High altitude medical issues

använda masker där trycket inte byggs upp med pump så bör man ha en del på fötterna först. Som t ex effekter på andningsarbete och blodgaser på höjd. Johan menar du att maskerna skall kombineras med O2?

CPAP-behandling i hemmet till sömnapnepatienter åstadkommes med pumpar med hög kapacitet och deadspaceeffekter är inget problem där men kanske skulle bli på hög höjd.

Liten ökning av PCO2 kanske bara är positivt och förekommer möjligen vid Gamowbagbehandling men vid felaktig användning av dessa hjälpmedel finns det helt klart en del risker. Endtidal CO2 mätning har blivit billig och kanske kan det vara tillämpbart i såna här situationer.

Thure

Jag menar faktist ingenting förutom att jag gett ett tips om att dessa masker finns, jag skulle dock själv inte skaffa dessa om det inte fanns någon vetenskaplig dokumentation som angav att de är effektiva vid behandling av HAPE. Om det finns någon sådan dokumentation vet jag ej.
Johan
 

clindh

Forumvärd
Nu har jag städat upp lite tjafs här. Ni som vet med er att ni inte kan diskutera med varandra utan att gå till personangrepp mm, diskutera inte med varandra då tack.
 
Höghöjdsmedicin 7000+

E9Climbing.

För att komma med så mycket råd som du gör, och du talar gärna om för andra hur det fungerar osv.

Jag tänkte, vad har du för egen erfarehet och utbildning av höghöjdsmedicin på de här höjderna?

Har du någon form av medicinsk utbildning? T.ex. sjukvårdsutbildning? Eller in real life? Har du t.ex. erfarenhet av akuta räddningsaktioner på mycket hög höjd?
Var då, när, vad hände?
Vem stod för expertkunskapen?
Vem lärde upp dig?

Har du egen erfarenhet av hög höjd, över 7000 meter?
 
Senast ändrad:
Vad galler First Aid sa kan jag saga att O2 inte ar en option da du maste ha sa mycket med dig for att kunna hjalpa nagon att det forutsatter expedition style.

Det här uppfattar jag som direkt felaktigt.

Har du med dig en liten flaska så kan den vara av avgörande betydelse om du blir dålig, den kan komma att räcka för att du ska klara att ta dig ner tillräckligt lågt för att kunna fortsätta utan syrgas när den är slut.

Jag utgår från att du naturligtvis anpassar uppfärden och nerfärden till den extra vikten.
 
Senast ändrad:
Gamow bag ar det enda som kommer radda liv

Det här uppfattar jag som ett olämplit råd om man är helt solo eftersom det behövs manskap att sköta gammowbaen åt dig, och dessutom måste du ha ett manskap som kan forsla ner dig från berget i bagen.

Har du däremot ett manskap omkring dig, E9Climbing själv verkar ju ha en hel stab, så då är en Gammowbag bra.

Går du solo så rekommenderar jag dig att ta med syrgas istället.
 
Vad galler First Aid sa kan jag saga att O2 inte ar en option da du maste ha sa mycket med dig for att kunna hjalpa nagon att det forutsatter expedition style.

Det här uppfattar jag också som felaktigt.
Du, trådskaparen alltså, vet själv att du lätt bär närmare 30 kg upp till omkring 7000 meter. Du mådde bra och hade kunnat bära en bit till vad jag förstår.

En del av den packningen hade du kunnat slimma ner med lättare utrustning, vilket jag också vet att du nu gör.

Du hade med dig mat för väldigt lång tid med tanke på din plan. Låt säga att du hade gjort ett snabbt försök istället, på max 5 dagar. Då hade du sparat flera kilo på bara mat och bränsle. SEn kommer lite annat till som har med antalet dagar att göra, t.ex. toapapper.

Är du uppe i max fem dagar kan du slimma på lite av komforten också. Ytterligare något hekto kanske.

Denna vikt hade du kunnat ersätta med en syrgastub. Om du så önskar.

Så, jo, det är möjligt att ta med en syrgastub upp, som en del av förstahjälpenkitet.

Kör hårt tjejen!!!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.