Vad krävs för att bestiga Everest?

Re: Vilket jävla skitsnack!!!

Eftersom alla kan läsa originalinlägget här ovan har jag tagit mig friheten att klippa lite i texten, hoppas att det är ok.

Jag håller i princip med Anders Olsson, det är lätt att bli raljant på ett Internetforum för friluftsintresserade Svenskar. Även om det är "tusentals" som nått toppen på Everest förtar det inte prestationen av att nå dit. Det är (så vitt jag vet) 7 Svenskar (och Svenskor) som lyckats.

7. Av kanske 10.000 klättrande i Sverige (DET är svårt att få statistik på, men klätterförbundet har några tusen medlemmar spridda över hela landet - sedan tillkommer en massa "event-företag" och folkhögskolor och annat som bedriver "klätterkurser" och diverse klättrare som börjat genom att hänga med en kompis ut, och som inte är medlemmar i en förbundsansluten klubb, så...) Av ciskus 9 miljoner inbånare. Är det 7 som lyckats.

Det ÄR en prestation. Hur man än räknar.

Nåväl...

paolsson; sa:
Om det nu vore så enkelt att bestiga - hur kommer det sig då att endast en knapp handfull svenskar - det vill säga er alla "Erfarna" som svarar på detta forum - inte ens kommit i närheten av dess topp och än mindre lyckats att bestiga berget ifråga?
För att lyckas med en bestigning tror jag att det krävs betydligt mer än bara pengar och minst "3 månaders semester".

En gång i tiden hade Utsidan faktiskt en Everest-bestigare som svarade på frågor om Everest (Göran Kropp - frid över hans minne). Problemet är väl att de som faktiskt ÄR aktiva inte ger sig in i teoretiska diskussioner utan faktiskt är ute och klättrar, i stället för att raljera över det.

Och ja - det är cirkus på Everest. Och ja, vi har yttrandefrihet i det här landet, och ja - jag är förmodligen inte mycket bättre själv MEN

Vi har här, på Utsidan, på sistone, mer och mer koncentrerat oss på att "förminska" andras prestationer, av någon anledning. Trådar om hurivida vissa äventyrare verkligen är det, om en expedition skall kallas expedition, om Everest är en söndagsprommenad som kräver ett minimum av erfarenhet och fysik etc.

Om vi ägnade hälften så mycket tid åt att faktiskt vara ute (speciellt nu när det är vackert väder) och sedan skriva om våra EGNA erfarenheter här, för att inspirera varandra i stället för att hela tiden raljera över andras äventyr, skulle den här sajten bli RIKTIGT trevlig.

Med risk för att sticka ut hakan - att sitta och gnälla över "cirkusen på Everest" och raljera över den, på ett Internetforum är som att sitta och kommentera fotbollsspelarna framför tipsextra och berätta för alla som orkar höra vad DE gör för fel - mest sorgligt och ett tecken på att man rör sig för lite.

Typ.

/Kotten
 
alla dör väl för eller senare (?)

de där med statistiker beror på hur man räcknar. de som dör på toppen, de som dör under ett topp försök, de som dör 6000m+, de som dör på berget över huvudtaget, de som dör under resan och de som dör pga något som hände under räsan. alla dör för eller senare (?) och om man har varit på everest kan man garanterat spåra det till everest.

skulle föreslå att ta norra sidan, via tibet, det är inte lika trångt på dom där med tjocka plånböcker. då får man göra saker själv.

jag skulle nog gissa på att det idag inte är över 5% som dör, men räcknar man med alla som klättrat så kan det nog vara 20%
 
FRISPEL???

Nej, jag har inte fått frispel.

Och... jag är inte nåt speciellt stort EGO heller.
Och... jag har också klättrat en del.
Och... jag har också träffat människor som klättrat Everest.
Jag tror mig dessutom vara ganska väl påläst om Everest och dess klätterhistoria - även om somliga av Er hävdar motsatsen!

