Nyhetsrapporter om alpin klättring


För en gångs skull kan jag inte låta bli att kommentera graderingen? Hur har man graderat detta egentligen? Enligt hur vertikalt det är eller hur lite is det finns? All graderingen ovanför WI5/WI6 verkar ju vara baserat på att det blir svårare att säkra (någon slags X/R eller aidgradering?).

Exempel är "Coesion Zero" som öppnades upp av Marlier för några år sedan och man gav graden 7 på den eftersom det väldigt tunt med is. Förra året repeterades den med betydligt mer is och då gav man graden 4+ på den......

Alltså grad 7 är en perfekt 6 men med bara mindre is? Alltså om jag klättrar det högra utsteget på Patri (grad 4/4+) med väldigt tunnt is så blir det en 7?

Deras linje ser ju inte ut att vara så extremt vertikalt? Bara lite is och svårsäkrat, även om de tog ett fall?

I slutändan så existerar ju ändå inte graderingar inom isklättring ;)
 
För en gångs skull kan jag inte låta bli att kommentera graderingen? Hur har man graderat detta egentligen? Enligt hur vertikalt det är eller hur lite is det finns?

Deras linje ser ju inte ut att vara så extremt vertikalt? Bara lite is och svårsäkrat, även om de tog ett fall?

I slutändan så existerar ju ändå inte graderingar inom isklättring ;)


Att bedöma lutningen utifrån en bild är ju inte så lätt. Man får väl utgå ifrån att det är brantare än det ser ut.

Däremot så håller jag med om att gradering av isklätterturer är knepigt. En istur kan säkert ges en svårighetsgrad men den är ju då bara giltig vid just det tillfället då den klättrades, då ju förhållandena någon vecka senare helt kan ändrat svårigheten åt bägge hållen.
 
man far val forutsatta att de som graderar turerna vet vad de pysslar med. Alla som puchat grader har alltid blivit ifragasatta. Det ar nog en del av processen i utvecklingen av klattringen.
 
Center Court har nu fatt reppeterats tva ganger och den verkar halla graden i det skick den ar nu. Det har med att en led ar 7 och sedan 4+ kanns valdigt konstigt. Jag gjorde en 4+ i sondags men den var mer 5 och det ar den allmanna uppfattningen men att ge den 5+ skulle va helt fel.

Visst kan saker variera beroende pa forhallanden.


http://planetmountain.com/english/News/shownews1.lasso?l=2&keyid=37219#

Intressant kommentar av Gadd.....

http://www.planetmountain.com/english/News/shownews1.lasso?l=2&keyid=37220

Hi Will. W10 presupposes WI9, WI8 etc. To your knowledge, how many WI7, 8, and 9's are there out there?
There's some history that needs to be shared I think, or at least how I look at it. I've only ever done one waterfall ice route that I'd rate grade 6. That was in Italy, it was a series of icicles that had formed out an overhanging wall and bonded together. Truly amazing, pumpy, great climbing on that one. The other "grade 7s" that I've done were just grade 5 or 6 with bad gear. Does bad gear make a route a different grade? The funny thing about ice climbing is that the only way to make "harder" routes was to make the climbing more dangerous, the technical difficulty usually did not increase. That is the big reason I started drytooling; I climbed enough super-thin pillars and detached shitty ice to know that if I kept pushing that I was going to die sooner rather than later, and the climbing still wasn't any harder or even aesthetic really, just more dangerous. For me that was literally a dead-end game.
 
vill du snacka grader sa starta en trad om det. Har rapporterar vi nyheter

Dessutom har inte Will gjort center court sa jag fattar inte vad din poang ar men som sagt starta en trad om isgradering du verkar ju var expert aven pa detta
 
vill du snacka grader sa starta en trad om det. Har rapporterar vi nyheter

Dessutom har inte Will gjort center court sa jag fattar inte vad din poang ar men som sagt starta en trad om isgradering du verkar ju var expert aven pa detta

Ursäkta att jag trampade i klaveret!? Jag skall hålla mig borta från att kommentera!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
orren86 Alpin kurs? Alpin / Bigwall 27
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
simonthegraf alpin rock climbing in sweden? Alpin / Bigwall 1
chrtur [TR] - Alpin superklassiker Alpin / Bigwall 4
GrpCAndersson Alpin klættring 2008 Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
owahlund Alpin utbildning Alpin / Bigwall 8
Ix Alpin ryggsäck Alpin / Bigwall 12
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
Jervhed Alpin sele Alpin / Bigwall 17
Pask Ny alpin hemsida! Alpin / Bigwall 2
0399 Hög alpin kurs Alpin / Bigwall 7
grawin Alpin kurs Alpin / Bigwall 3
JonasRenemar Klättring kring Kebenekaise Alpin / Bigwall 3
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
mBengtson Mixad klättring frisolo Alpin / Bigwall 3
zardoz Hur genomför denna klättring? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Framtiden för klättring i Pakistan - Post Nanga Parbat Attacken Alpin / Bigwall 1
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
Arfvid klättring abisko/gränsen/narvik-området? Alpin / Bigwall 6
anojak Klättring Alpin / Bigwall 12
mo9jan Klättring kring Tarfala? Alpin / Bigwall 10
peter7435 Klättring på farfars tid Alpin / Bigwall 7
MickeOlle Packad för klättring Alpin / Bigwall 2
Mike C Klättring i Kittelfjället? Alpin / Bigwall 4
lillajag åska vid klättring Alpin / Bigwall 16
PerHenrik Bästa tid för klättring i chamonix Alpin / Bigwall 13
bjorn_osterlind Klättring i Chamonix Alpin / Bigwall 2
liedberg Klättring i Jotunheimen Alpin / Bigwall 2
jp Klättring i Jutunheimen Alpin / Bigwall 8
mrwest Klättring i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
jliungman Klättring på grönland Alpin / Bigwall 1
föhl Klättring i Trysil? Alpin / Bigwall 0
simon klättring sarekpakte Alpin / Bigwall 2
tobbe1976 Klättring i Ecuador, Peru och Bolivia? Alpin / Bigwall 10
Val av skor för klättring samt vandring Alpin / Bigwall 6
joakimjanninge Klättring på Mt Kenya och i östafrika?? Alpin / Bigwall 0
donga Active List - Klättring Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...