Lavinutrustning vid glaciärvandring

Hej,

jag skall med tre vänner glaciärvandra i Mont Blanc-massivet över påsken. Vid bra väder vill vi göra ett försök till topptur på M.B. Av alpin vandring vintertid har vi inga stora erfarnheter och vi funderar på huruvida var och en måste ha egen spade, transceiver och sond med sig. Jag har letat i utrustningslistor och denna utrustning verkar vara ovanlig hos klättrare som inte skidar ner för berget. All tung utrustning väger och bara det nödvändigaste skall ju med.

Även om vi är försiktiga killar så är laviner farliga. Vi kommer gå inknuta i rep och funderingen är om lavinutrustning då tillför något annat än mer vikt och en falsk trygghet. Finns det folk som vid viss typ av vandring/klättring undviker att gå inknutna för att minska risken för att alla dras med i samma lavin? Vilka åsikter har Ni kring att alltid gå inknuten och vad det gäller att bära lavinutrustning vid alpin vandring?

Tack så mycket för svar!
 
detta har jag:
1 sele(sittsele)#
2 2 st prusikk(korta repbitar som man andvænder till att klættra uppfør repet om olyckan skulle vara framme) en till fot och en till kropp. #
3 en acsender(repklæmma)#
4 søkstång før att førsækra seg om att en snøbro håller
5 rep sjælvklart
6 picket(heter kanskje snøbult på svenska før att græva ned till ett ankar)
7 vandraryxa ca 65 - 70 cm#
8 trinser før att sætta upp ett c-z system sitter i sele med 3 karabiner gjærna skruvkarabiner
9 slynger 3 st att andvænda vid ett ræddnigssystem.i sele
total vikt på sækerhet: allt utan rep ca 2,5 kg
saker med en "#" bakom har jag på meg førberedt om i fall att...

har jag glømt något???

robert
 
Jag har aldrig använt varken spade, transceiver eller sond när jag glaciärvandrat/klättrat i Cham. En anledning är att jag inte äger nån sådan utrustning men även för att jag tycker det är onödig vikt. Visst om jag eller polaren ligger begravd i snömassorna så hade jag säkert resonerat annorlunda. Men ska det var 100 % säkert är det bäst att låta bli o jag utgår ifrån att det inte är ett alternativ. ;)

Min åsikt är kort sagt, skippa lavinutrustning och rör er snabbt över de områden på turen som är lavinfarliga. Kolla med personalen på Maison de la montagne hur förhållandena är innan ni ger er iväg. De har benkoll!

Lycka till!

Mvh Micke
 
Lavinområde = lavinutrustning

Svaret är enkelt, kommer du röra dig i område där det finns risk för att någon av er kan hamna i en lavin så ska utrustniningen med! Inge snack om saken.
Om du har en ny bil kanske du helförsäkrar den istället för att bara trafikförsäkra den, för att bilen är värd mycket pengar...hur mycket är ditt och dina vänners liv värt???
Se lavinutrustningen som en försäkring...det få tusenlapparna utspritt på 10 år är inte många kronor per år.
Var inte dumsnål, det finns nog många av de redan...
Lycka till på turen upp...och ner. :)
// Patrik
 
petter leife; sa:
Hej,

jag skall med tre vänner glaciärvandra i Mont Blanc-massivet över påsken. Vid bra väder vill vi göra ett försök till topptur på M.B.

Hej,

låter som en intressant "semester". Planerar själv att åka ner till de krokarna första veckan i maj, det skulle vara mycket intressant att höra om era erfaranheter från turen. :)


Vad gäller laviner så torde följande faktorer öka lavinfaran:
- ymnigt snöfall de senaste timmarna/dagarna.
- temperaturhöjning.
- vind som packar upp feta hängdrivor.

Temperaturpåverkan är i allmänhet mindre vid en tidig start (natt?). Det är fullmåne 2:a april och det borde vara "hyfsad" månfas även under helgen förutsatt klart väder.

Bra ruttval minskar vissa risker, men om lavinfarliga avsnitt inte kan undvikas så känns tidig start tryggast. Så har man tid att gassa i solen när man når sitt etappmål!


Min preliminära utrustningslista:
Jag äger ingen tranciever men kommer åtminstone ta med mig spade. Stavarna kommer agera sond för snöbryggor. Sele, karbiner, rep, pruissikslingor, isskruv - ja. Ascender? Förmodligen stegjärn och isyxa. Jag kommer väga varenda pryl och diskutera utrustningslistan tillsammans med färdkamraterna. Om jag vågar postar jag listan på Utsidan för kommentarer... :)
 
Glaicärvandra runt påsk, det låter ju defintivt som om det bör göras på skidor, det är ju mitt i skidturssäsongen. Själv har jag då alltid med lavingrejjer när jag åker skidor. Har aldrig funderat på att spara vikt genom att inte ta med det.

när jag alpinklättrar brukar jag inte ha med det. Men det brukar ju råda rätt annorlunda (och stabilare) snöförhållanden på sommaren. Men påsk är ju defintivt inte sommarsäsong när du är uppe på glaciärerna.

/D
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...