Men ibland blir man bara så j-a trött på alla internetsurfande människor som alltid ska förminska andra människors ibland enastående prestationer.
Och jag förstår väl också att kontrollen i samband med en Everest expedition förr i tiden kanske inte alltid var så rigorös och att vissa människor kanske tog i lite i överkant. ( och kanske till och med ljög om sin prestation).

MEN, om vi nu ska hålla oss till fakta så är statistiken över vilka som de senaste 30 åren klättrat eller omkommit i samband med Everest bestigningar i det närmaste exakt.

Sen har jag aldrig påstått att klättringen på Everest är speciellt svår eller att jag för övrigt stöder den kommersiella klättring som idag förekommer på Everest och dess närhet och som bland annat ledde till det högsta antalet döda i Everestklättringens historia.

Jag anser dock fortfarande att det är en enorm prestation att planera och genomföra en expedition till toppen av Everest där så många faktorer måste stämma om man ska lyckas nå toppen eller ej.

Om fler personer ägnade sin tid åt att vara ute och klättra istället för att förminska andras prestationer i forum som detta skulle vi kanske ha fler svenskar på toppen av Everest!!

Jag blir gärna den förste att gratulera till Er "söndagspromenad" uppför världens högsta berg!!

Anders
 
Re: FRISPEL???

paolsson; sa:
Nej, jag har inte fått frispel.

Och... jag är inte nåt speciellt stort EGO heller.
Och... jag har också klättrat en del.
Och... jag har också träffat människor som klättrat Everest.
Jag tror mig dessutom vara ganska väl påläst om Everest och dess klätterhistoria - även om somliga av Er hävdar motsatsen!

Men ibland blir man bara så j-a trött på alla internetsurfande människor som alltid ska förminska andra människors ibland enastående prestationer.

Min erferenhet här på utsidan är att det finns en hel del rutinerade lirare här och att det inte bara är snack och liten verkstad. För min egen del så kan jag ju säga att jag träffat ett antal männsiskor som dött på Everest. Men det är knappast något jag skryter om.

Men något är ju uppenbart att du inte varit där själv.
 
Klockrent!

Håller med. Den här sidan har blivit någon typ av mötesplats där man kan sitta och skryta och agressivt disskutera olika saker istället för att uppmuntra varandra till att uppleva NYA saker ute i naturen.

Om ni vill bråka kan ni träffas på krogen och ha ett gammeldags slagsmål, där man använder nävarna! Sen kan ni ta i hand och samsas igen.

Nej, just ja! ni går ju inte utanför dörren, ni sitter och chattar på internet istället som vanliga fjortisar!
 
Vadå klockrent?

Har länge följt med i frågorna här på Utsidan men har tidigare hållit mig ifrån medlemsskapet just för att undvika konftontationer av denna karaktär men nu får det väl ändå räcka!!

Tycker att diskussionen ovan är ganska intressant och måste hålla med om att det ÄR en prestation att bestiga Everest - det tog trots allt ganska lång tid innan man lyckades nå toppen från att först ha beskådat berget och räknat ut dess höjd.
Håller också med om att det kanske blivit för mycket cirkus av det hela och att för många utan tillräcklig kunskap kanske inte borde vara där. (Det är däremot upp till var och en att avgöra).
Ingen har mer rätt till berget än någon annan!!

Sen förstår jag inte Crazy's resonemang:
Måste man verkligen ha varit i baslägret för att besitta kunskaper i ämnet? Verkar i mina öron väldigt konstigt när utbudet av böcker, föredrag och annat som leder till kunskap fullständigt överstiger efterfrågan!

Och om du INTE vill skryta om att du känner människor som dött på Everest - varför nämna det överhuvud taget?
Tycker det verkar som skryt att man måste påpeka en sådan sak.

Tycker att hela Utsidan numera går ut på att konfrontera och racka ner på andras prestationer. Bättre vore väl att dela med sig av sina kunskaper eller tips i en positiv anda?

Sen förstår jag inte heller det sista inlägget från Owahlund som verkligen kastar sten i glashuset.

