man klara sig på. Det finns ju lite saker som man skulle kunna lämna som jag släpade med mig. Men man ska tänka så här, när allt väl är uppsläpat till Tarfala år är det där och ska inte flytta på sig på 9-10 dagar sedan ska "bara" ner igen...

Gustaf
 
Den där utrustningslistan verkar vara ganska rimlig om man har mycket kort att gå till baslägret, annars skulle jag säga att man kan bort nästan hälften av vikten. Det är mycket som är dubblerat och/eller onödig (men trevlig) lyx.

Tre jackor och två par byxor? Jag hade nog nöjt mig med en av varje, möjligen en dun- eller fleecejacka också.

Två liggunderlag och en stol? Ett liggunderlag räcker.

Vattenflaska + termos + vattenpåse? Jag skulle valt en av dem, förmodligen påsen.

Två ryggsäckar? Om man inte tar med sig så mycket till att börja med så räcker det med en i 60 l-klassen.

Storskor av läder kan man vandra till baslägret med (det kanske du gjorde, det vet jag inte), alltså mera allround än plast då man antagligen vill ha andra kängor att vandra in med och alltså måste bära storskorna.

Tält, kök och rep delar man förstås med någon annan.

Om man fortsätter skala bort i den andan så slutar man enligt min erfarenhet på någonstans runt 20-25 kg med mat för 10 dagar. Då börjar vi närma oss något som en 50 kg-tjej skulle klara av att bära.

Ni som bär 60 kg och hävdar att "det är det alpin klättring handlar om", skulle ni göra det även om inmarchen var på tre 10-timmarsdagar och 1500 höjdmeter varje dag? Jag skulle nog säga att för mig handlar alpin klättring om att klara sig i en marginell miljö med en liten mängd väl valda prylar.

Kristoffer
 
Jag hade storskor av läder och ett par typ löparskor för att ha i basecamp och även till vägen in till Kebstationen då vi flög våra prylar med helikopter.

Det man kanske inte tänker på är att det blir fort kall i Tarfalla, solen gick ned ca 18 efter det blev det kallt. Så dunjacka är inte dumt att ta med.

Det är väldigt varmt att klättra klippa i skalkläder och göra anmarcher med men jag skulle kunna ha varit utan dem. Softshelljackan använda jag nästan hela tiden om det inte blåste/snöa/regna men den skulle man kunna vara utan också.

Kan säga att det är skönt med både termarest och liggunderlag, Termarest-stolen (ett litet kit som gör om sitt termarest till en stol) mycket praktiskt speciellt efter som en del undervisning var i mässtältet där man annars fick sitta på träpinnar... Gissa om folk var anundssjuka =).

Gustaf
 
Ix; sa:
Kan säga att det är skönt med både termarest och liggunderlag, Termarest-stolen (ett litet kit som gör om sitt termarest till en stol) mycket praktiskt speciellt efter som en del undervisning var i mässtältet där man annars fick sitta på träpinnar... Gissa om folk var anundssjuka =).

Gustaf

Det kan jag tänka mig att folk var. Men samtidigt har "kripe" väldigt rätt i sitt resonemang. Vill man inte, och klarar inte av att, bära mycket så kan man alltid dra ner på lyx och även tänka på att endast ta med sig kläder som man måste ha.
/
 
A.S.; sa:
Ix; sa:
Kan säga att det är skönt med både termarest och liggunderlag, Termarest-stolen (ett litet kit som gör om sitt termarest till en stol) mycket praktiskt speciellt efter som en del undervisning var i mässtältet där man annars fick sitta på träpinnar... Gissa om folk var anundssjuka =).

Gustaf

Det kan jag tänka mig att folk var. Men samtidigt har "kripe" väldigt rätt i sitt resonemang. Vill man inte, och klarar inte av att, bära mycket så kan man alltid dra ner på lyx och även tänka på att endast ta med sig kläder som man måste ha.
/

Precis vad jag menar! Jag säger inte att det var fel av dig att ha 50 kg utrustning utan att den som inte kan bära så mycket skulle klara sig med hälften.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.