Syltraversen Tips och råd

Hejsan.
Har kollat i alla forumtrådar med tycker inte att informationen som finns där är tillräcklig i mitt fall så därför ber jag om hjälp.

Jag, pappa och min kompis har funderingar att försöka genomföra syltraversen i sommar om det är bra väder.
Jag har klättrat mycket aktivt inomhus i två år och har i år börjat klättra utomhus. Jag kan hantera kilar,friends osv. Att leda ca grad 5 går går bra.
Min kompis har dock bara klättrat med topprep men kan säkra osv. Och min pappa har i princip ingen klättererfarenhet alls. Vi har varit upp på Kaskasatjåkka, Kebnekaise och några andra fjäll. Detta utan några som helst problem. Detta för 4 år sedan när jag och min kompis bara var 14 år. Min pappa har stor fjällvana men dock ingen erfarenhet av klättring. Firningsmomentet ska inte vara några problem eftersom att de ska få testa en del firning innan. Jag är orolig över de klättermomenten som finns på 1-2 ställen. Lite olika tolkningar av det från olika källor.

Så min fråga är om ni tror att vi klarar det? Jag menar inte rent konditionsmässigt utan mer tekniskt. Hur ska man säkra tre personer på de ställen som de krävs säkring?Och hur knyter man in de tre personerna i repet isf?
Hur långa är passagerna där säkringar behövs och var finns de.
Tacksam för alla svar och tips. Skulle också vara glad om någon hade en kartbild med traversen utritad och bilder på klätterpassagerna.

Mvh Oscar Sundholm
oscarsundholm@hotmail.com ni får gärna skicka bilder på traversen till min mail! Skulle vara oerhört tacksam för det.
 
Har du provat att ringa till Sylarnas fjällstation?

De anlitar guider som kör traversen på vintern iaf och du kan ju se om de är villiga och lämna ut namn och nummer till dem så kan nog de hjälpa till.

/Kalle
 
Tack för tipset sa försöka ringa dem till veckan.

Men någon måste ha genomfört traversen här på utsidan. Som kan bedöma hur svår den är
kanske kunna ge oss råd om ni tror att vi klarar den eller inte.

Alla tips är till stor nytta!
Mvh Oscar
 
Go for it.....

Jag har bara gått delar av traversen men har i alla fall gjort klättermomenten. Ställena där det är klättring att tala om är dom inledande pinnaklarna och den sista metrarna upp på Storsylen. Ingen av dessa passager bör vara svårare en grad 4 när klippan är fri från is och snö, kom ihåg att det är lös klippa på sina ställen. Du säger att du leder grad 5 på kil så jag tror nog att du fixar själva klättringen under förutsättning att du kan och vet hur man bygger en stand av egna grejor. Din pappa har varit uppe på Kebnekaise så jag antar väll att han inte är höjdrädd. Annars kan just höjdrädsla bli ett problem då det är "luftigt" emellanåt.
Det går ju att klättra då alla är inknuten i samma rep (som man ser i Kalla Anka-serier:)) men behärskar du inte denna teknik så skippa den. Du kan ju klättra "vanlig" klättring-du leder och säkrar sen upp dina kamrater på vanligt vis, det tar ju lite längre tid men ändå.
Jag tycker inte ni skall avstå från turen-tvärtom så peppar jag er att gå den. Har ni tur med vädret så kommer ni att kunna få en kanontur i Jämtlands häftigaste fjällmassiv...
 
Senast ändrad:
Hur ska man säkra tre personer på de ställen som de krävs säkring?Och hur knyter man in de tre personerna i repet isf?

Inte så krångligt som man skulle kunna tro. Knyt först in dig (försteman) på mitten av repet med en pålstek (inte åtta med karbin!) och led replängden med dubbelrepsteknik. När du inrättat dig själv på standplatsen kan andre och tredjeman följa repan på varsitt rep och rensa de säkringar som sitter på deras respektive rep. Det är en stor fördel att använda en "guide-platta" (t.ex. petzl reverso) när man säkrar upp 2:e och 3:e man eftersom detta tillåter dem att klättra samtidigt. Med vanlig hink får du ta upp dem en och en.

Förare för sylarna och övriga Jämtlands fjällvärld finns på ÖKKs hemsida.

http://www3.utsidan.se/okk/klattring/fjallklattring.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backst Stora syltraversen Alpin / Bigwall 3
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Polarnatt Gradering Syltraversen Alpin / Bigwall 1
oscarsundholm Efter Syltraversen? Alpin / Bigwall 11
oscarsundholm Klätterrack Syltraversen sommar Alpin / Bigwall 17
baja_maja syltraversen? Alpin / Bigwall 16
mansjungner Syltraversen åter... Alpin / Bigwall 4
JJUtsidan Stora Syltraversen Alpin / Bigwall 4
Syltraversen Alpin / Bigwall 1
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
16stolpar Jämtlands fjällklättring - nybörjare söker tips! Alpin / Bigwall 4
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
karrlander Tips i Jotunheimen sökes Alpin / Bigwall 14
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
limitless86 Tips; Bigwall-turer med inslag av aid. Alpin / Bigwall 9
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12
Mike C Tips på ställen för alpina nybörjare? Alpin / Bigwall 10
Bahman Tips om boende i Cham Alpin / Bigwall 1
Väderjacob Tips för alpina nybörjare Alpin / Bigwall 2
Mangster Tips på stora väggar att friklättra i Norge? Alpin / Bigwall 18
m_stromqvist behøver tips om grønland Alpin / Bigwall 1
Tovetjarn tips om storsko? Alpin / Bigwall 5
m_o aid tips Alpin / Bigwall 5
tango tips ang vandringsstegjärn och yxa Alpin / Bigwall 15
lumpi Tips om Kauskasus? Alpin / Bigwall 1
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Jonas J Aconcagua tips önskas Alpin / Bigwall 0
Fjle Tips om praktikplats Alpin / Bigwall 0
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2
Tips till nybörjare bitte... Alpin / Bigwall 1
glaciærtur-tips søkes!!! Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Råd om tält Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...