"Nej, just ja! ni går ju inte utanför dörren, ni sitter och chattar på internet istället som vanliga fjortisar!"

Ska det komma från en som har fler inlägg än de flesta i denna diskussion??

Näe, skärpning allihop!!
 
Alive'n kicking!

s-fischer, du gör debut i stor stil!:) Välkommen föresten.

Det som förvånar mig är att en diskussion om svårigheten att bestiga Everest kan väcka så starka känslor och uttalande. Visst hör man saker som man tycker är dumma eller inte så viktiga ibland men än sen då! Ibland skriver man själv dumma grejer. Tycker man inte diskussion intressant eller givande så är det bara att avstå vet jag! Jag har tidigare läst inlägg där t.ex. Göran Kropps prestationer ifrågasattes, som verkligen upprörde mig, men att svårigheten att bestiga Everest skall ge upphov till uttalande som i de tidigare inläggen, det… jag säger som s-fischer: vi får skärpa oss.

För övrigt tycker jag att diskussionen är intressant. Uttalande som att bara pengar och tid behövs för att bestiga Everest upplever jag som lite överdrivna och dessutom lite oansvariga, de kan locka dit folk som kanske inte är redo och därmed ha allvarliga konsekvenser. Men samtidigt tycker jag att göra en Pittman, som de säger i USA, underlättar avsevärt. Det går inte riktigt att jämföra t.ex. Göran Kropps prestation med Sandy Pittmans (för ni som inte är bekanta med 96 dramat: Sandy Pittman var en deltagare i en kommersiell expedition som ”bogserades” av en sherpa) . Med pengar och tid går det att förenkla bestigningen av Everst, men samtidigt kanske man vaggas in i en falsk trygghet och därmed ökar risken.

/A
 
GE ER!

Det finns tydligen många som vill tracka ner på dem som har lyckats med "det omöjliga". Fan, tror ni att det inte är någon prestation, ge er fan ut och gör det själva då. När ni lyckats, då kan ni fan komma tillbaks och snacka skit om Everest. För mig kommer Kropp alltid förbli en hjälte för det han gjorde. Kan ni bättre, visa det då för fan istället för att sitta här som några data-nörds och snacka skit om andra människors livsprestationer. Vad fan har ni kritiker lyckats med?

Förlåt om jag är lite väl brutal med det finns inget som jag hatar mer än svartsjuka! För det är det allt handlar om. Jag tycker inte att man har rätt att tracka ner på andra människors prestationer när man själv inte har gjort något!

/
 
Re: Vadå klockrent?

s-fisher; sa:
Sen förstår jag inte Crazy's resonemang:
Måste man verkligen ha varit i baslägret för att besitta kunskaper i ämnet? Verkar i mina öron väldigt konstigt när utbudet av böcker, föredrag och annat som leder till kunskap fullständigt överstiger efterfrågan!

Och om du INTE vill skryta om att du känner människor som dött på Everest - varför nämna det överhuvud taget?
Tycker det verkar som skryt att man måste påpeka en sådan sak.

Ganska intresant att du bemöter det jag säger som skryt men inte ens nämner det inlägg jag bemöter där skribenten är väldigt mån att upphöja sig själv.

Sen förstår jag att du inte förstår mitt resonemang då du uppenbarligen inte ens har förstått ovanstående resonemnang. Visst kan man skaffa sig en uppfattning baserat på böcker men det går ALDRIG att få en korrekt bild av det hela. För det krävs att man är närvarande själv. Precis som det aldrig går att förstå hur det upplevs att bestiga Evererst om man inte gjort det själv. Och även då kan man knappast förstå en annan person som har bestigit Everests då hans upplevelse säkerligen skiljer sig åt.

Sen kan jag tilläga till skribenten som nämner Kroppen att det är väl lite det som den här diskussionen handlar om åtminstonde från min sida. Han använde sig inte av den förgjorda leden vid sitt första toppförsök vilket spelar i en helt annann liga än om man låter en sherpa bära en upp.
Nu misslyckades han men ändå, han försökte.
 
