Risk! Vad är acceptabelt?

Som svar till david: Du klättrar helt andra saker än jag. I den extremare änden av det alpina spelet har man kanske på förhand accepterat sådana scenarior, eller bör ha funderat på det och varit medveten om att man kan hamna i lägen med firning på en enda dålig punkt, eller behov att sola. Har man accepterat detta så har man gjort ett medvetet val, dvs man bryter inte mot någon egen uppsatt regel. Och även den som egentligen inte tänkt hamna där kan så klart plötsligt befinna sig i lägen då man inte har alternativ. Har man tappat sitt rep så får man väl sola... Men även i sådana lägen kan det vara bra att man kan sin regel och inser att nu lämnar jag mina rutiner, jag överger mina ordinarie backupsystem och får göra vad jag kan för att skapa marginaler på annat sätt. Vila, äta, rengöra skorna, lajta packningen och SEDAN sola. Det fina med "regler" är också att man kan diskutera dem och ev vara överens på förhand. Man är ju ofta två.
 
Jag tror att alpinister ar är optimister.

Det du säger om replags dynamiken är intressant.

"Optimism requires a touch of arrogance, because it extrapolates the past to an uncertain future". Steven Pinker
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...