Stormkök/eldningsförbud

Hej
Skall bestiga Kebnekajse nästa vecka och min fråga är om man får låv att använda stormkök nu när det är eldningsförbud, tänkt att användas till värma mat vid ex vattendrag eller vid någon sandplätt.
 
Tack för svaren.
Tydligen tillåtet enligt.
tillåtet att använda campingkök, stormkök och liknande om de placeras på eldsäkert underlag som sten grus eller sand.
 
Lånar tråden lite. Hur ofta brukar Llänsstyrelsen/Brandförsvaret ta beslut om eldningförbud. Tänker nu på Stockholm där det vara i gång sedan 25 juli och ingen uppdatering sedan 30 juli. Ska ut och tälta i helgen och känner väl att det kanske borde lyftas nu.
 
I Skåne och Blekinge får man sedan början på denna veckan grilla upphöjt och med brandsläckningsutr på egen tomt så det är åter till "eldningsförbud av normalgraden".

Dock fortfarande förbud mot eldning och stormkök i skogen. Läs detaljer på webben.

/Patrik
 
Lånar tråden lite. Hur ofta brukar Llänsstyrelsen/Brandförsvaret ta beslut om eldningförbud. Tänker nu på Stockholm där det vara i gång sedan 25 juli och ingen uppdatering sedan 30 juli. Ska ut och tälta i helgen och känner väl att det kanske borde lyftas nu.

Jag antar att Länsstyrelsens beslut grundar sig på SMHI´s prognoser. SMHI säger fortfarande att det för Stockholms län, utom Roslagskusten, är risk för skogsbrand. Med andra ord, rimligtvis uppdaterar Länsstyrelsen sitt beslut när risken är borta. :)

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i...roxy=wpt-a,district=025,page=wpt-warning-alla
 
Jag antar att Länsstyrelsens beslut grundar sig på SMHI´s prognoser. SMHI säger fortfarande att det för Stockholms län, utom Roslagskusten, är risk för skogsbrand. Med andra ord, rimligtvis uppdaterar Länsstyrelsen sitt beslut när risken är borta. :)

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i...roxy=wpt-a,district=025,page=wpt-warning-alla

Det är nog en källa men även räddningscheferna i resp län har sitt att säga. Kanske även polisen får tycka, de som ska ut och beivra ev brott mot eldningsförbudet.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 91
Vindskydd Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 40

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...