Lugn!

Alla verkar överens om att Everest inte är en picknick.
Alla är också överens om att man kan värdera olika Everestbestigningar olika.

Antagligen hävdar inte de som påstår att Everest visst innebär en i alla lägen beundransvärd prestation, att Everest via den klassiska leden osv. är det svåraste man kan ge sig på i expeditionsklättring.

Alla är nog också överens om att de extra höjdmetrar som Everest innebär jämfört med ALLA andra berg, är en stor försvårande omständighet.

Sedan tycker jag personligen att det är rimligt att relatera till olika expeditionsberättelser man kan ha läst, även om man inte personligen bestigit Everest, eller ens något Himalayaberg.

Man kan vidare konstatera att Peter Habeler, när han följde med Reinhold Messner på dennes första bestigning utan syrgas inte hade ett jättetungt record som klättrare. Det innebär kanske bara att utöver att de stod för en enastående prestation (ingen säger emot, va?) så hade de dessutom tur med de omständigheter man inte råder över och som man ofrånkomligen underkastas på Everest.

Om sedan Messner säger att en viss bestigning är en baggis, så har det förstås en lite annan innebörd än om Mezzner säger det...

(hoppsan nu talade jag om mig själv i tredje person, det var inte bra...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cake Vad krävs för en vinterbestigning av kebne? Alpin / Bigwall 17
trbngr Lämpliga 4000m-toppar att bestiga ensam Alpin / Bigwall 10
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
ViktorAdolfsson Bestiga berg med begränsad budget? Alpin / Bigwall 16
nickeB Erfarenhet av att bestiga Mount Rainier Alpin / Bigwall 1
mo9jan Bestiga Denali. Alpin / Bigwall 6
linkis Bestiga Mount Blanc Alpin / Bigwall 7
Räv Rävsson Tom Cruise ska bestiga Mount Everest Alpin / Bigwall 26
Jokk Vill bestiga toppar! HUR? Alpin / Bigwall 9
Marcand Att bestiga Sarektopparna? Alpin / Bigwall 1
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
kmsellin Bestiga galdhöpigen? Alpin / Bigwall 4
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
E9climbing Everest needs to be un-fucked now! Alpin / Bigwall 68
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
silwerarrow From fight to flight: Simone Moro pilots highest-ever Everest rescue Alpin / Bigwall 0
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Kenton Cool nöjer sig inte med bara Mt Everest... Alpin / Bigwall 2
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
E9climbing "Everest is perhaps the single least significant mountain in the entire Himalaya" Alpin / Bigwall 42
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
JohnFalkman Yngst på Mt Everest? Alpin / Bigwall 12
Magnus H Mt Everest på riktigt Alpin / Bigwall 47
Polarnatt Mt Everest och gradering Alpin / Bigwall 1
straylight Everest Unmasked Messner-Habeler 1978 Alpin / Bigwall 4
silwerarrow Drömmen om Everest och andra toppar.... Alpin / Bigwall 2
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
silwerarrow "Everest beyond the limit" 2007 Discovery Channel Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Trångt på väg mot Everest topp.... Alpin / Bigwall 1
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
Keras2006 Everest: På liv och död, Drömmen om toppen Alpin / Bigwall 47
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7
srpp Lästips: Everest i Outside Alpin / Bigwall 3
tovalova Fredrik på Everest topp Alpin / Bigwall 20
Polymeras Nya tragedier på Everest Alpin / Bigwall 41
brandmansmicke Everest utan ben Alpin / Bigwall 1
tovalova Mount Everest Fantasy Ridge Alpin / Bigwall 8
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
tovalova Mattias på toppen av Everest Alpin / Bigwall 1
lilla_my Flock på Everest topp Alpin / Bigwall 24
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
sebbe_Huss Everest 1996 Med Göran kropp! Alpin / Bigwall 10
Corax Everest för nybörjare Alpin / Bigwall 13
Hedman Hollywood på Everest? Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.