Alpinistryggsäckar

Försöker sortera igenom marknadens spretig urval av bra alpinistsäckar innan inköp.

Kriterier: ca 50L, stegjärns/spad/skidfäste, höj/sänkbart topplock, hyfsat bärsystem, minimum av dragkedjor och annat bös, samt ett pris som passar min studentbudget (helst under 2000:)

Det som ligger närmast inköp just nu är en Norröna Trollspiret, men fler förslag emottages tacksammast!
 
Kvalité??

Jag vet inte hur den är nu för tiden, men en kompis köpte en när den kom (drygt ett år sedan) och på den har kvaliten på sömmarna varit usel.
Självklart kan det ha varit ett måndagsexemplar, men har hört liknande historier....
Mitt tipps är:
Spar tills du har råd med det bästa, annars blir du bara besviken!!
 
Mountain Equipment

Jag fastnade för ME's Dimond 50+ som Highsport i Götet säljer för ca 1500 SEK. Den är mycket ren, fäste för stegjarn, ställbart lock, rem för rep under topplocket etc etc. Kvaliteten kanns verkligen gedigen, som alltid pa ME's grejjor.

mvh
johan
 
Moutain equipment vs. haglöfs

Mountain-säcken är helt underbar med ett ordentligt och kraftigt avbärarbälte medan jag själv har en gammal climber 50 som har höj och sänkbart lock samt alla bekvämligheter. Smaken är som baken. Haglöfssäcken är ngt lättare att modifiera efter smak och tycke. lycka till/Melker
 
Lowe alpine attack?

Hej,

har hört att Lowe Alpine Attack ska vara en bra säck, men har den inte själv. Någon som har en uppfattning om den? Den uppfyller kraven och ska inte heller vara så dyr. Förr fanns 50 L-säcken på Sportsnet (www.sportsnet.se) men nu verkar de bara ha en mindre variant.
 
Black Diamond Ice Pack

Jag köpte en Ice Pack 44l och är hel nöjd.
Kolla in den så att du inte missar något!!!
 
Lowe's Attack 50 är närapå klockren i mitt tycke. Bivymattan som utgör en del av ryggpolstringen är en bra detalj. Numera är hela ryggen fodrad med meshnät som ventilerar bra på sommaren. Var lite skeptisk till hur detta skulle klara säckhissning men det har inte varit några problem hittills. En annan bra grej är att midjebältet går & ta av så att man når selen bättre.

/m
 
Da Kine

Ett märke som verkar kommit i skymundan i pryl-djungeln är Da Kine. Inriktar sig egentligen främs till BC-åkning men har oftast tillräckligt med lull-lull för ett brett användningsområde. Jag har en Pocher 44L som är kanon, öppningsbar rygg är en välding bra grej som jag saknar på många andra säckar. Men det är klart, ska man köra ett par övernattningar bör man i allfall ha en 50+.

Ta en titt i tycker jag!

Mvh
Erik
 
Re: Mountain Equipment

Kretz; sa:
Jag fastnade för ME's Dimond 50+ som Highsport i Götet säljer för ca 1500 SEK. Den är mycket ren, fäste för stegjarn, ställbart lock, rem för rep under topplocket etc etc. Kvaliteten kanns verkligen gedigen, som alltid pa ME's grejjor.

Jag kan inte påstå att min Diamond 50+ har ställbart lock. Det finns två remmar som komprimerar locket/lockfickan, men locket är fastsytt mot ryggen.

Jag tycker säcken är rätt OK med många fiffiga funktioner utan att bli överlastad, men axelremmarna är lite sladdriga och remmen till höftbältet skulle behöva vara vinklad som på Lundhags V-säckar. Rejäl i utförandet till ett lågt pris.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.